کد مطلب: ۵۸۵۱۱۳

پرونده واردات خودرو در بانک مرکزی بسته شد؟

پرونده واردات خودرو در بانک مرکزی بسته شد؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن اشاره به اعلام موضع قاطع بانک مرکزی برای عدم امکان تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو و همچنین مخالفت استفاده از ارزهای صادراتی برای واردات خودرو، با توجه به اولویت‌های اساسی دیگر وارداتی، معتقد است که چنانچه راهکاری (هرچند بسیار دشوار) برای حل مشکل ارزی و رفع ایرادات وارده به طرح یافت شود، واردات خودرو علاوه بر اینکه انحصار بازار داخلی خودرو را خواهد شکست، می‌تواند صنعت و بازار خودرو را سامان دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور ضمن اشاره به اینکه همچنان بحث نقدینگی بزرگترین و مهمترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است، تصریح کرد: خودروسازان بسیار ناتوان در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان شده‌اند؛ قریب به یکماه است که وضعیت پرداخت بدتر هم شده و می‌توان گفت تقریبا هیچ ورودی از سوی خودروسازان برای قطعه‌سازان وجود نداشته است که این موضوع کار را برای قطعه‌سازان بسیار سخت‌ کرده است؛ چنانچه این روند ادامه‌دار باشد، با گذر زمان، شرایط و اوضاع بدتر هم خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور ادامه داد: شرایط به گونه‌ای شده است که هر ماه نسبت به ماه پیش‌تر خودروسازان در موضوع نقدینگی دچار مشکلات بسیار بیشتری می‌شوند و در نتیجه هرماه در مورد پرداخت بدهی‌ خود به قطعه‌سازان وضع بدتر و تراز منفی‌تر می‌شود.

وی در رابطه با موضوع متداول "حذف قیمت‌گذاری دستوری" که در آخرین مورد هم توسط رئیس سازمان بورس مورد درخواست قرار گرفته است، نیز گفت: سال‌هاست در این رابطه صحبت کرده‌ایم که قیمت‌گذاری دستوری نه‌ صرفا در مجموعه صنعت خودروسازی (خودرو و قطعه‌سازی) بلکه در هر صنعتی و هر فعالیت اقتصادی باشد، مشکل‌ساز خواهد بود؛ کماینکه طی سال‌های اخیر نتیجه قیمت‌گذاری‌های دستوری هم برکسی پوشیده نبوده و در مورد خودرو هم ۱۰ سالی است که همین شرایط بوده و بعد این مدت نتیجه آن کاملا روشن است.

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه ۱۰ سال است که صنعت خودرو با این سیاست (قیمت‌گذاری دستوری) حرکت کرده است، یادآور شد: صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی در دهه ۸۰ توانمند بود تا خودروهای باکیفیت و قابل قبول تولید کند اما اکنون به جایی رسیده که نه مردم راضی‌اند، نه قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی و نه خود خودروسازان که بخش دولتی‌ به حساب می‌آیند. تاکنون یکبار برای همیشه این جسارت وجود نداشته که قیمت‌گذاری دستوری از بین برود و در نتیجه کماکان این روند ادامه‌دار است اما امیدواریم که این همت و جسارت شکل گیرد و فشار لازم وارد شود و کار را تمام کند.

بیگلو در رابطه با موضوعات واردات خودرو (هرچند بعید، حداقل تا پایان امسال) و تاثیر آن بر صنعت قطعه، آن هم با توجه به واردات خودرو در ازای صادرات قطعه، اظهار کرد: در حقیقت از ابتدا مجموعه صنعت قطعه‌سازی و حتی خودروسازان موضع خود را در این رابطه اینگونه اعلام کردند که هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم، چراکه دو ویژگی مثبت در آزادسازی واردات دیده می‌شود؛ علاوه بر اینکه واردات خودرو، بازار آن را آرام می‌کند و این اختیار را به مردم می‌دهد که خودرو داخلی یا خارجی انتخاب کنند، باور داریم که تعداد کثیری از قطعات یدکی خودروهای خارجی در داخل تولید می‌شوند یا قابلیت تولید برایشان وجود دارد. بطور مثال در رابطه با لنت ترمز که سال‌هاست ممنوعیت واردات دارد، دیدیم قطعه‌سازان داخلی، لنت ترمز تمام خودروهای داخلی را هم تولید می‌کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ضمن اشاره به اینکه چندان خوشبین به تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو نیستیم، خاطرنشان کرد: چرا که بانک مرکزی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هر یک ایرادات اساسی را بر این طرح وارد دانسته و آن را خلاف استراتژی‌های کلان اقتصادی در شرایط تحریم می‌دانند. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس نیز تاحدودی نظراتشان تغییر کرده و مخالف طرح هستند؛ لذا به نظر نمی‌رسد که اصلاح ایرادات وارده به این طرح راحت باشد.

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور ضمن تاکید بر اینکه اما واضح است که اگر واردات صورت گیرد، بازار آرام و به ساماندهی بازار بسیار کمک خواهد کرد. ضمن اینکه نکته‌ای که در بندهای مصوبه هم اشاره‌ای به آن نشده است اما در حقیقت هدف و فلسفه وجودی این طرح بوده است، رفع انحصار در بازار داخل است. بنابراین سوال اینجاست که با آزاد شدن واردات که عملا انحصار در بازار داخل را از بین خواهد برد، آیا قیمت‌گذاری دستوری هم رفع خواهد شد یا نه؟ این موضوعی است که در بندهای مصوبه مشخص نیست که اگر تعیین تکلیف شود، به نظر می‌رسد بتواند تاثیرات مثبتی داشته و فرای قطعه‌سازی و خودروسازی می‌تواند مهمتر از همه برای مردم که مصرف‌کننده نهایی هستند، تاثیر مثبت و به ویژه جو روانی داشته باشد که حس نکنند در بازار بسته غیررقابتی، محصول مورد نیار خود را تهیه می‌کنند.

