کد مطلب: ۶۰۱۷۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان تا ۲ هفته دیگر / حقوق معلمان چقدر افزایش می‌یابد؟

تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان تا ۲ هفته دیگر / حقوق معلمان چقدر افزایش می‌یابد؟

کشمکش بر سر اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان ادامه دارد. منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جدیدترین اظهارات خود درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: «فرهنگیان تا دو هفته آینده منتظر تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس باشند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک نماینده مجلس با اشاره به افزایش سه تا پنج میلیون تومانی حقوق معمان با اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان، می‌گوید: «فرهنگیان تا دو هفته دیگر منتظر تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس باشند.»

کمبود بودجه برای اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان

دولت با اختصاص رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان موافقت کرده بود. اما طولی نکشید که نایب رئیس مجلس از کمبود بودجه برای اجرای این لایحه خبر داد. یکی می‌گوید دولت در تلاش برای بازپس گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان است و آن یکی می‌گوید مجلس آن را تصویب می‌کند.

لایحه رتبه‌بندی معلمان سال‌هاست که در بند اما و اگر است. حالا هم بعد از وعده بررسی نهایی در صحن علنی مجلس، نیکزاد، نایب رئیس مجلس گفته تأمین اعتبار آن با مشکلاتی روبه‌رو شده به طوری که سازمان برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرده که در تأمین منابع، تنگناهای مالی وجود دارد.

کشمکش بر سر اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان در حالی است که بنابر گفته جعفر قادری، عضو کمیسون برنامه و بودجه، حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ۱۴۰۰ است.

تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی تا دو هفته دیگر

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اظهارات نیکزاد درباره بازپس‌گیری لایحه رتبه‌بندی معلمان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «دولت تاکنون چنین درخواستی نداشته است. دولت هم گفته باشد لایحه در مجلس بالای ۹۵ درصد رای آورده است. رئیسی هم این لایحه را پس نمی‌گیرد چون از مدافعان لایحه رتبه‌بندی معلمان است.»

او می‌گوید: «لایحه رتبه‌بندی معلمان ۷ ماده است که سه ماده آن بررسی شده. چهار ماده دیگر از این لایحه یا در چهارشنبه هفته جاری در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد یا یکشنبه هفته آینده. بنابراین فرهنگیان تا دو هفته آینده منتظر تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان باشند.»

حقوق معلمان چقدر افزایش می‌یابد؟

آنطور که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید حقوق معلمان با اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان حداقل سه میلیون تومان و حداکثر پنج میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

منادی سفیدان می‌گوید: «سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این لایحه در نظر گرفته است.»

او پیش از این درباره افزایش حقوق معلمان به تسنیم گفته بود اگر فردی استاد معلم شود ۷۰ درصد افزایش حقوق خواهد داشت و به ترتیب در رتبه‌های بعدی ۶۰ درصد، ۴۵ درصد و در پایین‌ترین رتبه ۲۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

با وجود اظهارات منادی سفیدان، به نظر می‌رسد کمبود بودجه برای اجرایی شدن این لایحه هنوز مورد مناقشه است. قالیباف، رئیس مجلس نیز روز گذشته در این مورد گفت: «لایحه رتبه بندی معلمان تصویب می‌شود منتها باید مشکل بار مالی آن رفع شود.»

لایحه رتبه‌بندی از چه زمانی برای معلمان اعمال می‌شود؟

سال‌هاست که صحبت از لایحه رتبه‌بندی معلمان است اما اگر در مجلس نهایی شود چه زمانی برای فرهنگیان اعمال می‌شود؟ مجید نصیرایی، نماینده مجلس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «فرهنگیان بدانند این لایحه هر زمان نهایی و تصویب شود، از ابتدای ۶ ماهه دوم سال جاری برای تمام مشمولان لایحه اعمال می‌شود.»

او می‌گوید: «این لایحه تصویب می‌شود و فرهنگیان از این نظر نگران نباشند. سازمان برنامه و بودجه نیز برای تامین منابع باید مدیریت کند تا این لایحه اجرایی شود.»

بر اساس لایحه رتبه‌بندی معلمان هر فردی که پست معلمی در کشور دارد، رتبه‌بندی می‌شود. در این صورت معلمان در پنج گروه با نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه بندی می‌شوند. همچنین بر مبنای این لایحه حقوق معلمان بر اساس سطح کیفی کار آنها تعیین می‌شود.

پیش از این بارها برخی از معلمان در اعتراض به اجرایی نشدن لایحه رتبه‌بندی معلمان و مشکلات معیشتی در شهرهای مختلف اعتراض کرده بودند. اما بحث بر سر تامین منابع برای اجرایی شدن این لایحه است. همچنان که قرار بود از ابتدای سال جاری اجرایی شود و به دلیل تامین نشدن منابع صورت نگرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ???

    دولت چرا نمیتواند رتبه بندی را اجرایی کند ؟ اگر اجرایی بشود هم حق و حقوق عادلانه به معلمان نخواهد داد . این همه حقوق های نجومی در کشور به زیر مجموعه ها رد و بدل میشود . این همه پول مملکت به کشورهای عربی سرازیر میشود.کلی پول در کشور ریخت و پاش میشود که حد و حساب نداره . معلمان بعد از ۳۰ سال چقدر دریافتی دارند ؟
    . چطور شده بعضی ها میلیارها حقوق می گیرند و بعضی ها دستشان به ته دیگ میخوره ؟عدالتی که شما می گفتید این است ؟ همتون خودرو های انچنانی ، کاخ های آنچنانی وهزاران منبع مالی دارید .
    اگر کارها بدرستی اجرا شود دولت پول اضافی هم میاورد .و مثل کشور ژاپن خیانت کار به زیر سوال رود همه چی درست میشود اما نمیشود .

