کد مطلب: ۴۸۱۰۸۴

گزارش تجارت‌نیوز از واکنش بازارهای مالی به خبرهای تحریم:

بررسی تاثیر ۵ تحریم اخیر روی بازارهای مالی / کدام بازارها نوسان بیشتری داشتند؟

بررسی تاثیر 5 تحریم اخیر روی بازارهای مالی / کدام بازارها نوسان بیشتری داشتند؟

در نیمه اول سال جاری، امریکا پنج مرتبه بخش‌های مختلفی از اقتصاد ایران، افراد و شرکت‌های مرتبط را تحریم کرده است، واکنش بازارهای مالی به افزایش فشارهای اقتصادی حاصل از تحریم‌ها چیست و تحریم‌ها روی کدام بازار بیشترین تاثیر را گذاشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحریم‌ها در اردیبهشت سال 97 با خروج ترامپ از برجام آغاز شد و هنوز ادامه دارد، اما طی دو سال گذشته فشار تحریم‌ها به مراتب بیشتر شده و حوزه‌های مختلفی از اقتصاد ایران مشمول تحریم شده‌ است.

در شش ماهه اول سال جاری نیز پنج مرتبه بر فشار تحریم‌ها افزوده شد، که در ادامه واکنش بازارهای مالی پس از اعلام خبر تحریم بررسی می‌شود.

7 فروردین ماه

در سال جاری در اولین قدم، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه نهادها و افراد مرتبط با ایران اعمال کرد که براساس آن 15 فرد و پنج نهاد مرتبط با ایران تحریم شد.

واکنش قیمت سکه به این تحریم، افزیشی بود و در روز بعد 95 هزار تومان به قیمت آن اضافه شد، قیمت طلا نیز نه تنها کاهشی نبود بلکه در روزهای بعد به روند صعودی خود ادامه داد.

واکنش شاخص کل بورس نیز رشد 11 هزار واحدی در روز بعد و رسیدن به سطح 532 هزار واحدی بود.

دلار در پایان سال 98 به 14 هزار و 900 تومان رسید اما تا روز 14 فروردین ماه صرافی ملی قیمتی را برای دلار اعلام نکرد که می‌توان آن را به عنوان واکنشی برای خبر تحریم‌ها دانست. اما پس از پایان تعطیلات دلار روند صعودی گرفت و در روز 16 شهریور ماه به نرخ 15 هزار و 800 تومان رسید.

در واقع این بازارها روند صعودی خود را ادامه دادند و تحریم باعث منفی شدن آن نشد.

12 اردیبهشت ماه

در اردیبهشت ماه آمریکا در اقدامی دیگر شرکت خدمات معدنی «طیف» در عمان و یک فرد به نام «امیر دیانت» را به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تحریم‌های جدید قرار داد.

سکه در واکنش به این تحریم در روز اعلام خبر و روز بعد از آن کاهش یافت اما دوباره به مداری صعودی خود برگشت. طلا نیز فقط در روز 12 اردیبهشت ماه عقب نشست و شش هزار تومان افت کرد اما این واکنش تنها برای یک روز ادامه داشت و قیمت آن از روز 13 اردیبهشت ماه دوباره افزایش یافت.

بورس همانند تحریم قبلی، در واکنش به این تحریم همچنان صعودی بود و با 39 هزار واحد رشد در روز 13 اردیبهشت ماه روی سطح 917 هزار واحدی ایستاد.

دلار تا چند روز بعد از اعلام این تحریم‌ها کاملا بدون واکنش و روی نرخ 15 هزار و 600 تومان ماند.

5 تیر ماه

در روز پنجم تیر ماه وبگاه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه هشت شرکت مرتبط با صنایع فولاد و دیگر فلزات ایران اعمال شده است. همچنین پنج شرکت وابسته به صنایع فولاد مبارکه در فهرست تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری امریکا قرار گرفتند.