بیگلو اظهار کرد: بانک مرکزی هم به صورت قاطع اعلام کرده است که به هیچ عنوان نمی‌توانیم ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را تامین کنیم و بحث صادرات را مطرح کرد؛ از سوی دیگر برخی معتقدند که در شرایط فعلی برای تامین کالاهای اساسی و دارو که معیشت مردم هستند، با مشکل محدودیت منابع ارزیی مواجه هستیم و حتی اگر قرار بر صادرات هم وجود دارد، بایستی به اولویت‌های دارویی و غذایی یا استراتژیک کشور رسیدگی شود و نه خودرو.

بانک مرکزی به صورت قاطع اعلام کرده است که به هیچ عنوان نمی‌توانیم ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را تامین کنیم.

وی در پایان افزود: ضمن اینکه خودروهای وارداتی در بهترین و بیشترین حالت، ۱۰ درصد بازار را پوشش می‌دهند؛ لذا این موضوع مطرح است که چه ضرورتی وجود دارد که فشار ارزی به کشور وارد شود، قیمت ارز افزایش یابد و ۹۰ درصد مردم در معیشت زندگی دچار مشکل شوند که ۱۰ درصد می‌خواهند از خودروی وارداتی استفاده کنند؟ براین اساس تامین منابع ارزی آن هم در شرایط فعلی تحریم کار دشواری خواهد بود و مهمترین نقطه ضعف این طرح مطرح است. تاکنون راهکاری که بتوان بدون فشار ارزی و تحمیل تعهد ارزی جدید به دولت، واردات را انجام داد، وجود ندارد اما پیشنهادات برای رفع ایراردات وارده به طرح مورد استقبال قرار خواهد گرفت.(منبع: ایسنا)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هزار جور آشغال وارد می کنند ایرادی نداره ارز خارج بشه به ماشین میرسه میگن حرامه از لوازم آرایش و غذای سگ و کلی چرت و پرت دیگه وارد میشه اینجا دست و دلشون میلرزه چون منافعشون تو وارد نکردن خودرو مردم همه یک صدا واردات خودرو رو فریاد کنند و تو فضای مجازی صدای خود رو به اشتراک بگذارید تا تموم کنند این انحصار رو

  • ناشناس

    اصلا قرار نیست بانک مرکزی ارز بده ،،، ارز خارج از کشور هست

  • ناشناس

    بخدا همه را خسته کردید بابا اونایی که ماشینهای چند میلیاردی رو بفروشند فروختند اجازه می دهند وارد کنید

  • ناشناس

    باعرض سلام وادب حرفونظرهمه مردوم اینه ک هرچه سریعترواردات خودروازادبشه وهرکس هم مخالف این طرح هست دلاله ماهمه منتظزه اقای رئیسی رئیس جمهورهستیم تااین طرحوحتماانجام بده بنظرم خودروداخلی نبایدساخته بشه.

  • ناشناس

    خخخ آخه اگه ماشین وارد کنن دوتا شرکت مفت خور ویران خودرو و قاتل سایپا از مافیایی بازی سود نمی‌برم کلا ختم کلام دولت نمیخواهد وارد کن چون بیشترین سود از مافیا بازی در میاره

  • ناشناس

    یعنی برای واردات خودروی چینی ریال پرداخت می کنید. برای لوازم آرایشی ودسته جارو ودسته بیل و کلنگ چی پرداخت میشه؟

  • ناشناس

    مشکلی نیست ، یه پراید بدن به رییس بانک مرکزی ماشینشا بگیرن بدن به یکی که خودرو نیاز داره ، بعدم رییس بانک مرکزی وضعیت نابسامان خودروهای داخلی را سرو سامان بده ، وبعدم ما تا کی صبر کنیم تا اقایان بتونن به این اوضاع اشفته پایان بدن تا شاید چند سال اخر عمرمونا یه نفسی بکشیم درثانی اگه خودرو به اندازه نیاز بازار وارد بشه همه میتونن استفاده کنن نه تنها ۱۰ درصد ، یه سری به کشورهایی که خودرو سازی ندارن ولی خودروهای انچنانی در اختیار همه مردمشون هست بزنن شاید یه چیزی دستگیرشون شد ، بعدم رییس بانک مرکزی اگه نمیتونه ارز تامین کنه تشریف ببره تا یکی دیگه بیاد، معنی مدیر این نیست که فقط بره پشت میزبشینه بگه نمیشه ،نمیتونیم ، یا نداریم باید تلاش کنه تا مسئله حل بشه نه این که مسئله را پاک کنه ،

  • ناشناس

    هیچ خودروی واردنشود خودروهای چینی چینی چینی بی کیفیت و…….وغیره هم جلوگیری شود …..فرق نیست هردو دلار می برد یکی هزینه باکیفیت کره ای واروپا یی دیگری چینی بی کیفیت..

  • A

    واقعا سر این چیزا باید بحث کرد؟
    مثل این میمونه یه مریض بد حال نیاز به دارو داره و اگ درمان نشه خواهد مرد
    حالا چرا یه عده میخوان مقاومت کنن از واردات خودرو حتما منافع ای پیش ماجراس

  • ناشناس

    اقا ما نمی‌خواهیم پراید با این قیمتهایی که به مردم غالب می کنید سوارشیم مگه حق انتخاب رو میخواهید از مردم بگیرید مثل الان . بس کنید دیگه مردم خسته اند از این بازی دو خودروساز داخلی جمعشون کنید تا همه راحت شن