کد مطلب: ۳۴۱۹۱۴

آغاز دور جدید مذاکرات چین و آمریکا برای آتش‌بس تجاری

آغاز دور جدید مذاکرات چین و آمریکا برای آتش‌بس تجاری

مقام‌های چین و آمریکا روز دوشنبه قرار مذاکرات رو در رو را در پکن با هدف تسهیل جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان برگزار می‌کنند.

مقام‌های چین و آمریکا روز دوشنبه قرار مذاکرات رو در رو را در پکن با هدف تسهیل جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان برگزار می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این مذاکرات دو روزه که قرار است از روز دوشنبه آغاز شود به دنبال توافق دسامبر روسای جمهور چین و آمریکا برای آتش‌بس 90 در جنگ تجاری فزاینده میان دو طرف صورت می‌گیرد. آمریکا و چین در سال 2018 روی واردات کالاهای یکدیگر به ارزش میلیاردها دلار تعرفه سنگین وضع کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید اظهار کرد: مذاکرات تجاری با چین به خوبی پیش می‌رود و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین مشارکت بالایی در این مذاکرات دارد. وی گفت: بر این باورم که آنها می‌خواهند توافق کنند و تعرفه‌ها قطعا آسیب شدیدتری به چین زده است.

در این بین سخنگوی وزارت خارجه چین نسبت به این مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرده و اظهار کرد: نمایندگان مذاکرات مثبت و سازنده در طول دیدارهایشان در پکن خواهند داشت.

بازارهای مالی نیز روز دوشنبه با این امید که مذاکرات مستقیم به کاهش تنش‌ها میان دو طرف منتهی خواهد شد سیر صعودی پیدا کردند.

ریاست هیات آمریکایی بر عهده جفری دی گریش، معاون نماینده تجاری آمریکا است با این حال هیچ یک از طرفین درباره برنامه مذاکراتشان جزئیاتی ارائه نکردند. در هیات آمریکایی مقامات وزارت کشاورزی، انرژی، بازرگانی، خزانه‌داری و خارجه حضور دارند.

دولت چین درباره اینکه چه کسی ریاست هیات مذاکره کننده و چین را برعهده خواهد داشت جزئیاتی ارائه نکرده است.

این مذاکرات با وجود تنش‌ها بر سر دستگیری منگ وانژو، مدیرمالی غول فناوری چینی هوواوی در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران انجام می‌گیرد.

واشنگتن سال گذشته به تلافی اقدامات چین برای انتقال اجباری فناوری از شرکت‌های آمریکایی، حداکثر ۲۵ درصد تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار وضع کرد. پکن نیز با اعمال تعرفه روی کالاهای آمریکایی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار واکنش نشان داد و روند ترخیص گمرکی را برای شرکت‌های آمریکایی کندتر کرده و صدور مجوز برای فعالیت در بخش مالی و سایر بخش‌ها را برای شرکت‌های آمریکایی متوقف کرد.

این اختلاف روی رشد اقتصادی تاثیر منفی بر جای گذاشت و به نوسان در بازارهای مالی شدت بخشید.

در راستای آتش‌بس 90 روزه، واشنگتن افزایش تعرفه‌ها از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را به تعویق انداخته است. پکن نیز با متوقف کردن تعرفه‌های بیشتر روی واردات خودروهای آمریکایی و همچنین اقدام برای خرید سویا از آمریکا مصالحه کرده است.

اما تحلیلگران می‌گویند آتش‌بس ۹۰ روزه برای اجتناب از افزایش تعرفه ها کافی نیست و این مدت، فرصت کمی برای حل‌وفصل تمامی اختلافات است که روابط دو طرف را تیره کرده و استدلال دارند که دو طرف احتمالا با کشمکش طولانی مدتی بر سر فناوری و آینده روابط اقتصادی شان روبرو هستند.

تو شین کوآن، مدیر موسسه مطالعات سازمان جهانی تجارت چین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: پیش از این که از رهبران رده بالاتر تصمیمات سیاسی دشوارتر را بگیرند، مذاکرات هفته جاری به جزئیات فنی متمرکز خواهد بود. در بلندمدت، تعرفه‌های نهایی ممکن است به مدت چندین سال به قوت خود باقی بمانند. تصور نمی‌کنم روند مذاکرات به سرعت پیش رود و زمان خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.