کد مطلب: ۴۰۷۱۵۸

۱۰۰ میلیون دلار طرح ارزی صندوق توسعه باطل شد

۱۰۰ میلیون دلار طرح ارزی صندوق توسعه باطل شد

در سه ماه اول سال جاری حدود ۱۰۰ میلیون دلار از طرح‌های پذیرش شده و مسدودی مورد تایید صندوق توسعه ملی باطل شده است.

در سه ماه اول امسال حدود ۱۰۰ میلیون دلار از طرح‌های پذیرش شده و مسدودی مورد تایید صندوق توسعه ملی باطل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق قانون تمامی تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی از طریق عاملیت بانک‌ها انجام می‌شود و باید طرح‌ها بعد از درخواست به صندوق توسعه ملی ارائه و در صورت بررسی و تایید پذیرفته شود که در ادامه برای آنها منابع لازم در بانک مرکزی مسدود و بعد از طی فرآیند مربوطه اختصاص پیدا می‌کند.

این در حالی است که بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی در مورد طرح‌های ارزی تامین مالی شده از محل قراردادهای عاملیت در سال جاری نشان می‌دهد که در سه ماه اول امسال هیچ طرحی اعلام وصول نشده است، دلیل این موضوع به عدم تکمیل پرونده‌های ارسالی بانک‌ها به صندوق برمی‌گردد که ناشی از عواملی از جمله عدم ارسال مستندات کامل و یا عدم ارزآوری پروژه‌های معرفی شده بوده است.

اما در فصل اول امسال بابت سه طرح در مجموع حدود ۲۸۸ میلیون دلار نزد بانک مرکزی نامه مسدودی صادر شده و به عبارتی منابع لازم برای آن در بانک مرکزی و از حساب صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر اعلام وصول دو فقره طرح به مبلغ ۲۲ میلیون دلار و مسدودی سه فقره طرح به ارزش ۸۰ میلیون دلار به دلایل مختلفی از جمله عدم انجام تعهدات توسط متقاضی در مهلت مقرر و یا درخواست بانک عامل ابطال شده است.

همچنین از محل کل تسهیلات ارزی که دارای منابع مسدود شده هستند در سه ماه اول سال جاری مجموع پوشش‌های صادر شده بابت گشایش اعتبار اسنادی صادره توسط بانک‌های عامل حدود ۸۲۴ میلیون دلار برای ۱۰ طرح بوده است.

در سه ماه اول امسال بابت ۴۷ فقره طرح مجموعا مبلغی معادل ۴۵۵ میلیون دلار پرداخت قطعی انجام شده است.

سالانه و طبق تکلیف قانون درصدی از منابع ارزی ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن وارد صندوق توسعه ملی می‌شود تا ضمن ایجاد ذخیره‌ای برای نسل‌های آینده، منابع آن برای اعطای تسهیلات ارزی و در حجمی محدودتر تسهیلات ریالی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.