کد مطلب: ۷۵۱۸۵۰

نرخ بهره بین بانکی بار دیگر صعودی شد

نرخ بهره بین بانکی بار دیگر صعودی شد

با توقف دخالت‌های بانک مرکزی در بازار شبانه، نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت و به 21.04 درصد رسید. نرخ ریپو اما ثابت باقی ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی جدیدترین بروزرسانی خود از آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو را منتشر کرد. آماری که از رشد ناچیز نرخ بازار شبانه با توقف دخالت‌های بانک مرکزی در این بازار حکایت دارد.

روند تغییرات هفتگی نرخ بهره بین بانکی

روند تغییرات هفتگی نرخ بهره بین بانکی

الاکلنگ سواری نرخ بهره بین بانکی

مطابق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بازار بین بانکی در آخرین هفته دی ماه سال 1401 با رشد اندک 0.01 واحد درصدی مواجه شد. به این ترتیب در پایان هفته منتهی به 28 دی ماه، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی رقم 21.04 درصد را به ثبت رساند.

به این ترتیب، نرخ بهره بین بانکی برای سومین هفته متوالی، تغییر ناچیز 0.01 واحد درصدی را ثبت کرد تا حرکت نوسانی این نرخ ادامه پیدا کند.

از طرف دیگر، با اعلام بانک مرکزی حداقل نرخ توافق بازخرید در این هفته 21 درصد بود. به این ترتیب نرخ مذکور که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، برای بیستمین هفته متوالی در رقم 21 درصد تقریبا ثابت باقی ماند.

نرخ بازار شبانه چگونه صعودی شد؟

بازار بین بانکی سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها در آن، نیاز کوتاه‌مدت خود به نقدینگی را با استقراض از بانک‌هایی که با مازاد نقدینگی بر طرف کرده و معمولا در سررسیدهای یک روزه، مبلغ قرض گرفته شده را بازگردانند.

یکی از ابزارهای سیاست‌گذاری بانک مرکزی در قبال کنترل بازار پول و نقدینگی، دخالت در بازار بین بانکی است. زیرا بانک مرکزی می‌تواند با عرضه منابع خود در بازار شبانه، نرخ تبادل پول در این بازار را مطابق با سیاست‌های خود کنترل کند.

در هفته‌های دوم و سوم دی ماه، بانک مرکزی با تزریق بیش از دو هزار و 850 میلیارد تومان از منابع خود در بازار بین بانکی، آن هم پس از توقف چند هفته‌ای این تزریق، باعث کاهش سرعت روند صعودی نرخ بهره این بازار و در نهایت افت آن شد.

با این وجود، به نظر می‌رسد که سکوت دوباره بانک مرکزی در این بازار در هفته گذشته سبب شده است که نرخ بهره بین بانکی بار دیگر صعودی شود.

نرخ بهره بین بانکی و تورم

افزایش نرخ بهره بین بانکی در اقتصادهای جهان، یکی از سازوکارهای مهم برای کنترل تورم بشمار می‌رود. افزایش این نرخ علاوه بر کاهش عرضه نقدینگی به عنوان عامل اصلی تورم، باعث می‌شود که انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مثل مسکن، خودرو، ارز، طلا و سهام کاهش یافته و تورم را کنترل کند.

بنابراین توقف و حتی کاهش دخالت‌های بانک مرکزی در بازار شبانه از آن جهت اهمیت دارد که این دخالت‌ها می‌تواند تبعات تورمی مهمی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

بعید است که توقف این دخالت‌ها پایدار باشد اما با تداوم این روند، می‌توان انتظار داشت که بانک مرکزی حداقل از این مسیر، تورمی را بر اقتصاد ایران تحمیل نکند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی که بلد نیستی نرخ سود بانکی را تعیین کنید حداقل حداقل اسم خودتون ریس نگذارید پول مردم را به زمین نزید بلد نیستین تصمیم بگیرید بروید توی خونه بنشینید مدرکت را بزن توی تاقچه مردم را بی چاره کردین با این کارهایتان مردم با هزار امید پولشان را می گذارند توی بانک سود بگیرند کرایه خونه خرج زن بچه‌هایش را بدهد اقای ریس بانک مرکزی که تازه ریس شدی اگر نمی توانید سود بانک را بالا ببرید برو سر کار اولت دیگر مردم را بی چاره نکند

  • یه ایرانی

    اگر همین چند سال قبل سود بانک کم نمیکردن‌ مردم‌پولها از بانک نمکشیدن و به بازار نمیبردن واینهمه توارم بالا نمیرفت مثل ماها چندرغاز پول تو بانک داشتیم نابود شدیم

  • یه ایرانی

    اگر همین چند سال قبل سود بانک کم نمیکردن‌ مردم‌پولها از بانک نمکشیدن و به بازار نمیبردن واینهمه توارم بالا نمیرفت مثل ماها چندرغاز پول تو بانک داشتیم نابود شدیم

  • ناشناس

    نرخ سود زیاد بشه تاثیر زیادی بر معیشت و زندگی مردم دارد.