کد مطلب: ۳۹۷۷۸۶

گزارش تجارت‌نیوز از اقتصاد امروز:

همه بازارها ریختند / ترس معامله‌گران دلار و طلا به سهامداران هم سرایت کرد / راهکار همتی برای مساله نقدینگی

همه بازارها ریختند / ترس معامله‌گران دلار و طلا به سهامداران هم سرایت کرد / راهکار همتی برای مساله نقدینگی

قیمت دلار، بهای طلا، شاخص بورس و قیمت جهانی نفت همه امروز کاهش یافتند. در عین حال درباره بازار سهام برخی معتقد هستند ریزش شاخص در امروز ادامه‌دار نخواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در بازار امروز تا ساعت ۱۷ با 1.3 درصد کاهش به 11 هزار و 250 تومان رسید.

قیمت طلا گرمی 18 عیار نیز در بازار آزاد امروز تا ساعت ۱۷ با هزار و 400 تومان کاهش به 409 هزار و 800 تومان تنزل یافت.

قیمت سکه امامی هم تا ساعت ۱۷ با 16 هزار تومان کاهش به چهار میلیون و 66 هزار تومان رسید.

اما در این شرایط بورس چه وضعیتی داشت؟ بازار سهام در سومین روز هفته کار خود را با روندی متعادل اما مثبت آغاز کرد، اما از میانه بازار فشار عرضه‌ها شدت گرفت و رفته رفته کلیت بازار را به سمت نزول پیش برد. در آخر نیز شاخص کل با افتی بیش از سه هزار واحد به کانال 283 هزار واحدی بازگشت و شاخص کل هم وزن نیز متاثر از کلیت بازار بیش از 1100 واحد افت کرد. اما علت ریزش بازار سهام چه بود؟

11 شهریور

شاخص بورس امروز افت کرد.

با وجود افت شاخص بورس اما برخی معتقدند این روند نزولی ادامه نخواهد یافت. امیرمحمد خدیوی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر صندوق‌های شرکت کارگزاری فیروزه آسیا مهمترین دلیل این ریزش را نزدیک شدن به شاخص ۳۰۰ هزار واحدی عنوان کرد و گفت: «این مساله در روند قیمت‌گذاری‌ها و خرید و فروش سهم، تاثیر دارد. عموما در این مواقع یک مقاومت روانی وجود دارد.»

در بازار جهانی هم با آغاز دور جدید تعرفه‌های چین و آمریکا علیه یکدیگر قیمت نفت برنت در اولین روز معاملات هفتگی با افت 0.7 درصدی مواجه شد.

اما از مهمترین اخبار امروز می‌توان به اعلام شرط ایران برای برنداشتن گام سوم در کاهش تعهدات برجامی اشاره کرد. سخنگوی دولت در آستانه زمان تعیین شده برای کاهش گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اعلام کرد: استراتژی ما تعهد مقابل تعهد است، در این صورت گام سوم را متوقف می‌کنیم.

علی ربیعی با اشاره به سفر عراقچی به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به فرانسه، تصریح کرد: باید نفت ایران خریداری شده و تعهد بازگشت پول انجام گیرد. این موضوع مذاکره ما است.

همچنین امروز عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود به بیان دلایل افزایش نقدینگی از طریق افزایش پول پر‌قدرت پرداخته و راهکارهای مقابله با آن را اعلام کرده است.

انتشار آمار تجارت غیرنفتی ۵ ماهه و اعلام جزئیات پیشنهاد اخذ مالیات از صاحبان طلا، ارز و سهام توسط مرکز پژوهش‌های مجلس از دیگر اخبار مهم امروز بود.

علاوه بر این، امروز رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در کشور، اتهام زنی‌های بدون سند را موجب وارد آمدن ضربه به روند مبارزه با فساد دانست و گفت: کسانی که به هر دلیل دچار هوای نفس شده و به اموال مردم با اخذ رشوه، پورسانت، اختلاس و … دست اندازی کرده اند، بهتر است قبل از اینکه دستگاه قضایی به سراغشان برود، خودشان این اموال را بازگردانند.

وزیر صنعت نیز امروز اظهارات قابل تاملی داشت. رضا رحمانی گفت: صنایعی که شرایط تحریمی برای‌شان فرصت رونق تولید ایجاد کرده، بسیار بیشتر از صنایعی است که در آنها حرکتی رخ نداده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس وسیله ای برای از بردن سرمایه ها

  • اشکان

    بورس از هم می پاشه
    دلار به […] تومان هم می رسه
    اینو به عنوان یک اقتصاد دان میگم
    هر کی هر چیز دیگه ای میگه
    دروغه