کد مطلب: ۴۴۴۹۶۶

چرا خودرو در شرایط رکود دوباره گران شد؟

چرا خودرو در شرایط رکود دوباره گران شد؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، دو عامل خودروهای کارتکسی(ویرایشی) و تعطیلی مراکز شماره‌گذاری خودروها را دلیل افزایش قابل توجه خودروها در بازار در اولین روزهای آغاز معاملات دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود رکود معاملاتی در بازار خودرو‌، قیمت نزدیک به ۷۰ میلیون تومانی پراید، ‌یک پیام بیشتر برای مصرف‌کننده ندارد: قرار نیست در سال جدید قیمت‌ها کاهش پیدا کند. بازار خودرو در روزهای آغازین سال ۹۹ به دلیل بحران شیوع بیماری کرونا ‌تعطیل بود. اما دو روز است که فعالان بازار دوباره شروع به کار کرده‌اند و البته قیمت‌ها نجومی شده است و حتی به نسبت اسفند ماه سال گذشته که اوج گرانی خودرو در یک سال رخ داد نیز بالاتر رفته‌اند.

بخشی از این افزایش قیمت را باید به دلیل بازی قیمتی تولیدکننده خودرو دانست که بلافاصله پس از پایان تعطیلی کسب‌وکارها با قیمت‌های جدیدی وارد بازار شد. معمولا در هر بازاری دلالان و فروشندگان خودرو فرمولی برای قیمت‌گذاری کالا دارند که اصلی‌ترین معیار آن «مبنای قیمت‌گذاری عرضه‌کننده اصلی» است. این موضوع در بازار ارز یا سکه نیز که به صورت غیررسمی فعالیت می‌کنند، دیده می‌شود.

فروشنده ارز، نگاهی به قیمت‌گذاری دلار در بانک‌ها می‌کند و بر مبنای آن، قیمت را بالا و پایین می‌کند. در خودرو که حالا یک کالای سرمایه‌ای شده است نیز همین اتفاق می‌افتد. زمانی که تولیدکننده قیمت را بالاتر از قبل می‌برد؛ سیگنال افزایشی را به بازار داده تا دلالان هم برای خود سودی ببرند.

این «بازی قیمتی» عرضه‌کننده خودرو را می‌توان در مقایسه قیمت‌های فروردین ۹۹ با اسفند ۹۸ دید. به ‌طور مثال ‌خودرویی مانند تیبا که حالا رفته رفته به عنوان خودروی ارزان قیمت جایی برای خود در بازار پیدا کرده، در اسفند ۹۸ توسط خودروساز ۷۴ میلیون تومان عرضه می‌شد. اما حالا قیمت تولیدکننده آن به ۸۷ میلیون تومان رسیده است. در همین یک ماهه پراید هاچ بک ۸ میلیون تومان و ساینا نزدیک به ۱۰ میلیون تومان رشد قیمتی از طرف عرضه‌کننده اصلی داشته‌اند. حتی در ۲۰۶ تیپ دو نیز قیمت فروردین امسال با اسفند سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیون تومان اختلاف دارد.

نوسان در فضای مجازی

بازار خودرو در رکود عجیبی به سر می‌برد اما از آن عجیب‌تر، ‌خرید و فروش خودرو با قیمت‌های نجومی در فضای مجازی و وب‌سایت‌هایی است که برای معاملات خودرو مجاز به درج قیمت نیستند. با اینکه فعالان بازار خودرو از کاهش تقاضا و به صفر رسیدن خرید و فروش خبر می‌دهند؛ اما به نظر می‌رسد که آگهی‌دهندگان خودرو در فضای وب در تلاش هستند با این قیمت‌ها به خریداران بقبولانند که این قیمت‌ها باید در بازار پذیرفته شود. در برخی رسانه‌ها نیز از عنوان «مرز روانی» برای شکسته شدن رکوردهای قیمتی برای خودروهای ارزان قیمت استفاده می‌شود که البته مشخص نیست که «مرز روانی قیمت ها» در بازار خودرو چه عددی است.

در همین حال خبری از ستاد تنظیم بازار حداقل برای کالایی مانند خودرو نیست. تقریبا یک هفته پیش در این ستاد جلسه‌ای برای بررسی دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو برگزار شد؛ اما ۳ ضلع شرکت‌کننده در این جلسه یعنی معاونت امور صنایع وزارت صنعت و تجارت، مرکز ملی رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هنوز بر سر جزییات به نتیجه نرسیده‌اند.

«ایسنا» درباره این جلسه گزارش داده که «در این جلسه اختلاف نظر بر سر قیمت خودرو به حدی بود که در نهایت قرار شد، گزارش‌های ارایه شده توسط کارشناسان مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرند و در جلسه بعد ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری‌ها انجام شود.»