در روز بعد از اعلام خبر تحریم قیمت سکه 127 هزار تومان کاهش یافت اما در روز بعد از تحریم روند صعودی خود را در پیش گرفت و 372 هزار تومان به ارزش آن افزوده شد. طلا نیز همانند تحریمِ اردیبهشت ماه، تنها در روز اعلام تحریم نزولی بود.

دلار که در روزهای ابتدایی تیر ماه در کانال 18 هزار تومان نوسان داشت، در روز بعد از اعمال این تحریم‌ها بدون واکنش بود اما سپس رشد کرد و وارد کانال 19 هزار تومان شد.

رشد 47 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز هفتم تیر ماه و رسیدن به سطح یک میلیون و 466 هزار واحدی، واکنش بازار سرمایه به این خبر بود.

9 مرداد ماه

در روز 9 مرداد ماه واشنگتن دامنه تحریم‌ها علیه فلزات ایران را به ۲۲ فلز گسترش داد. تا روز اعلام این خبر، سکه تا نرخ 11 میلیون و 390 هزار تومان پیش رفت اما در روز بعد از آن 350 هزار تومان افت کرد، این کاهش دوامی نداشت و روند صعودی را از سر گرفت. دیگر فلز گران‌بهای این بازار یعنی طلا نیز فقط در روز اعلام تحریم‌ها نزولی بود و روزهای بعد کاهش قیمت نداشت.

در تحریم مرداد ماه دلار واکنش بسیار تندی نشان داد به نحوی که در روز بعد از منتشر شدن خبر تحریم‌ها 850 تومان گران شد و از کانال 20 هزار تومان وارد کانال 21 هزار تومان شد.

اما واکنش بازار سرمایه همچنان مثل سه تحریم قبلی بود. شاخص کل بورس در روز شنبه 11 مرداد ماه 57 هزار واحد رشد کرد و خود را به قله دو میلیون واحدی نزدیک‌تر کرد.

27 شهریور ماه

در روز 27 شهریور ماه نیز در جدید‌ترین اقدام در راستای تحریم‌های دو ساله اخیر، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد که براساس آن گروه سایبری «APT۳۹» را به همراه ۴۵ فرد مرتبط با آن و یک شرکت صوری در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

طلا در روز اعلام خبر تحریم و روز بعد، نزولی بود اما با افزایش قیمت 43 هزار تومانی در روز 30 شهریور ماه مسیر صعودی خود را طی کرد.

دلار تنها به این تحریم‌ها واکنش منفی نشان داد که موقتی و برای یک روز بود، قیمت دلار در روز 29 شهریور ماه 350 تومان افت کرد اما این افت که در کانال 26 هزار تومان رخ داد بیشتر یک دورخیز برای افزایش قیمت بیشتر بود، زیرا در روز 30 شهریور ماه دلار با یک پله صعود 27 هزار و 300 تومان نرخ‌گذاری شد.

با این که بورس طی هفته‌های اخیر با افت شاخص مواجه شده، اما پس از اعلام تشدید تحریم‌ها در روز 27 شهریور ماه تنها پنج هزار واحد افت کرد و تنها واکنش منفی به تحریم‌ها از ابتدای سال بوده که به نظر می‌رسد رفتار شاخص با اعلام اخبار تحریم شدید نیست.

در مجموع بررسی چهار بازار مالی دلار، سکه، بورس و طلا از پس از اعلام تحریم‌های جدید علیه بخش‌های از اقتصاد یا شرکت‌ها و افراد مرتبط با ایران نشان می‌دهد که تحریم‌ها نتوانسته تاثیر محسوسی روی بازارها داشته باشد و به نظر می‌رسد بازار بی‌تفاوت است، لااقل در اغلب موارد اگر نتوانسته باعث کاهش ارزش شود موجب افزایش رشد آنها نیز نشده است.

