کد مطلب: ۳۶۳۹۴۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

واکنش به سخنان ارزی امروز رییس‌جمهور / نرخ واقعی دلار ۱۰ هزار تومان است

واکنش به سخنان ارزی امروز رییس‌جمهور / نرخ واقعی دلار 10 هزار تومان است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس گفت: اظهار نظر امروز رییس‌جمهور در خصوص نرخ دلار تنها سیاسی بوده و به هیچ عنوان اقتصادی نیست. اگر به گفته شخص رییس‌جمهور نرخ واقعی دلار در شرایط نبود تحریم شش هزار تومان است، پس چرا سال گذشته نرخ دلار با وجود تحریم‌ها حدود چهار هزار و 200 تومان تعیین شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز حسن روحانی، رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح طرح‌های شهری شهرداری تهران عنوان کرد که اگر شرایط ما در حال حاضر عادی بود و تحریم نبودیم، به‌طور طبیعی قیمت دلار به جای ۸۰۰۰ تومان باید حدود شش هزار تومان می‌بود.

سوالی که مطرح می‌شود این است که در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد بیش از 13 هزار و 500 تومان و قیمت دلار در سامانه نیما نزدیک به 10 هزار تومان و نرخ ارز دولتی چهار هزار و 200 تومان است، پس دلار هشت هزار تومانی در کدام کانال توزیع ارز عرضه می‌شود و اینکه آیا شش هزار تومان نرخ واقعی دلار است و آیا طبق روال گذشته قیمت دلار با صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی و رییس‌جمهور مجدد گران‌تر می‌شود؟

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به صحبت‌های امروز رییس‌جمهور، گفت: رییس‌جمهوری شخصیت سیاسی است نه اقتصادی، به همین جهت اظهار نظر امروز رییس‌جمهور در خصوص قیمت دلار تنها سیاسی بوده و به هیچ عنوان اقتصادی نیست. اگر به گفته شخص رییس‌جمهور نرخ واقعی دلار در شرایط نبود تحریم شش هزار تومان است پس چرا سال گذشته نرخ دلار با وجود تحریم‌ها حدود چهار هزار و 200 تومان تعیین شد؟

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دولت بر این باور است که نرخ دلار در شرایط نبود تحریم حدود شش هزار تومان بود، پس چرا همچنان واردات کالاهای اساسی با نرخ دلار چهار هزار و 200 تومانی انجام می‌شود؟

معتقدم اگر چند نرخی بدون دلار حذف شود یعنی نرخ دلار در بازار آزاد، نرخ دلار در صرافی‌ها و بانک‌ها، نرخ دلار در سامانه نیما و نرخ ارز دولتی دیگر وجود نداشته باشد، به‌طور حتم قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد و کمی بالاتر از نرخ دلار در سامانه نیما تثبیت خواهد شد، اما اگر همچنان نرخ ارز دولتی وجود داشته باشد، منجر به کاهش واردات نخواهد شد و هر روز دست آمریکا برای تحریم بیشتر ایران بازتر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به نظرم شخص رییس‌جمهور در این جلسه‌ می‌خواستند که اعلام کنند تحریم‌ها بر نرخ ارز تاثیر گذاشته که این موضوع هم نشان‌دهنده این است که تصمیمات دولت در بی‌ارزش شدن پول و ثروت ملی اثرگذار بوده است.

حسن‌نژاد با بیان اینکه نرخ دلار باید بر اساس مابه‌التفاوت تورم‌ها و تفاوت نرخ بهره‌ها محاسبه شود، تاکید کرد: معتقدم اگر چند نرخی بدون دلار حذف شود یعنی نرخ دلار در بازار آزاد، نرخ دلار در صرافی‌ها و بانک‌ها، نرخ دلار در سامانه نیما و نرخ ارز دولتی دیگر وجود نداشته باشد، به‌طور حتم قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد و کمی بالاتر از نرخ دلار در سامانه نیما تثبیت خواهد شد، اما اگر همچنان نرخ ارز دولتی وجود داشته باشد منجر به کاهش واردات نخواهد شد و هر روز دست آمریکا برای تحریم بیشتر ایران بازتر خواهد شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها راهکار برای کاهش قیمت دلار این است که قیمت دلار تک‌نرخی و آزاد شود و به دنبال آن دیگر واردات اجناس و کالاهای خارجی به‌صرفه نخواهد بود، زیرا کالای خارجی از کالای ایرانی در بازار بسیار گران‌تر خواهد شد، به همین جهت تولید ملی رونق پیدا خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: همچنین از طرفی وقتی دلار برای واردات گران باشد دیگر محصولاتی چون میوه، غذای دام و طیور نمی‌شود و تولیدکنندگان اقدام به صادرات محصولات خود می‌کنند و در نتیجه تراز تجاری کشور مثبت و پول ملی ارزشمند می‌شود و قیمت دلار کاهش خواهد یافت، اما وقتی همچنان به واردکنندگان دلار چهار هزار و 200 تومانی برای واردات داده شود کالای خارجی ارزان‌تر از کالای داخلی تمام خواهد شد و از سویی دیگر صادرات برای واحدهای تولیدی به دلیل پایین بودن نرخ ارز در داخل کشور به صرفه نخواهد بود و انتظار روند صعودی قیمت دلار در بازار وجود خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم با آزادسازی، دلار قیمت واقعی خود را پیدا خواهد کرد و در حدود 10 هزار تومان تثبیت خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وطن

    متأسفانه كشورما ايران معضل عدم شايسته سالار و قرار گرفتن رئيس جمهوري كه واقعاً نسبت به تيم وزراتي و عملكرد آنها و ارزيابي خودش نسبت به ساماندهي اقتصاد آشفته كشورمان هيچ استقلالي از خود ندارد و با برنامه هاي مشاوران كه بعضاً سليقه اي و سودجويانه و فرصت طلبان ديكته مي شود انجام مي گيرد و ماحصل آنهم دلار با قيمت گران تر از معمول و معضل اختلاس هاي كنترل نشده و و و …
    اي كاش رئيس جمهور به تمام معني همچون مهندسين صنايع دفاع و همچون مدافعان كشورمان در عمل عرق ملي داشت نه در صحبت ها و شعارهايشان
    كارنامه قبلي شان در پشت سر دستگاه ها مثبت بوده اما امروز كه خود رئيس قوه مجريه هستند هيچ كارنامه مثبتي نداشته اند و اندك قدمي هم بوده باشد چرخش سيستم بوده است