خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۷۴۹۱

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۸

مصائب جدید بازار مسکن / پیشی گرفتن رشد قیمت خانه از نقدینگی

مصائب جدید بازار مسکن / پیشی گرفتن رشد قیمت خانه از نقدینگی

امروز (دوشنبه 17 تیرماه 1398) روزنامه آفتاب یزد نوشته است که تسهیلات 160 تا 240 میلیون تومانی مسکن آخرین راهکار مسئولان این بخش برای خانه‌دار شدن مردم است و روزنامه تعادل نیز از وضعیت رشد قیمت‌ها و شاخص‌های بازار دارایی در دو سال اخیر گزارش داده است. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که دولت با بانک‌ها ۳۴ هزار میلیارد تومان بدهی تهاتر کرد.

به ‌گزارش تجارت‌نیو ز، امروز (دوشنبه 17 تیرماه 1398) روزنامه آفتاب یزد نوشته است که تسهیلات 160 تا 240 میلیون تومانی مسکن آخرین راهکار مسئولان این بخش برای خانه‌دار شدن مردم است و روزنامه تعادل نیز از وضعیت رشد قیمت‌ها و شاخص‌های بازار دارایی در دو سال اخیر گزارش داده است. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که دولت با بانک‌ها ۳۴ هزار میلیارد تومان بدهی تهاتر کرد.

متقاضیان مسکن می‌توانند قسط‌ها‌ی نجومی را پرداخت کنند؟

روزنامه آفتاب یزد با تیتر «متقاضیان مسکن می‌توانند قسط‌ها‌ی نجومی را پرداخت کنند؟» نوشته است که تسهیلات 160 تا 240 میلیون تومانی مسکن آخرین راهکار مسئولان این بخش برای خانه‌دار شدن مردم است. با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن به خصوص در یک سال گذشته که به رویایی برای ایرانیان تبدیل شده است، مسئولان در ارایه راهکاری دیگر درصدد افزایش میزان وام‌های مسکن شدند.

این روزنامه نوشته است: برخی فعالان معتقد به افزایش تسهیلات خرید مسکن هستند و برخی کنترل سوداگری در این بازار را مقدم بر افزایش وام مسکن می‌دانند و عده‌ای نیز بر این باورند که دولت با گرفتن مالیات سنگین بر خانه‌های خالی می‌تواند جذابیت احتکار و خالی نگه‌داشتن مسکن را کاهش دهد و در نتیجه عرضه مسکن افزایش یابد.

آمارها حاکی از کمبود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور است و اگر بخواهیم در طول ۱۰ سال این واحدها ساخته شود، سالیانه باید ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید شود. در این حال سالیانه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار زوج در کشور ازدواج می‌کنند که نیازمند مسکن هستند و مجموع این دو آمار نشان می‌دهد که حداقل سالیانه باید در کشور یک‌میلیون و ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

بنابراین بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا زوجین جوان بتوانند برای سپرده‌گذاری خود در بانک ۸۰ میلیون تومان جمع‌آوری کنند، بنابراین این زوج‌ها مجبور هستند سال‌ها از مسکن استیجاری استفاده کنند.

جالب آن است که با وجود آن که بازار مسکن با رکود سنگینی روبرو بوده و آمار معاملات روبه کاهش است، اما روند رشد قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن در مورد این که آیا می‌توان با پس‌انداز صاحب مسکن شد، گفت: اگر متوسط قیمت یک متر مربع مسکن که به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده را ۱۱میلیون تومان در نظر بگیریم، اگر یک متقاضی بخواهد یک واحد مسکونی ۷۵ متری خریداری کند، باید حدود ۸۲۵ میلیون تومان پرداخت کند، حال اگر حداقل حقوق ۱،۵ میلیون تومان درنظر گرفته شود، باید بیش از ۴۶ سال در صورت تغییرنکردن قیمت مسکن انتظار و پس‌انداز کند، تا صاحب مسکن شود.

وی افزود: به هر حال مکانیزم‌ها‌ی تامین منابع مالی و تسهیلات شاید به نوعی بتواند به خانه‌دار شدن کمک کند، اما سقف کنونی تسهیلات مسکن پاسخگوی خرید مسکن نیست و پوشش چندان مناسبی در شهرهای بزرگ برای خرید نمی‌دهد.

ایرج رهبر نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران دو راهکار را برای کاهش دوره انتظار مسکن و کاهش شاخص دسترسی به مسکن پیشنهاد کرده و می‌گوید: کاهش قیمت مسکن تنها در صورتی اجرایی خواهد شد که دولت با ارائه تسهیلات به انبوه‌سازان، تولید مسکن در کشور را افزایش دهد.

این روزنامه نوشته است: محمد اسلامی با اشاره به تصویب «افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک عامل حوزه مسکن» در ۱۴ اسفند ۹۷، از پیگیری برای تصویب مصوبه تکمیلی آن، برای افزایش تسهیلات مسکن به شرط توان پرداخت اقساط با مبلغ بیشتر خبر داد که مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: وزارت راه وشهرسازی تلاش کرده است که تسهیلات بانکی در حوزه ساخت مسکن قابل انتقال به خریدار باشد و هفته آینده مصوبه‌ای تکمیلی خواهیم داشت که اگر زوجی تا پنج‌میلیون تومان توانایی بازپرداخت وام مسکن در ماه را داشته باشد، بتواند در قالب توافق سه جانبه بین بانک، سازنده و خریدار بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن از بانک دریافت کند.

