کد مطلب: ۶۳۱۶۶۱

آغاز گفتگوی زنده اینستاگرامی تجارت‌نیوز با کارشناسان اقتصادی:

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر آینده بازارها/ تاثیر تحولات بر بورس، طلا و بیت‌کوین/ آینده دلار

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر آینده بازارها/ تاثیر تحولات بر بورس، طلا و بیت‌کوین/ آینده دلار

جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای مالی را دچار نوسانات قابل توجهی کرده است. در صورت تداوم این جنگ، آینده بازارهای مالی از جمله دلار، طلا، بورس و ارزهای دیجیتال چه می‌شود؟ کارشناسان در گفتگوی اینستاگرامی تجارت‌نیوز، به این پرسش پاسخ می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از کش‌وقوس‌های فراوان روز گذشته ارتش روسیه به خاک اوکراین لشکرکشی کرد تا دو کشور رسما وارد جنگ شوند. اما اکنون پرسش بسیاری از فعالان اقتصادی و شهروندان این است که آینده بازارهای مالی از جمله دلار، طلا، بورس و ارزهای دیجیتال در صورت تداوم جنگ چه می‌شود؟

محمدمهدی زارع، مجتبی دیبا و نیما میرزایی، سه کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز، در لایو اینستاگرامی به این سوال مهم پاسخ می‌دهند.

این مصاحبه زنده ساعت ۱۸ امروز جمعه، ششم اسفند ماه سال ۱۴۰۰، در صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز آغاز شد.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را در صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز ببینند.

مجتبی دیبا: دلار در محدود ۲۵ هزار و ۲۶ هزار تومانی می‌‌ماند. قیمت طلا و سکه نوسان چندانی نخواهد داشت.

میرزایی: بورس کمتر از برخی حوزه‌های دیگر چون رمزارزها، از جنگ روسیه و اوکراین تاثیر می‌گیرد. اما احتمال رفتار هیجانی و فشار عرضه در روزهای شنبه و یکشنبه وجود دارد. در ادامه می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد. بورس بیشتر از مذاکرات وین اثر می‌گیرد. اتفاقات خوبی از جمله مالیات بر سپرده حقوقی‌ها رخ داده است که باعث ورود پول به بازار سرمایه می‌شود.

زارع: تاثیر جنگ بر رمزارزها طبیعی بود و قابل پیش بینی بود که ریزش داشته باشد. ادامه این روند بستگی به این دارد که کشورهای دیگر وارد جنگ شوند یا نه. اینکه بایدن اعلام کرد وارد جنگ نمی شود باعت افزایش قیمت بیت کوین و کاهش اونس طلا شد. این بازار نوسان زیادی دارد.

ایران نمی تواند در صادرات گاز جایگزین روسیه شود

دیبا: شدت تحریم های روسیه و نوع واکنش آمریکا روی بازارها تاثیر می‌گذارد. فعلا واکنش ها به‌نسبت، آرام بوده است، تحریم روسیه از سوی سوئیفت اجرایی نشد و این موضوع سیگنال آرامش بخش به بازارهای نفت و مواد اولیه ارسال کرد. حتی اگر روسیه کاملا تحریم و برجام احیا شود، ایران نمی تواند در بازار گاز جایگزین این کشور شود. چرا که سرمایه گذاری لازم را برای تولید و صادرات انجام نداده است.

افزایش قیمت انرژی می تواند به نفع ایران باشد.

قیمت دلار اگر برجام قبل از عید احیا شود، می تواند حدود ۲۳ و ۲۵ هزار تومان باشد.

پیش بینی برای بعد از عید فعلا مشکل است.

تاثیر قیمت دلار بر بورس

میرزایی: بازار سرمایه از قیمت دلار تاثیر می گذارد. به نظر من کف قیمتی دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار تومان است.

اگر برجام طولانی شود، قیمت دلار افزایش می‌یابد و انتظارات تورمی در بورس افزایش می‌یابد.

بازار سرمایه چه با برجام و چه بدون آن، چاره ای غیر از رشد ندارد. حتی اگر روند مذاکرات طولانی شود، بورس رشد خواهد کرد.

موضوع برجام و تحولات روسیه و اوکراین بر شرایط تاثیرگذار است. گروه‌هایی که بر محور مواد اولیه قرار دارند، می توانند رشد بهتری داشته باشند.

به نظر می رسد تاثیرات جنگ در بازارهای جهانی رو به کاهش است.

سهم روسیه از بازار ارزهای دیجیتال

زارع: مهم ترین بازار در این جنگ رمزارز بود. در هفته های اخیر کمک های مالی به اوکراین از طریق بیت کوین پرداخت شد.

روسیه هم در هفته های گذشته ابتدا اعلام کرد که بیت کوین را ممنوع می کند و بعد این موضوع را رد کرد. دولت ها در مواقع بحرانی از این فناوری استفاده می کنند.

افراد بدون دانش و مهارت نباید وارد بازارهایی مانند سرمایه و رمزارز شوند. ضمن اینکه به بیت کوین باید بلندمدت نگاه کنند مگر اینکه دانش نوسان گیری داشته باشند. در غیر این صورت نباید با دید هیجانی وارد بازار بیت کوین شوند. در آینده طولانی مدت روند کاملا صعودی است.