عامل گرانی خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، دو عامل خودروهای کارتکسی(ویرایشی) و تعطیلی مراکز شماره‌گذاری خودروها را دلیل افزایش قابل توجه خودروها در بازار در اولین روزهای آغاز معاملات دانست. اما طی روزهای آینده با آغاز رسمی خرید و فروش‌ها مجدد بازار به حالت عادی بازگشته و سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

موتمنی افزود: برخی از نمایندگان شرکت‌های خودروساز از حدود ۷ یا ۸ روز گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند. این نمایندگان تعدادی از خودروهای ویرایشی(کارتکس) را برای افرادی که بیش از ۱۸ ماه است که ثبت‌نام خودرو نداشتند با قیمت بالا عرضه کرده‌اند. زمانی که فروشندگان خودرو می‌بینند که نمایندگان رسمی خودروسازان به‌ طور مثال خودروی ۲۰۶ را که پیش از سال جدید، ویرایشی ۹۵ میلیون تومان عرضه می‌کرده است، اکنون حدود ۱۱۶ میلیون تومان می‌فروشد، قیمت‌های خود را بالا می‌برند.

وی در ادامه گفت: دلیل دیگر افزایش قیمت‌ها این است که فعلا محصولات خودروسازان ایران خودرو و پارس خودرو، شماره‌گذاری و پلاک نمی‌شوند. در حقیقت بخش شماره‌گذاری این دو خودروساز تعطیل بوده و ماشین‌ها پلاک ندارند، نمایندگان هم که خودروهای پلاک نشده را خریداری نمی‌کنند. در حال حاضر خودروهایی که در بازار موجود هستند و شماره‌گذاری شده‌اند پیش از سال جاری تحویل گرفته شده‌اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در رابطه با وضعیت معاملات در بازار خودرو اعلام کرد: همچنان در بازار تقاضایی وجود ندارد، خریداری در بازار نیست و معاملات راکد است اما طی روزهای آینده با شروع رسمی معاملات، بازار به حال عادی باز خواهد گشت که به دنبال آن کاهش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشاءالله وباامیدبه خداوندبتوانیدخودروهای ثبت‌نام شده را تحویل بدهید

  • طالب

    سلام اینکه رییس اتحادیه چنین مطلبی اعلام میکند که خریداری نیست باید عرض کنم یا در خواب خرگوشی به سر میبرد و یا اینکه لاپوشانی میکند

  • علی

    استاد عزیز کارشناس.حرفهایتان در تناقض کامل با یکدیگر است.نوشته آید بدلایلی چون گرانی و تعطیلی مراکز تعویض پلاک وغیره بازار در رکود است و قیمتها بالاست.و باز نگاشته آید که در روزهای آینده بازارها راه افتاده و کاهش قیمت ها را در پی خواهد داشت.مطابق منطق اقتصاد جهانی و عرف بازار ایران وقتی تقاضا بیشتر شود خوب مسلم است که قیمتها بالا خواهد رفت.انهم بسیار وحشتناک تر.نمیدانم چرا چنین مطالب متناقضی را مینگارید؟دقیقا به دنبال چه هستید؟

  • سعید

    بازار بی رقیب همین میشه
    اگه جلو واردات رو آزاد کنن به شرط اینکه دست دلالها و آقازاده ها نیفته قیمت میاد پایین
    یعنی با ۱۰۰ میلیون به جای اینکه سوار پراید بشی میتونی سوار تویوتا بشی

  • ناشناس

    قدیما تو رویاهامون بفکر رسیدن به یه ماشین کوپه و خارجی عالی ۵۰میلیونی بودیم ،الان رویامون شده پراید بخندیم یا گریه کنیم??????

  • ناشناس

    آیاروزی میرسه که مردم بفهمند بابت این خودروهای تولیدی بی کیفیت که۹۰درصدش هم مونتاژه قطعاتش هم از چین یا کشور ثالث وارد میشه رو نباید خرید به جای این همه هزینه های اضافی ایا نمیشد خودرو رو با اخذ گمرک مجوز واردات داده میشد تا شاهد این همه نابسامانی در صنعت خودرو نمیشدیم چرا قبول نمیکنیم در صنعت خودرو خیلی ضعیف هستیم توان تولید قطعات خودرو در کشور فقط ۱۰ درصد هست اون هم قطعاتی مانند سپر داشبورد صندلی شیشه رینگ ودو یا سه تا اقلام مصرفی دیگه چون اگه تواناییش رو داشتیم این همه خودرو تو پارکینگ کارخونه ها دپو نمیشد

  • ناشناس

    واقعا متاسفیم برای همچین مسئولانی که برای هر کاری که میکنن جوابی میسازن انگار دو دو تا ۲تا جواب داره آخه کجای دنیا قیمت تو یکسال چهار برابر میشه اونم ماشین بی کیفیت

  • ناشناس

    تمام مردم باید این محصولات بی کیفیت ایران خودرو وسایپا را تحریم کنند

  • علی

    همه باید این خودروهای بی کیفیت راتحریم کنند

  • ناشناس

    چرا با وجود افت ۱۰۰ درصدی بورس خودرو و مسکن افزایشی شده یک رانت پشت قضیه است