کد مطلب: ۶۹۶۲۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سکه عقبگرد کرد/ ورود بهار آزادی به سطح ۱۲ میلیون تومانی/ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۹ شهریور ۱۴۰۱

سکه عقبگرد کرد/ ورود بهار آزادی به سطح ۱۲ میلیون تومانی/ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۹ شهریور ۱۴۰۱

قیمت طلا و سکه امروز سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱، تا ساعات میانی روز روند افزایشی داشت. در ادامه اما، هم سکه امامی و هم بهار آزادی عقبگرد کردند. به گونه‌ای که سکه بهار آزادی وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی وارد شد. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز، امروز را کاهشی آغاز کرد اما در ادامه سیگنال‌های برجامی و البته افزایش قیمت در بازار سلیمانیه عراق، نرخ‌ها را در بازار ایران نیز صعودی کرد. این روند در بازار طلا و سکه اما به گونه دیگری طی شد.

طلا امروز در کل روز کمابیش افزایشی بود. سکه امامی و بهار آزادی اما، روز را افزایشی آغاز کردند و در ادامه کاهشی شدند. به گونه‌ای که بهار آزادی به کانال ۱۲ میلیون تومان بازگشت. این موضوع شاید به این دلیل باشد که سکه در کل حباب بزرگ‌تری دارد و برخی مواقع، مقاومت بیشتری برای افزایش قیمت از خود نشان می‌دهد. البته در این میان، قیمت اونس نیز کاهشی شد.

در بازار طلا و سکه چه گذشت؟

طلا و سکه امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشتند. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را در لحظه تنظیم این خبر افزایشی اعلام کرده است. هر گرم طلای ۱۸عیار اکنون یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۳۶۷ تومان داد و ستد می‌شود. این رقم حدود پنج هزار تومان بیشتر از بعد از ظهر امروز و شش هزار تومان بیشتر از روز گذشته است.

قیمت سکه طرح جدید نیز در این لحظه روند کاهشی دارد و به قیمت ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. این نرخ با بعد از ظهر امروز تفاون چندانی ندارد و نسبت به روز گذشته، حدود ۵۶ هزار کمتر است. روز گذشته نیز سکه روند کاهشی داشت.

همچنین قیمت سکه طرح قدیم اکنون روند نزولی دارد و به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. این رقم با بعد از ظهر امروز تفاوت چندانی ندارد و حدود ۱۴ هزار تومان کمتر از روز گذشته است. روز گذشته نیز سکه بهار آزادی روند نزولی داشت و به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید.

سقوط سکه بهار آزادی به کانال ۱۲ میلیونی

اما شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت هر گرم طلا را در لحظه تنظیم این گزارش، افزایشی و یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده است. حدود سه هزار تومان بیشتر از روز گذشته. روز گذشته نیز طلا در این منبع روند افزایشی داشت. این رقم با بعد از ظهر امروز تفاوتی ندارد.

همچنین، این منبع قیمت تک‌فروشی سکه طرح جدید (امامی) را در لحظه تنظیم این خبر کاهشی و حدود ۱۳ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان اعلام کرده است. این رقم نسبت به بعد از ظهر امروز ۶۲ هزار تومان کمتر و نسبت به روز گذشته حدود ۱۸ هزار تومان کمتر است. امروز بعد از ظهر سکه امامی افزایشی و روز گذشته، کاهشی بود.

به گزارش این سایت، سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز در لحظه تنظیم این خبر کاهشی است و ۱۲ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان معامله می‌شود. این رقم ۶۲ هزار تومان از بعد از ظهر امروز و ۵۴ هزار تومان از روز گذشته کمتر است. سکه بهار آزادی امروز بعد از ظهر روند افزایشی و روز گذشته روند کاهشی داشت. به گونه‌ای در آستانه ورود به کانال ۱۲ میلیون تومانی قرار گرفته بود.

اما نرخ اونس جهانی در لحظه تنظیم این خبر، کاهشی و ۱,۷۳۱ دلار اعلام شده است.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

با وجود رفتارهای متفاوت بازارها در روز جاری، کارشناسان معتقدند قیمت طلا و سکه همچنان تحت تاثیر اخبار برجامی و قیمت دلار قرار دارد. یکی از دلایل تغییر رفتار بازار ارز در میانه‌های امروز، برخی سیگنال‌های جدید از سوی ایران در قبال مذاکرات هسته‌ای بود.

تا روز گذشته موضع ایران در قبال برجام یا سکوت بود و یا اظهارنظرهایی که چندان سیگنال منفی به بازار نمی‌داد. اما امروز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد خواسته‌های آژانس از ایران زیاده‌خواهی محسوب می‌شود، زیرا به دلیل تحریم‌ها این خواسته‌ها قابل اجرا نیستند.

در مورد طلا و سکه ، علاوه بر برجام، در مواقعی قیمت اونس هم می‌تواند اثرگذار باشد که امروز کاهشی بود.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر بازار طلا و سکه بلاتکلیف و منتظر اخبار نتیجه نهایی مذاکرات برجام است. اگر نتیجه برجام مثبت باشد، سیاست‌گذاران سعی می‌کنند که قیمت‌ها را کنترل کنند.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: اگر مذاکرات وین به نتیجه‌ای نرسد، قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر برمی‌گردد.