در مواقع بحران، فعالیت در بازارهایی مثل رمزارز افزایش می یابد. جنگ ابتدا هیجانات فروش را تخلیه می کند و بعد می تواند صعود را آغاز کند.

تحولات بازارهای جهانی و داخلی طلا

دیبا: سیاست های انقباضی در کشورهای بزرگ، بر بازارهای جهانی موثر است. آمریکا با ریتم مشخصی به سمت این سیاست ها حرکت می کند.

آمریکا تلاش می کند بازار کار کنونی را حفظ کند. نوساناتی که در این حوزه رخ می دهد باعث می شود صراحتا سیاست های خود را اعلام نکند.

در نتیجه طلا هنوز هم ممکن است برای سرمایه گذاران جذاب باشد. اگر رسما سیاست های انقباضی اعلام شد دیگر سقف را نمی زند. امکان رکود وجود دارد.

در ایران نیز طلا و سکه، نوسانات محدودی خواهند داشت. از دید سرمایه گذاری شرایط رکودی، بهترین زمان برای خرید است. اما نوسان گیری چندان امکان پذیر نیست.

احتمالا کلا در جهان بازارها وارد رکود می شوند و پول جریان زیادی پیدا نمی کند. افراد باید از سفته بازی به سمت سرمایه گذاری بلندمدت بروند. استفاده بیشتر از نرخ بهره نیز افراد را در بازارها برنده می کند.

تاثیر نرخ بهره در بازار سرمایه

میرزایی: اخبار مثبت برجامی انتظارات تورمی را کاهش داده و خوش بینی ها را بیشتر کرده است. روند خروج سرمایه کند شده است.

اما بانک ها در ایران مسابقه مخربی در افزایش نرخ بهره دارند و اگر بانک مرکزی آنها را متوقف نکند، همیشه به این سمت متمایل هستند.

دولت برای کاهش نرخ بهره بین بانکی تلاش می کند و برای کاهش به زیر ۲۰ درصد، تکلیف قانونی گذاشته است. هر چند اجرای آن با تاخیر مواجه شده است.

در نهایت باید اجرایی شود. در این صورت نرخ های دیگر هم خود را تنظیم می کنند. این موضوع، باعث ثبات در بازار سرمایه می شود و ریسک ها کاهش می یابد. اگر نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد، بورس حرکت آرام رشد خود را آغاز می کند.

اکنون سهام ارزنده در بازارها وجود دارد و می توان از آنها بهره گرفت. شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل رفتار بهتری داشته است.

اگر برجام کاملا احیا شود دارایی های ریالی می تواند به سمت دارایی های دلاری بروند. البته حرکتی پرریسک اما احتمالا بسیار پرسود است.

معامله رمزارز در ایران

زارع: در ایران محدودیت هایی برای ورود به بازار رمزارزها وجود دارد. صرافی های ایرانی مجوز قانونی ندارند و اعتماد به آنها سخت است. بعضی صرافی ها تعطیل شدند و بسیاری از افراد به پول خود نرسیدند.

ریسک فعالیت در ایران بالاست. به ویژه اینکه کشور تحریم است. افراد باید وی پی ان خاص داشته باشند که با طرح صیانت استفاده از آنها به خطر افتاده است. در نتیجه ایرانیان ممکن است به کیف پول های خود در آینده به راحتی دسترسی نداشته باشند.

دولت باید برای صرافی ها مجوز تعریف کند. اکنوت افراد زیادی در ایران در این بازار فعال هستند و حتی ضرر هم آنها را از بازار دور نکرده است.

اکنون برخی افراد می توانند از فرصت خرید در بازار استفاده کنند. اکنون زمان فروش نیست اما هولد را هم توصیه نمی کنم. در بلندمدت احتمال صعود رمزارزها وجود دارد. افراد باید ریسک صعودی و نزولی شدن بازار را بپذیرند. اگر ارزی نوسان رو به بالایی داد، افراد می توانند آن را بفروشند و منتظر پایین آمدن قیمت برای خرید مجدد باشند. اهمیت پولی که افراد وارد بازار می کنند، بر تصمیم گیری آنها تاثیرگذار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نظر من به احمدی نژاد نزدیک تره ??

  • ناشناس

    با توجه به حمایت رییس جمهور ایران از روسیه که به زیان امریکا است وهمچنین تحریمهای مالی روسیه توسط امریکا.این مهم مذاکرات وین را تحت شعاع قرار ویا به تعویق خواهد انداخت از این جهت نرخ دلار مجددا صعودی خواهد شد واز لحاظی سهامهای دلار محور از این جریان متتفع خواهند شد وبه تبع اون از شنبه بورس صعود غیر متتظره ای را تجربه خواهد کرد .

  • ناشناس

    به بازار ما ربطی نداره
    قیمت سهام 80 درصد ریخته
    بابا دیگه ول کنید

  • ناشناس

    چون رابطه مابا روسیه خوبه….این جنگ رو بورس ایران هیچ تاثیر بدی نداره.برعکس بورس های غربی

  • ناشناس

    خخخخخخخ