کد مطلب: ۷۶۴۶۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ / راه شاخص کل تا سقف تاریخی هموار شد؟

پیش بینی بورس یکشنبه 7 اسفند 1401 / راه شاخص کل تا سقف تاریخی هموار شد؟

معاملات بورس در پایان روز شنبه نقشه بازار جذابی را برای سهامداران و فعالان اقتصادی به نمایش گذاشت. به نظر می‌رسد بالاخره توجه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه جلب شده چرا که ورود پول حقیقی نیز در جریان دادوستد‌های روز شنبه رکورد دو ساله خود را شکست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان معاملات روز شنبه 6 اسفند 1401، اتفاقی تاریخی برای بورس تهران رقم خورد. رشد 4.96 درصدی شاخص کل، بیشترین میزان رشد این شاخص در میان تمام روزهای معاملاتی گذشته است.

از آن‌سو شاخص هم‌وزن نیز هم‌جهت با نماگر اصلی اما با قدرت کمتری رفتار کرد و با رشد 4.5 درصدی به سطح 525 هزار و 633 واحدی رسید.

همچنین ورود پول افراد حقیقی در روز شنبه به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نشان از آن دارد که در جریان دادوستد‎های این روز، هزار و 382 میلیارد تومان پول به سهام وارد شده است.

از سوی دیگر اما ارزش معاملات همچنان زیر 10 هزار میلیارد تومان نوسان می‌کند. در روز شنبه مجموع ارزش معاملات سهام و حق‌تقدم‌ها به محدوده هشت هزار و 791 میلیارد تومان رسید.

مسیر هموار تکنیکالی شاخص تا سقف تاریخی

با رشدی که معاملات روز شنبه برای بازار سهام رقم زد، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در ارتفاعی قرار گرفت که آخرین بار، ۱۰ شهریور ۹۹ قرار گرفته بود.

در این بین و در مدت دو ساله از ریزش تاریخی بورس تهران، موج‌های صعودی که شکل گرفته بود هیچ زمان سقفی در این محدوده‌ها تشکیل نداده بود و عمدتا در ابرکانال‌های پیشین متوقف می‌شد.

در حال حاضر تنها سقفی که به عنوان محدوده مقاومتی پیش روی شاخص قرار گرفته است، قله معروف در محدوده دو میلیونی قرار دارد.

با این حال موانعی ممکن است پیش روی بازار شکل گیرد. مطابق مصوبه و موافقت جلسه یک اسفند ۱۴۰۱ عرضه سهام دولت در چهار شرکت از جمله فولاد مبارکه توسط سازمان خصوصی سازی و از مجرای بازار سرمایه انجام خواهد شد.

گفتنی است در مجموع به ارزش کل پایه ۱۲۶ هزار میلیارد تومان قیمت­‌گذاری شد. سازوکار مبهم عرضه سهام دولت در این حجم ابعاد ممکن است برای رشد بازار خطرساز شود.

پیش‌بینی بورس یکشنبه

به نظر می‌رسد در حال حاضر نظر اکثر سهامداران و فعالان بازار سرمایه بر همگرایی میان بازار ارز و بورس تهران است. بر همین اساس انتظارات شکل گرفته موجب تداوم تقاضا مادامی که بازار ارز صعودی دنبال می‌شود، خواهد شد.

گرچه این دیدگاه کوتاه‌مدت است و برخی از کارشناسان عقیده دارند بورس تهران مسیر طولانی تا تطابق خود با قیمت‌های فعلی دلار که به بیش از 56 هزار تومان رسیده است، دارد.

بر همین اساس انتظار می‌رود بازار یکشنبه نیز با موج تقاضا همراه باشد و نقشه بازار مجددا به رنگ سبز درآید.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    بازار با فراز و نشیب زیاد تا ۳ میلیون واحد رشد خواهد کرد.مگر اینکه دلار افت بسیار زیادی داشته باشد که بسیار بعید هست.احتمالا دلار هم وارد کانال ۶۰ هزار تومن خواهد شد

  • ناشناس

    فردا هم احتمالا صعودی و سبز خواهیم داشت ، بازار سرمایه خیلی از این اوضاع عقب است.

  • ناشناس

    سال ۹۹ چهارصد ملیون پول داشتم سهام خریدم همون وقت میتونستم یه خونه خوب بخرم برا خانوادم ولی الان مستاجرم خدا کنه بورس خوب بشه یه خونه بخرم از مستاجرش در بیایم

  • ناشناس

    ضررهامون که جبران نمیشه بیوجدانها

  • مجمع تحلیلگران

    بسم الله . و اما ادامه داستان . و اما بورس. یه رصد کوچولو تو بورس کنین کاملا میفهمین چی به چیه؟ آیا بورس قدرت جذب و استمرار ورود پول رو داره ؟ خیر . چرا؟ چون اصولا پول انچنانی وجود نداره که بورس یا هر بازار دیگه ای قادر به جذبش باشه. چرا حقوقیا سهامو کشیدن بالا ؟ چون پول حقیقی تو سهاما وجود نداشت. اخه مگه پولی که این موقع سال ورود کنه تو هر بازاری میاد که بمونه؟ نه برادر من این پول فقط جهت نوسان گیری ورود میکنه تو بازارا. و به محض نوسان گرفتن خروج میکنه. وقتی بازار تو تمام بخشها ش رشد کاذب داده میشه یعنی دولت بد جور گیره. اما تحلیلش برا جذب پول اشتباهه. اگه قرار باشه با دلال بازی کشورا پیشرفت کنن که ایران میخواست الان از لحاظ اقتصادی اول دنیا باشه. این بالا و پایین کردنا و این مدل اقتصاد چرخوندن فقط باعث بدبختی ملت خواهد شد . چون اصولا هیچ تولیدی صورت نمیگیره که هیچ. همون یه ذره تولید رو هم میخابونه. فقر ملت و رکود در تولید نتیجه دلال بازیه. فرض کنین مثلا سهم فولاد قیمتش بشه ۵۰۰۰ تومان آیا تولیدش بالا میره؟ یا بالاعکس بشه ۱۰۰ تومان آیا تولیدش فرق میکنه. بخصوص وقتی تو بازارا پولی نیست که جذب کنه. برین دنبال تولید و حمایت ازش . این بازیا دورش تموم شد رفت. موفق در پناه حق

  • مجمع تحلیلگران

    دوستان گل .حقوقی سهمو تا زمانی میکشه بالا که بتونه پول جدب کنه به محض قطع شدن ورود پول سهاما خواهند ریخت. یا میتونه سهمو بدون ورود پول حقیقی بکشه بالا که تو این حالت هم چیزی گیرش نمیاد هم اون یه عده کم که واقعا میخوان بلند مدت پول بزارن تو بورس وقتی ببینن قیمتا بالاس منصرف میشن. مواطب خودتون سرمایتون و سلامتیتون باشین. با بد جماعتی طرفین. یا علی موفق در پناه حق