خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۵۶۰۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با کامران ندری:

سفر فرزین به واشنگتن، بازار ارز را تکان می‌دهد؟/ نگاهی به عملکرد بانک مرکزی در حوزه ارزی

سفر فرزین به واشنگتن، بازار ارز را تکان می‌دهد؟/ نگاهی به عملکرد بانک مرکزی در حوزه ارزی

بازار ارز در روزهای اخیر تحت تاثیر اخبار گوناگونی بوده که البته هیچ یک از آنها نتوانسته جلوی رشد نرخ دلار را بگیرد. یک کارشناس اقتصادی به بررسی این موضوع می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها بازار ارز با سیگنال‌های متعددی مواجه شده که اثرات متفاوتی بر این بازار به‌جا گذشته‌اند؛ از خبر ورود پادشاه عمان به تهران گرفته تا نتیجه انتخابات ترکیه، مواردی بودند که می‌توانستند روند نرخ دلار را دستخوش تغییر کنند. امروز هم خبر سفر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران به واشنگتن برای دیدار و گفتگو با مقامات صندوق بین‌المللی پول، سیگنال جدیدی بود که به بازار ارز مخابره شد.

با این وجود به نظر می‌رسد که این اخبار همچنان نتوانسته‌اند عطش اسکناس آمریکایی را برای صعود مهار کنند و نرخ دلار در روز جاری نیز افزایش یافت.

تجارت‌نیوز برای بررسی وضعیت بازار ارز و اثر اخبار و اقدامات بانک مرکزی بر این بازار، با کامران ندری، کارشناس اقتصادی، به گفتگو پرداخت.

اثر اخبار بر بازار ارز منوط به ارتباط با تحریم‌ها

ندری در ابتدا به تاثیر اخبار بر بازار ارز اشاره کرد و در این باره گفت: بازار ارز ایران هم از اقدامات و سیاست‌های بانک مرکزی و هم از تحولاتی که در عرصه سیاست خارجی رخ می‌دهد، تاثیر می‌پذیرد. البته تحولات و اخباری که مربوط به بحث تحریم‌ها هستند، می‌توانند تاثیر بیشتری بر بازار ارز ایران داشته باشند.

وی افزود: برای مثال سفر پادشاه عمان به ایران می‌تواند بر بازار ارز تاثیرگذار باشد اما سفر مقامات بانک مرکزی ایران به واشنگتن به منظور شرکت در همایش‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول، نمی‌تواند اثر چندانی بر بازار ارز داشته باشد؛ زیرا ارتباطی با مساله تحریم‌ها ندارد.

وی اضافه کرد: اخبار مرتبط به تحریم‌ها باعث می‌شود که معامله‌گران در بازار ارز، به واسطه تحلیلی که از یک خبر دارند، میزان عرضه یا تقاضای خود در بازار را تغییر دهند.

بانک مرکزی چگونه بر بازار ارز اثر می‌گذارد؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه به اثر اقدامات بانک مرکزی بر بازار ارز پرداخت و اظهار کرد: سیاست‌های بانک مرکزی نیز در بازار ارز اثرگذار است. به هر حال بانک مرکزی یکی از بازیگران اصلی بازار ارز است و در بازارهای مختلف مثل بازار ارز 28,500 تومانی برای کالاهای اساسی، بازار نیما، مرکز مبادلات ارزی و حتی بازار آزاد فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: اقدامات بانک مرکزی در تعیین نرخ‌ها در بازارهای ارز 28,500 تومانی، نیما و مرکز مبادلات ارزی، می‌تواند در بازار غیررسمی نیز اثرگذار باشد. البته از آنجایی که بانک مرکزی بیشتر تمرکز خود را روی بازارهای رسمی سه‌گانه قرار داده، میزان مداخلات این نهاد در بازار آزاد به حداقل رسیده است اما در برخی موارد که اختلاف بازار آزاد با بازارهای دیگر تشدید می‌شود، ممکن است مداخله بانک مرکزی در بازار آزاد افزایش پیدا کند.

وی همچنین تاکید کرد: البته بانک مرکزی بازار آزاد ارز را به رسمیت نمی‌شناسد اما به نظر من از دیدگاه اقتصاد کلان این بازار، اهمیت بیشتری از سه بازار دیگر دارد.

سفر فرزین، مسیر تعامل با آمریکا را هموار می‌کند؟

یکی از احتمالاتی که درباره سفر فرزین به واشنگتن وجود دارد، امکان ارتباط این سفر به استرداد چند زندانی آمریکایی در ازای گشایش‌های ارزی است. موضوعی که البته تنها در حد گمانه‌زنی بوده و خبر رسمی پیرامون آن منتشر نشده است.

ندری درباره این موضوع گفت: اگر سفر مقامات بانک مرکزی به واشنگتن به نوعی با مساله تحریم‌ها ارتباط پیدا کند، می‌تواند تا حدودی در بازار ارز تاثیرگذار باشد. موضوع تبادل زندانیان هم به نوعی در همین راستا قرار می‌گیرد. چرا که این اتفاق یعنی مسیر برای تعامل با آمریکا هموارتر می‌شود.

چرا سلطان عمان هم نتوانست جلوی رشد دلار را بگیرد؟

با وجود اینکه فعالان بازار ارز، خبر سفر سلطان عمان به ایران را سیگنال مثبتی برای این بازار می‌دانستند، اما افزایش نرخ ارز در بازار امروز، نشان داد که این سفر نیز برای مهار بازار ارز کافی نبوده است.

ندری درباره این موضوع تصریح کرد: اثر سفر سلطان عمان به ایران بر بازار ارز به این بستگی داشت که چه اخباری از آن مخابره شود. گاهی اوقات، به دنبال این سفرها، اخبار مثبتی نیز از آن منتشر می‌شود اما در بعضی مواقع هیچ خبری مخابره نمی‌شود. در این شرایط، بازار می‌فهمد که به این سفر بیش از حد خوش‌بینانه نگاه می‌کرده و ممکن است انتظار خود را تعدیل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید امروز بازار ارز به این نتیجه رسیده که نسبت به سفر سلطان عمان خیلی خوش‌بین بوده و نظرش را تعدیل کرده است. بنابراین امروز نرخ ارز با افزایش نسبی مواجه شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ملا اسحاق یهودی

    سفر هیچکس ب واشینگتن اوضاع را مساعد نخواهد کرد، با اطمینان میکویم،

  • ناشناس

    فقط ملت رو با این اخبار سر کار گذاشتن 5 سال هست همینطور هست 10 سال دیگه هم تیتر خبرها همین حرفای گمراه کننده هست