اما رییس کمیسیون عمران نیز در این خصوص اظهارکرد: پیشنهاد ما این است که تسهیلات ساخت مسکن به 150 میلیون تومان برسد و قابل انتقال به خریدار باشد و بازپرداخت اقساط هم باید شناور و متناسب با درآمد خانوار تعیین شود.

اختلاف بزرگان بر سر وام مسکن

همچنین روزنامه هفت صبح با تیتر « اختلاف بزرگان بر سر وام مسکن» نوشته است که مجلس می خواهد وام مسکن را افزایش دهد، دولت مخالف است. نسخه دولت چیست؟

رشد ارز و مسکن جلوتر از نقدینگی

روزنامه تعادل با تیتر « رشد ارز و مسکن جلوتر از نقدینگی» از وضعیت رشد قیمت‌ها و شاخص‌های بازار دارایی در دو سال اخیر گزارش می‌دهد.

ایستگاه آخر نقدینگی ۹۷

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر « ایستگاه آخر نقدینگی ۹۷» نوشته است که دولت با بانک‌ها ۳۴ هزار میلیارد تومان بدهی تهاتر کرد.

این روزنامه نوشته است: نقدینگی در سال ۹۷ از ایستگاه ۱۸۸۰ هزار میلیارد تومانی گذشت. آمارهای به‌روزشده بانک مرکزی حاکی از این است که رشد نقدینگی در سال گذشته نسبت به سال ۹۶، با یک درصد افزایش به ۱/ ۲۳ درصد رسیده است.

رصد بخش دارایی‌های ترازنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد بدهی‌های دولت به این بانک، نقش اصلی را در تحریک نقدینگی بازی کرده است. البته بخشی از رشد بدهی دولت به بانک مرکزی، ناشی از انتقال بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است که میزان این انتقال معادل ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

اما با کسر این مقدار نیز همچنان بدهی دولت‌ به بانک مرکزی قابل‌توجه و در حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان است؛ عددی که بیش از ۴۰ درصد رشد را نسبت به سال ۹۶ نشان می‌دهد.

همچنین با اینکه بخش قابل‌توجهی از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی حذف شده، با این حال میزان بدهی بانک‌ها در سطح ۲/ ۱۳۸ هزار میلیارد تومانی ثبت شده است. نکته جالب توجه دیگر اینکه بین دو جزء کلی نقدینگی، یعنی پول و شبه‌پول، جزء اول روند بی‌سابقه‌ای را در سال گذشته طی کرده است.

حجم پول در سال ۹۷ معادل ۵/ ۴۶ درصد رشد کرده تا بالاترین رشد در طول حداقل ۱۰ سال اخیر ثبت شود. این رشد باعث شده تا سهم پول در نقدینگی به بالای ۱۵ درصد برسد و ضریب سیالیت نقدینگی را افزایش دهد.

حجم نقدینگی از مرز ۱۸۸۰ هزارمیلیارد تومان عبور کرد. بر اساس داده‌های بانک مرکزی سرعت پیشروی نقدینگی در سال ۹۷ معادل ۱/ ۲۳ درصد گزارش شده که نسبت به سال ۹۶، یک درصد تندتر است.

نکته قابل توجه اینکه رشد پول در سال گذشته یک رکورد حداقل ۱۰ ساله و احتمالا کم‌سابقه در اقتصاد ایران به جا گذاشت. رشد سالانه حجم پول معادل ۵/ ۴۶ درصد بوده، در حالی که رشد حجم شبه‌پول برابر با ۶/ ۱۹ درصد شده تا برای اولین بار در طول دهه اخیر به زیر ۲۰ درصد برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    داستان چیه همه این روزهد گیر دادن به مسکن انگار چیزهای دیگه مثل خودرو و اقلام خوراکی مثل برنج و‌‌‌‌. لوازم خانگی خصوصا ایرانی و تولید داخل گرون نشده این خونه است که گرون شده اتفاقا ماشین خیلی بیشتر از خونه گرون شده اونهایی که سرمایشون را به ماشین تبدیل کردن خیلی بیشتر برد کردن تاخونه و اقلام دیگه تلویزیون دومیلیون شده هشت میلیون ایا خونه چهار برابر شده ؟ ما خونمونو میخریدن متریپنج ونیم تومن الان میخرن متری دوازده تومان پس اینکه خودرو سازان بی کیفیت خودشونو پشت همه گرونیها قایم کردن مدیریت شده است چرا که همیشه استارت گرانی را اول اینها میزنند و هر ماه دنبال افزایش قیمت هستنند .ایا زمین ومسکن با خودرو اهن پاره از نظر سرمایه ثابت قابل مقایسه است و ایندو در یک سطح قرار دارند ؟