کد مطلب: ۶۲۰۸۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آگهی‌های جعلی خودرو کم می‌شود؟ / سایت‌ها بازار را به هم زدند؟

آگهی‌های جعلی خودرو کم می‌شود؟ / سایت‌ها بازار را به هم زدند؟

سایت‌های انتشار آگهی‌های آنلاین خودرو، همیشه یکی از متهمان افزایش قیمت‌ها در بازار بوده‌اند. وزارت صمت با کمک پلتفرم‌های انتشار آگهی در تلاش است این انتقادات را کاهش دهد. آیا راه‌حل‌های ارائه شده موثرند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت صمت نشست خبری ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو با حضور قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و جمعی از مقامات برگزار کرد. در این جلسه نمایندگان سایت‌های آگهی‌ الکترونیک باما، دیوار و شیپور حضور داشتند.

ابتدای جلسه نمایندگان این سایت‌ها به غیر تخصصی بودن اقدام حذف قیمت خودرو در دیوار و شیپور اشاره کردند. به گفته آنها در سال ۹۸ برخی مدعی بودند که به علت ثبت قیمت بالا در آگهی‌های صوری خودرو، قیمت خودرو در بازار افزایش یافت. اما در سال ۹۹ که دستور حذف قیمت خودرو در این سکوها آمد، مهاجرت آگهی‌کنندگان به سکوهای دیگر مانند اینستاگرام شروع شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در ابن نشست گفت: اکنون دولت به‌جای سیاست قهری و اجباری مبنی بر دستور حذف قیمت‌ها، رویکرد و سیاست‌گذاری نرم را در پیش گرفته و وب سرویس‌ها را به سکوها تحویل داده است.

منظور از سیاست‌گذاری نرم این است که در سایت‌های آگهی بجای آنکه اجباری در ثبت اطلاعات در کار باشد و آگهی‌کننده را به پلتفرم دیگری فراری دهد، پیشنهادهایی به عنوان ارزش افزوده مطرح می‌شود که آنها را تشویق به این کار کند.

دستورالعمل وزارت صمت چیست؟

در همین رابطه، وزارت صمت دستورالعملی را برای آگهی خودرو ارائه کرده. این درستور العمل دارای شش محور اصلی است:

۱- احراز هویت آگهی‌کنندگان

۲- احراز صلاحیت کسب‌وکار آگهی‌کننده

۳- احراز وجود خودرو

۴- احراز وجود نشان برای هر یک از موارد ذکر شده

۵- نمایش تعداد آگهی‌های منتشر شده آگهی‌کننده

۶- اعلام روش جاری نظارت بر خودرو

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست خبری دستاورد‌های جدید در حوزه ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی گفت: یکی از علل افزایش قیمت خودرو در سال ۹۸ آگهی‌های صوری خودرو بود. اما باید توجه داشته باشیم که عوامل دیگری نیز در افزایش قیمت خودرو تاثیر داشته است.

مدیرعامل دیوار گفت: در دو سال گذشته در بخش خودرو فراز و نشیب‌های زیادی دیده شد و دستور حذف قیمت خودرو در این نوع فضاها دستوری بسیار غیرتخصصی بود. نتیجه حذف قیمت، حذف شفافیت قیمتی در بازار می‌شود که نه به نفع خریدار است و نه به نفع فروشنده. امیدواریم خریداران بتوانند با نمایش قیمت پیشنهادی در سایت‌ها بتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

بر اساس گفته نماینده شیپور در این نشست، قیمت خودروها در این سایت بر اساس قیمت صفر خودرو در کارخانه، قیمت اعلامی در مراکز تعویض پلاک و نمایشگاه‌داران دارای مجوز کارشناسی و اعلام می‌شود.

راهکارهایی برای افزایش ایمنی آگهی‌ها

در این نشست راهکارهایی برای افزایش ایمنی آگهی‌ها ارائه شد. اولین راهکار استعلام سوابق خسارت پرداخت شده توسط بیمه است. در آگهی‌ها خریدار می‌تواند سوابق خسارتی خودروی مورد نظر را استعلام کنند و سالم بودن خودرو اطمینان حاصل کند.

راهکار دیگر تهیه شناسنامه خودرو بود. با شناسنامه خودرو در سایت‌های آگهی خودرو می‌توان فهمید که آگهی‌ صوری نیست و کلاهبرداری رخ نخواهد داد.

با اعمال این موارد آگهی‌های صوری تا جایی که ممکن است برچیده می‌شود. و اتهام افزایش قیمت خودرو با آگهی‌های صوری دیگر وارد نیست.

مشکلات برطرف می‌شود؟

با اجرایی شدن این راهکارها در سکوهای مختلف باید دید که آیا مشکلات حاضر در بازار برطرف می‌شود یا خیر؟

عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: یکی از مواردی که در پلتفرم‌ها وجود دارد حرکت‌های گروهی در قیمت‌گذاری بود. مشکل دیگر نیز احراز هویت است. اگر احراز هویت سیمکارت‌ها انجام شود و بکارگیری هوش مصنوعی برای تشخیص قیمت واقعی خودرو می‌تواند مشکلات موجود را کاهش دهد.

او افزود: اگر احراز هویت به درستی انجام بگیرد احتمال کمی وجود دارد که فرد قیمتی خارج از چارچوب ثبت کند.

طالبی توضیح داد: با وجود این، سیستم اقتصاد دستوری نمی‌تواند مشکل را حل کند. از بین بردن انحصار خودرو و ممنوعیت واردات می‌تواند تمام مشکلات قیمت‌گذاری نادرست در بازار آزاد را از بین ببرد.

دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی گفت: اگر مشکلات اصلی بازار خودرو از برطرف نشود، راهکارهای ارائه شده تنها تاثیر موقت دارد و بعد از گذشت مدتی وضعیت به شکل قبل خود بر می‌گردد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایراد از سایت نیست.قیمتا تو بازار میره بالا

  • Sh

    مسوولان مملکت دوست دارن لقمه دور سر خودشون بچرخونند چرا فکری به حال ارزش پول ملی نمی‌کنید

  • ناشناس

    همش کار خودرو سازهاست وقتی پول میدس ۳ماهه دیگه یا یکسال دیگه ماشین بهت میدن خاستی گرون نشه