کد مطلب: ۴۷۲۱۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش بازار ارز به سخنان همتی چه بود؟

واکنش بازار ارز به سخنان همتی چه بود؟

با وجود اینکه روز گذشته همتی به واقعی نبودن نرخ ارز، بالا بودن ریسک خرید برای مردم و فزایندگی روند عرضه در سامانه نیما اشاره کرد و وعده داد که «از این به بعد مردم ثبات بیشتری را در بازار شاهد خواهند بود»، امروز قیمت دلار تغییر چندانی نکرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار آمریکا امروز دوشنبه سوم شهریورماه در صرافی‌های بانکی به ٢٢ هزار و ٤٨٠ تومان رسیده است. همچنین صرافی‌ها، امروز هر دلار را ٢٢ هزار و ٣٨٠ تومان خریداری می‌کنند.

با توجه به این که روز قبل، یکشنبه دوم شهریور ماه ۹۹ ، قیمت هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. به نظر می‌رسد با وجود سیگنال‌های مثبتی که همتی سعی دارد به بازار ارز روانه کند، بازار دیگر واکنش چندانی به این سخنان نشان نمی‌دهد. اما چرا؟

سیگنال‌های مثبت همتی به بازار ارز

شب گذشته «عبدالناصر همتی» در برنامه «تیتر» شبکه خبر از موضوعاتی سخت گفت که انتظار می‌رفت امروز روی نرخ ارز اثرگذار باشد.

او با بیان اینکه که بانک مرکزی به هیچ وجه سود بانکی را کاهش نداده است، گفت: آن چه که اتفاق افتاد جلوگیری از فعالیت چند بانک بود که سودهای نامتعارف می‌دادند و سیستم بانکی را به هم ریخته بود.

همتی همچنین باردیگر تاکید کرده است: نرخ واقعی ارز این قیمت‌ها نیست ولی فشار هم فوق‌العاده زیاد است. عرضه ارز در سامانه نیما خیلی خوب است برای همین در بازار آزاد ثبات وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه عنوان کرد: من نگفتم ارز نخرید اما ریسک خرید برای مردم بالاست. ممکن است بانک‌ها هم در بازار ارز سرمایه‌گذاری داشته باشند اما در چارچوب ضوابط است و بانک مرکزی نظارت دارد.

به گفته این مقام مسئول قیمت ارز می‌توانست خیلی بالاتر از این حرف‌ها باشد اما بانک مرکزی به وسیله کنترل گردش ریال آن را کنترل کرد. وی افزود: قیمت ارز را داشتیم به تعادل خوبی می‌رساندیم اما شوک کرونا کار را خراب کرد و کنترل ارز از دستمان خارج شد.

همتی همچنین با اظهار مخالفت نسبت به اختصاص ارز چهار و 200 تومانی گفت: میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به سال گذشته خیلی کاهش پیدا کرده است. حدف ارز ۴۲۰۰ بستگی به تصمیم دولت دارد که معلوم نیست چه زمانی اتفاق بیافتد و اصلا اتفاق بیافتد یا نه. من از سیاست دولت در این زمینه خبری ندارم.

رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد داد با حدف دلار به نرخ دولتی اختلاف قیمت دلار ۴۲۰۰ و نیمایی به شکل یارانه به طبقات محروم داده شود.

چرا بازار واکنش نشان نداد؟

با وجود اینکه روز گذشته همتی به واقعی نبودن نرخ ارز، بالا بودن ریسک خرید برای مردم و فزایندگی روند عرضه در سامانه نیما اشاره کرد و وعده داد که «از این به بعد مردم ثبات بیشتری را در بازار شاهد خواهند بود»، امروز قیمت دلار تغییر چندانی نکرد و در بازار آزاد در کانال 23 هزارتومان ثابت ماند.

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز، در پاسخ به این سوال که چرا بازار واکنشی به سخنان همتی نشان نداد؟ عنوان می‌کند: معامله‌گران اعتمادشان را به صحبت‌های مسئولان از دست داده‌اند. با اوضوع و احوالی که این روزها بازار ارز دارد هر چه آقای همتی بگویند وضعیت تغییر می‌کند، کسی توجهی نمی‌کند. معامله‌گران بازار منتظر یک اقدام عملی در بازار هستند. اگر اقدامی عملی ببیند واکنش نشان خواهند داد اما با حرف و صحبت اتفاقی نمی‌افتد.

او ادامه می‌دهد: همین چند هفته پیش گفتند برای گشایش اقتصادی منتظر بمانیم همه بازار منتظر بودند و به آن واکنش نشان دادند، حتی نرخ ارز پایین آمد اما وقتی بسته باز شد دیدند در آن چیزی وجود ندارد. معامله‌گران حرفه‌ای هستند و دیگر با حرف اتفاقی نخواهد افتاد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اقای همتی رو به حرف درمانی اورده چون دلاری در کار نیست

  • ناشناس

    دولت هیچ دلاری ندارد حتی یک ملیون دلار حالا اومده انبه و آناناس وارد میکنه نفت میفروشه جاش و از ایران به کویت و امارات صادر میکنه برای مقداری دلار بعد می خواهید دلار پایین بیاد همین که تونسته تو این قیمت نگه داره هم چند وقت دیگه فنرش در میره

  • سیامک قاسمی

    هرچقدر به انتخابات امریکا نزدیک تر میشویم مهم ترین فاکتور در سرمایگذاری نقد شوندگی است و اون بازار طلاست و نه بورس و ملک که پول رو قفل میکنه در نتیجه خروج سرمایه از بورس به سمت طلا ودلار میرود وقیمت صعودی میشود با توجه به اینکه بانک مرکزی قیمت ها رو در طلا ودلار در کف نگه داشته ریسک سرمایه گذاری در طلا ودلار رو پایین اورده

  • عاشق وطن

    آقای همتی نگفت فردا قیمت ارز را تعدیل میکنم گفتند در روزهای آینده شاهد تعدیل ارز خواهیم بود آقای کارشناس معامله گران حرفه ای شما هم میدانند بازار در روند فرسایشی قرار گرفته نگهداری دلار با کاغذ باطله از نظر سود دهی برابر شده

  • سیامک قاسمی

    چرا حرفای من رو سانسور میکنی تجارت نیوز

  • ناشناس

    هرچه به انتخابات امریکا نزدیک می شویم طلا برای سرمایه گذاری جذاب تر میشود

  • ناشناس

    بهترین بازار طلا هست چون نقدشوندگی بالایی دارد

  • ناشناس

    همتی گفت طلا ودلار نخرید پس مردم بخرید

  • ناشناس

    حالا چند روز دیگه صبر کنید ببینید رییس بانک مرکزی امریکا هم میخواهد صحبت کند ببینید چقدر فرقه

  • ناشناس

    توی ایران هیچ اعتمادی به سخنان دولتی ها نیست دروغ زیاد میگن وای به روزگار کسی که روی حرف دولت حساب باز کنه