کد مطلب: ۸۱۸۳۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش چک‌های برگشتی در فروردین ماه / استان‌‌های شمالی از همه خوش‌حساب‌ترند

افزایش چک‌های برگشتی در فروردین ماه / استان‌‌های شمالی از همه خوش‌حساب‌ترند

بررسی‌ها نشان می‌دهند که با وجود کاهش تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در فروردین ماه، نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به کل چک‌ها افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار ماهانه گزارش آمارهای چک‌های مبادله‌ای، چندی پیش ارقام مربوط به چک‌های رد و بدل شده در فروردین ماه 1402 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در نخستین ماه سال جاری، نسبت به اسفند ماه سال گذشته کاهش یافته است. از سوی دیگر اما نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در فرودین ماه افزایش یافته و به بالاترین میزان خود در پنج ماه اخیر رسیده است.

روند تغییرات نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای

روند تغییرات نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای

چه میزان چک در فروردین ماه رد و بدل شد؟

مطابق گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های مبادله‌ای، در فروردین ماه سال 1402 بیش از 6.4 میلیون فقره چک جابه‌جا شده که ارزش آن به بیش از 328 هزار میلیارد تومان می‌رسد. مقایسه این رقم با اسفند ماه سال گذشته حاکی از آن است که تعداد و مبلغ چک‌ها به ترتیب 25.2 درصد و 44.2 درصد کاهش یافته است. با این وجود این ارقام در مقایسه با فروردین ماه سال 1401 به ترتیب 24.3 درصد و 78.6 درصد رشد کرده است.

آمارها نشان می‌دهند که تب و تاب معاملات در آستانه نوروز باعث شده بود که میزان استفاده از چک در اسفند ماه سال 1401 به بیشترین میزان خود در دو سال اخیر برسد و حالا با خوابیدن این تب و تاب، آمار چک‌های مبادله شده نیز کاهش یافته است.

آمار چک‌های برگشتی افزایش یافت

شاید مهم‌تر از اینکه چه تعداد چک مبادله شده است، این باشد که چه نسبتی از این چک‌ها وصول شده‌اند. با این وجود آمارهای بانک مرکزی در این زمینه نشان می‌دهند که نسبت چک‌های برگشت خورده نیز در این مدت افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس، در فروردین ماه 451 هزار فقره چک برگشت خورده که این رقم معادل هفت درصد از کل چک‌های مبادله شده است. این نسبت در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته اما در مقایسه فروردین 1401 حدود 2.1 درصد کاهش یافته است.

این مقایسه از نظر مبلغ چک‌ها نیز نشان می‌دهد که در نخستین ماه سال 1402 بیش از 31.1 هزار میلیارد تومان از چک‌ها، معادل 9.5 درصد از کل چک‌ها مبادله شده برگشت خورده‌اند. این در حالی است که این نسبت برای فروردین ماه سال گذشته 11.2 درصد بوده و در اسفند ماه همان سال، 8.7 درصد ثبت شده است.

پس از تصویب قانون چک و اجرای آن، میزان چک‌های برگشت خورده، رفته رفته کاهشی شد و در زمستان سال گذشته به کمترین حد خود رسید. با این وجود آمارها نشان می‌دهند که میزان چک‌های برگشتی بار دیگر در فروردین ماه با افزایش نسبی مواجه شده است. حال باید دید که این روند در ادامه سال به کدام سو می‌رود.

نیمی از چک‌ها در 3 استان مبادله شد

بررسی آمار چک‌های مبادله‌شده به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد که در فروردین ماه، حدود نیمی از کل چک‌‌ها در سه استان مبادله شده است. شهروندان استان تهران، با صدور بالغ بر دو میلیون فقره چک به ارزش 150 هزار میلیارد تومان، معادل 31.2 درصد از کل تعداد چک‌ها بیشترین سهم از صدور چک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. پس از تهران، استان‌های اصفهان و خراسان رضوی نیز با تخصیص به ترتیب 9.9 درصد و 7.3 درصد از کل چک‌ها، بیشترین سهم را در مقایسه با دیگر استان‌ها داشتند.

از نظر مبلغ چک‌ها نیز تهرانی‌ها با صدرو 45.7 درصد از کل چک‌ها پیشتاز بودند شهروندان اصفهان و خراسان رضوی نیز با 7.3 درصد و 6 درصد، در رده‌های بعد قرار گرفتند.

خوش‌حساب‌ترین و بدحساب‌ترین استان‌ها کدام بودند؟

از سویی دیگر بررسی نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 11.1 درصد و خراسان شمالی و لرستان هرکدام با 9.4 درصد بیشترین سهم از چک‌های برگشتی را به خود اختصاص دادند. مردم استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز خوش‌‌حساب‌ترین‌ها بودند و کمترین میزان چک برگشتی را ثبت کردند.

در این میان، در استان تهران نیز 132 هزار فقره چک به مبلغ 13.7 هزار میلیارد تومان برگشت خورد این میزان که از نظر تعداد، معادل ۶.6 درصد و از نظر ارزش، 9.2 درصد از کل چک‌های مبادله‌شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.