کد مطلب: ۳۸۴۹۷۴

کار در ایران دیگر برای افغان‌ها نمی‌صرفد

کار در ایران دیگر برای افغان‌ها نمی‌صرفد

یک مقام مسئول در وزارت کار بدون تایید آمار مشخص در خصوص آمار خروج افغانستانی‌ها از ایران، دلیل این مساله را افزایش قیمت دلار دانست و افزود: با کاهش ارزش ریال، دیگر برای افغانستانی‌ها نمی‌صرفد که در ایران کار کنند.

یک مقام مسئول در وزارت کار گرچه به تعداد دقیق خروج نیروی کار افغانستانی از ایران اشاره نکرد اما کاهش قدرت ریال را عامل چنین روندی دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در رابطه با صحبت‌هایی که از خروج نیروی کار افغانستانی از کشور خبر می‌دهند، گفت: اطلاعاتی که جسته و گریخته می‌رسد و شنیده‌ها حاکی از این است که این مساله صحت دارد و امسال به ویژه از تعداد نیروی کار افغانستانی در ایران کاسته شده است.

بحران ارزی ایران از سال گذشته وضعیت اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است . خروج ترامپ از برجام نقطه اغاز تحریم‌های یک‌جانبه شدیدی علیه ایران بود که سبب شد در این مقطع شوک ارزی به وقوع بپیوندد. ریزش ارزش ریال در برابر دلار در این دوره زمانی سبب شده است بسیاری از اتباع افغانستان که در سال‌های گذشته برای کار به ایران می‌آمدند، نسبت به مهاجرت از ایران اقدام نمایند. آمارهای غیر رسمی نشان از ان دارد که بیش از دو میلیون و پانصد تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند. برخی گزارش‌های غیررسمی نیز از خروج حداقل ۵۰۰ هزار تبعه این کشور از ایران خبر می‌دهند.

محسن ابراهیمی، بدون تایید آمار مشخص در خصوص آمار خروج افغانستانی‌ها از ایران، دلیل این مساله را افزایش قیمت دلار دانست و افزود: با کاهش ارزش ریال در مقایسه با دیگر ارزهای موجود، به اصطلاح دیگر برای افغانستانی‌ها نمی‌صرفد که در ایران کار کنند و به همین دلیل تعدادی از آنها ایران را ترک کردند. درنتیجه انتظار کاهش تعداد نیروی کار خارجی در ایران را داشتیم و از این مساله شگفت‌زده نشدیم. گرچه هنوز رقم دقیقی در این رابطه نداریم و باید تا دو ماه دیگر صبر کرد تا آمایش صورت بگیرد و اعداد دقیق بیان شود.

ابراهیمی با رد این مساله که خروج افغانستانی‌ها از کشور لزوما به سود اشتغال خواهد بود، ادامه داد: در بخشی چون ساختمان که ۶۰ درصد افغانستانی‌های ساکن ایران در آن مشغول به کار هستند، خروج اتباع همسایه شرقی بر قیمت نهایی خواهد افزود و این در شرایط فعلی خوب نیست. این میان بعید می‌دانم خروج کارگران افغان به سود اشتغال ایرانی‌ها شود زیرا ایرانی‌ها کمتر به این دسته از مشاغل تمایل دارند. به باور من نمی‌توان نسخه یکسانی برای همه بخش‌ها نوشت و هر بخش از اقتصاد را باید جداگانه بررسی کرد.

این مقام مسئول در وزارت کار در پاسخ به سوالی در مورد تعداد نیروی کار افغانستانی شاغل در ایران گفت: متاسفانه در سه سال گذشته پروانه اشتغال به درستی توزیع نشده و به همین دلیل چندان نمی توان به ارقام آن مراجعه کرد. در سال ۱۳۹۴ که آمارها دقیق تر بودند ۳۶۰ هزار پروانه شغلی صادر شد. البته باید در نظر داشت که این ارقام رسمی هستند و به اتباعی که روند قانونی را طی نکردند، اشاره نمی‌کند.

مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار، در مورد تعداد نیروی کار دیگر کشورها تصریح کرد: تعداد پاکستانی‌ها، عراقی‌ها و اتباع دیگر کشورها در بازار کار ایران بسیار ناچیز است و سهم مهمی ندارند. آنها اغلب در اقلیم‌های خاصی حضور دارند و به همین دلیل حضور پررنگی در کشور ندارند.

ابراهیمی در پاسخ به سوالی که به گفته‌های وزیر کار در روز جهانی کار کودک از حضور کودکان ۱۵ کشور در ایران خبر داده بود، تاکید کرد: کار کودک و کارهایی که کودکان انجام می‌دهند از نظر ما شغل محسوب نمی‌شوند ولی باید توجه داشت که این هم در حوزه کار کودکان می‌گنجد.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.