کد مطلب: ۸۰۳۶۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی به قله ۲۳.۶۲ درصدی رسید

نرخ بهره بین بانکی به قله 23.62 درصدی رسید

نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت به روند صعودی خود ادامه داد و قله جدیدی را فتح کرد. نرخ ریپو اما همچنان ثابت باقی مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ ریپو در هفته منتهی به 6 اردیبهشت ماه سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته نیز به صعود خود ادامه داد و قله جدیدی را فتح کرد. صعود نرخ سود بین بانکی در حالی رقم خورد که نرخ توافق بازخرید برای ششمین هفته متوالی ثابت مانده و تغییری نداشته است.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال 1401

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال 1401

رشد 0.13 واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی

نگاهی به آخرین آمار بانک مرکزی از روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی نشان می‌دهد که این نرخ در نخستین هفته اردیبهشت ماه با رشد 0.13 واحد درصدی همراه شده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته به 23.62 درصد رسید.

حداقل نرخ توافق بازخرید نیز در این هفته بدون تغییر نسبت به پنج هفته پیش از خود، در رقم 23 درصد ثابت باقی ماند.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی سازوکاری است که بانک‌ها با استفاده از آن می‌توانند کسری‌های خود در فعالیت‌های روزمره‌شان را جبران کنند. از این رو بازار بین بانکی یکی از مهم‌ترین بازارها برای تامین نقدینگی بانک‌ها به حساب می‌آید.

بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند می‌توانند در فضای بازار بین بانکی نقدینگی مورد نیاز خود را با استقراض از بانک‌هایی که مازاد وجوه دارند، تامین کنند.

دو طرف این معامله نیز توافق می‌کنند که بانک مقروض در تاریخی مشخص و با نرخ بهره‌ای معین که البته باید در کریدور تعیین شده توسط بانک مرکزی باشد، مبلغ قرض گرفته شده را به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

از آنجا که سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک‌شبه هستند، به این بازار، بازار شبانه و به نرخ بهره آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

کاهش تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه

بانک مرکزی در ماه‌های اخیر همواره با تزریق منابع خود در بازار بین بانکی، سعی داشته که نوسانات نرخ بهره این بازار را کنترل کرده و حول نرخ هدف نگه دارد. روند ورود پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی در هفته گذشته نیز ادامه داشت و این بانک بیش از 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد این بازار کرد. چهار بانک و موسسه اعتباری نیز بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را از این طریق تامین کردند.

با وجود اینکه ورود پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی نسبت به سه هفته اخیر کاهش پیدا کرده، اما این رقم همچنان بالای 50 هزار میلیارد تومان است و همین موضوع سبب ایجاد نگرانی‌هایی در میان کارشناسان اقتصادی شده است. زیرا میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی نسبت به هفته‌های قبل از اسفند ماه سال گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که برخی از کارشناسان بانکی این اقدام از سوی بانک مرکزی را تورم‌زا و برای اقتصاد کشور مضر می‌دانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.