علت روند معکوس قیمت‌ها چیست؟

اما برخی از روزها مشاهده می‌شود که قیمت طلا و سکه روندی معکوس را در پیش گرفته است. علت این نوسانات چیست؟

حق‌شناس ادامه داد: دولت با خبر درمانی بازارها را کنترل می‌کند و تا کنون هم در این کنترل کردن موفق بودند. به دلیل اینکه تا کنون بازارها با اخبار برجام پیش رفتند، هنگامی که کوچک‌ترین خبری در رابطه با این مذاکرات منتشر می‌شود، بازار واکنش نشان می‌دهد و روند خود را تغییر می‌دهد. تا زمانی که بازارها بلاتکلیف هستند، روند قیمتی نیز به همین شکل ادامه دارد.

سیگنال‌های موثر بر قیمت طلا و سکه

آخرین نوسانات دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، از جمله طلا و سکه تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند.

دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، امروز ابتدا روند کاهشی داشت اما از ساعات میانی معاملات، قیمت‌ها افزایشی شد. صبح امروز معاملات در بازار ارز از حدود قیمتی ۲۹,۵۵۰ تومان آغاز شد. در ادامه روند نزولی به خود گرفت و به حدود ۲۹,۴۸۰ و ۲۹,۵۰۰ تومان رسید. با وجود این، آخرین قیمت معاملات نقدی، ۲۹,۷۰۰ تومان بود. امروز معاملات غیرقانونی فردایی، هم همین روند را طی کرده است.

این در حالی است که روز گذشته دلار روند کاهشی داشت. کف و سقف قیمت ارز آمریکایی در روز دوشنبه، ۲۹,۵۰۰ و ۲۹,۸۰۰ بود.

این روزها نیز بازار تحت تاثیر شرایط بلاتکلیف و اقدامات بازار قرار دارد. اقتصادنیوز نوشت: «نرخ دلار دیروز برای سیزدهمین روز متوالی در کانال ۲۹ هزار تومانی معامله شد. قیمت دلار عصر دیروز کاهش ۸۰ تومانی را ثبت کرد. اسکناس آمریکایی در بازار ارز روز دوشنبه با قیمت ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

به عقیده بسیاری از فعالان بازار ارز با توجه به حمایت و مقاومت شدید مشاهده شده در مقابل خروج دلار از کانال قیمتی ۲۹ هزار تومانی، سطوح قیمتی این کانال را می‌توان به عنوان سنگر محکم شاخص ارزی در روز‌های کنونی دانست.»

مذاکرات در گام نهایی؟

در این میان، مذاکرات احیای برجام در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا، به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

به نقل از ایرنا، کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری با ادعای اینکه واشنگتن از ابتدای مذاکرات وین، رویکرد اصولی داشته است، ادعا کرد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود ذیل توافق هسته ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز این کار را انجام خواهیم داد.

پیش از این نیز جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: آمریکا به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران نزدیک‌تر شده است.

«خواسته‌های آژانس زیاده‌خواهانه است»

با وجود این، احمد وحیدی، وزیر کشور در مورد مذاکرات گفته است: در یک دوره‌ای امنیت ما به‌غیر از بخش نظامی دچار خدشه شده بود و برجام مصداقی برای فقدان اقتدار کافی بود اما امروز دولت سیزدهم با قدرت در حال مذاکره است و از خواسته‌های مردم کوتاه نمی‌آید. مسائل مردم را هم با توافق نامناسب گره نمی‌زند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در خصوص خواسته‌های بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران تصریح کرد: این خواسته‌ها زیاده‌خواهی محسوب می‌شود.

وی از خواسته‌های بیشتر آژانس از ایران گفت و در عین حال تصریح کرد: این خواسته‌ها زیاده خواهی محسوب می‌شود، زیرا به دلیل تحریم‌ها این خواسته‌ها قابل اجرا نیستند (شفقنا).

مانع اصلی برجام چیست؟

در این میان، به نظر می‌رسد اختلاف بر سر پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بزرگ‌ترین مانع در راه رسیدن به توافقی در این زمینه مبدل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: آقای باقری کنی از پیش‌نویس اتحادیه اروپا راضی است. از سوی دیگر آن قدر از این پیش‌نویس راضی بوده که به تهران برای تصمیم گیری نهایی آورده است. با این حال چقدر این پیش‌نویس منافع ما را تامین می‌کند یا خیر، موضوع دیگری است که باید پاسخ دهند.

عباس زاده در مورد تفاوت پیش‌نویس امروز با برجام ۲۰۱۵ گفت: پیش‌نویس امروز دیگر برجام ۲۰۱۵ نیست. برجام ۲۰۱۵ هیچ ضمانت اجرایی نداشت. آمریکایی‌ها یک طرفه از برجام خارج شدند و هیچ آسیبی ندیدند. برهمین اساس امروز ما خواهان تضمین هستیم. به نظر من تضمین باید در داخل توافق تعبیه بشود که اگر طرف مقابل به توافق خود عمل نکرد، به صورت خودکار دو برابر آسیب ببیند. همچنین ضامن این تضمین باید دست ایران باشد.

در این میان، به نقل از اقتصادنیوز، اختلاف بر سر پرونده پادمان آژانس این خطر را در بطن خود دارد که توافق کنار گذاشته شود. ایران در ضمن مذاکرات بر سر احیای برجام مصر بوده تا آژانس بین المللی انرژی اتمی را وادار به بستن تحقیقات کند. این تحقیقات [ادعایی] مربوط به سایت‌های ظاهرا قدیمی است که مربوط به قبل یا حدود سال ۲۰۰۳ است. ایران فعالیت‌های هسته‌ای در این سایت‌ها را انکار کرده و آن را با انگیزه‌های سیاسی می‌داند.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

پیش‌بینی قیمت طلا را هر روز ساعت ۱۹ در تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ،،،و دیگر هیچ