به عبارت دیگر بازارها پس از اعلام تحریم همانند روزهای قبل خود رفتار کرده‌اند و این تحریم‌ها باعث افزایش یا کاهش قیمت خیلی شدیدی نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عزیزان توجه داشته باشید بابت تحریم بانک های ایرانی
    تازه فهمیدم که چرا وزیر اقتصاد دارا سوم رو اعلام کردن دارایی که قرار بود خودرو و فولاد بود ک یک شبه تبدیل به سهام بانکی ها شد شاید بشه گفت که کار هوشمندانه ای بود تا صف فروش در نماد های بانکی ایجاد نشه…
    اما من چندین ساله که در استانبول ترکیه صرافی دارم وتا جایی که میدونم تمام بانکها ۳ ساله که تحریم هستند و ما امکان مراوده مالی را نداریم
    این خبر جدید فک کنم بابت تمدید تحریم باشه نه خود تحریم جدید!!!

  • ناشناس

    آینده ارزش پول ما ارزش پول ونزوئلا هست
    تحریما بی اثر هست!!!!!

  • ناشناس

    ترامپه دنبال اینه که به هر طریقی شده خودشو موفق جلوه بده و رای بیاره
    البته اینم در نظر بگیرید که اگر رای بیاره خیلی هم خوبه چون تا چهار سال آینده آمریکا رو کاملا متلاشی میکنه و کل مردم جهان از شر این حکومت شرور خلاص میشن

    • علی

      شما انگار حالت خوب نیست

  • ناشناس

    تحریم جدید باقیمانده بانکها تاثیری ندارد بانکهای بزرگ که از قبل تحریم بودند بانکها ی کوچک هم که اغلب شعبه خارجی و مبادلات بین المللی نداشتند بعلاوه چند سال است درگاه مبادلات ارزی بین بانکها یعنی سوئیفت بسته و تحریم است و عملا برای همه بانک‌ها مبادلات ارزی امکان نداشته پس فرقی نمیکند

  • ر ت ت

    همچین میگید تحریم رو قیمت دلار و بازارها تاثیری نداشت انگار هیچی از اقتصاد نمیدونین.. معلومه که تاثیر اقتصادی یه روزه نیست.. اگه فقط با یه خبر افزایش یا کاهشی در بازارها ایجاد بشه اسمش حبابه.. اما اون تاثیری که طی 4تا 5 ماه بعد خودش رو نشون میده واقعیت یه بازار و تاثیر تحریمه.. تاثیر تحریم طولانی مدته نه یه روزه..

    • ناشناس

      مگه تحریما جدیده یعنی بعد از این همه سال تاثیرش رو در تورم همه چیز مثل ارز و طلا و بورس نمیبینی عمو ؟!

  • سهامدار بی سهام

    دلار از 14 شده 30تومن.. توی 6ماه طلا و دلار و سکه دوبرابر شدنوواونوقت میگین تاثیری نشون نداد؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    در همین تجارت نیوز خبر بود سهام عدالت به اندازه یه سکه نمی ارزه! خب این یعنی سکه حباب داره ولی سهام ارزونه و جای افزایش داره و از بقیه بازارها هنوز عقبه

    • ناشناس

      آشغال هم اندازه سکه نمی ارزه پس این یعنی آشغال ارزونه، چه تحلیلی…

  • ثمر نخجوانی

    در یک جمله می توانم بگم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ؟هیچ غلطی ؟یعنی تمام اقداماتش صحیح است و در اناق های فکر سیاسی و اقتصادی با توانمندترین اقتصاددانان و سیاست مداران جهان انجام‌می شود فلذا جمله آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند کاملا صحیح است . تمام موارنه ها و معادلاتش صحیح و بر مبنای علم و دانش سیاست و اقتصاد است و بهمین دلیل هیچ موردغلطی نمی تواند انجام دهد .

  • ناشناس

    با سلام از اساتید محترم در خواست دارم که مطالب اموزشی بیشتری تدارک ببیند در رابطه با بورس ممنون موفق باشید

  • ناشناس

    ما که کارگر ساد هستیم چه بکنیم زن نمیگیریم خواهر م که شوهر نمی کند گناه ما چیست دوسال است که دیگه توی خرج خونه موندیم چه بخوریم