  • ناشناس

    بنده با مدرک تحصیلی لیسانس مکانیک و با سابقه کار بیست سال و با هفتاد ساعت در هفته کار در کارخونه حقوقم شش میلیون تومنه اونوقت هم دانشگاهی من با سی و چهار ساعت معلمی همون حقوق رو دریافت میکنه با تعطیلات سه ماهه الان خودتان قضاوت کنید به کی داره ظلم میشه

    • ناشناس

      قانون برنامه توسعه ششم را بخوانید ، دو دستگاهی که ماهیت کارشان یکسان و مشابه است نباید حقوقشان از ۸۰درصد حقوق یک دیگر پایین تر باشد. درکش اینقدر برای شما سخت است؟! . یک ناشناس اینجا نظر داده این هشتاد درصد را از کجا آوردید ؟!خب عزیزان شما که از قانون و برنامه ششم توسعه اطلاعی ندارید یک کم به خود زحمت بدین و برید مطالعه نمایید.مشاغل آموزشی مدارس و دانشگاهها هستند ، تعطیلات و ماهیت کارشان و… مشابه است . کارخانه چه شباهتی به این دو شغل دارد؟!!!!!

    • ناشناس

      داری میگی مشاغل مشابه! کی گفته کار معلم با هفتاد ساعت تدریس ماهانه اونهم به مدت شش ماه با استادی و هیات علمی دانشگاه یکسانه؟ کدوم احمقی این رو گفته؟ هر وقت موظف هفتگیت شد 54 ساعت و برای حتی یه تبدیل وضعیت ساده هم ازت پژوهش و مقاله خواستند اونوقت بیا مشابه مشابه بکن نصف سال بیکار هستید اونقدر بیکار هستید که تو هر سایت و پیجی بری شونصد تا معلم دارند ول میچرخند و کامنت میگذارند ادامه تحصیل هم اگر دادی در زمان اشتغال بوده یعنی از وقتی که باید برای آموزش و کیفیت اون اختصاص میدادی زدی رفتی ارشد و دکتری خوندی همین حقوق هم از سرتون زیاده جون نه تنها درک ندارید بلکه صرفا کارتون شده توهین به همه مشاغل دیگه اونوقت میگن چرا لوکزامبورگ سالی صد هزار دلار حقوق میده با نصف قاشق سواد ادعاتون فلک رو پاره کرده

    • ناشناس

      دوست عزیز به معلم ظلم شده..و به شما بیشتر…مهندس عزیز شما هم حقتون ضایع شده

    • ناشناس

      جنابعالی حتی ۱۰۰۰تومان بهت بدهند هم از سرت زیاد هست با این طرز صحبت کردنت. جنابعالی تصمیم گیرنده نیستی . می بینی که مجلس و دولت هم این مشاغل را مشابه می دانند و رتبه بندی را تصویب می کنند و منتظر اجازه و تایید جنابعالی نیستند . درضمن وقتی من دکتری گرفتم طبق قانون ادامه تحصیل دادم و از مرخصی بدون حقوق و ماموریت قانونی که حقم بوده استفاده کردم . نباید از جنابعالی اجازه می گرفتم . شما درخصوص چیزی که نمی دانی بهتر است خاموش باشی و نظر ندهی

  • ناشناس

    مسئله همین جاست که انقدر کیفیت آموزش مدارس دولتی پایین هست که دانش آموز حتی با وضع مالی متوسط به پایین مجبوره بره کلاس بیرون تا همون دکتر مهندسی که شما می گین بشه تا کمکی برای خانوادش باشه به جای این که بحث رو سرمایه داریش کنین یکم سطح مطالعه و کیفیت کاریتون رو ببرید بالا تا نتایج درخشانی دیده بشه بعد درخواست افزایش حقوق بدین مطمئنم حقوقتونم زیاد بشه بازم کیفیت کارتون رو نمی برید بالا چون معلم بودن روح خیلی بزرگ می خواد و فرد دلسوز و متعهد وگرنه اگه شما خوب درس می دادین اینقدر آموزشگاه های خصوصی رونق نداشت و اینقدر هم به خانواده ها فشار نمی یومد اینم محض اطلاع فرزندان افراد سرمایه دار نیازی به کنکور و درس زیاد برای پیشرفت ندارنبلکه این ما قشر ضعیف هستیم که تنها روزنه ی امید مون همین درس خوندنه این طرح رتبه بندی هم معلما فقط در مورد افزایش حقوق حرف می زنن نه افزایش کیفیت کار بهتره اسمش طرح افزایش حقوق باشه نه رتبه بندی

  • ناشناس

    واقعا خیلی تاسف آور است که قشر فرهنگی به تمام مشاغل توهین می کند در حالی که خود را الگوی جامعه می دانند این امر بر همه واضحه که شغل نیرو های مسلح از مشاغل سخت محسوب می شود یا کارمند بانک و اکثریت دیگر فقط چند روز نوروز و تعطیلات کم رسمی دیگر را تعطیل هستن ولی معلم تابستون تعطیله یه هفته مونده به عید و خود عید تعطیله دو ماهم که امتحانات و تقریبا تعطیله و فقط سه روز هفته هم می ره تازه هیچ مسئولیتی هم در قبال دانش آموز نداره و اکثر دانش آموزان درگیر کلاس خصوصی و دی وی دی و …هستند تا درس یاد بگیرن شهر ما که مدارس تعطیل شد نتایج کنکور هم بهتر شد چون دانش آموزان می گفتن دیگه تو مدرسه معلما وقتمون رو تلف نمی کنن

  • ناشناس

    مودب باشید واقعا که چه افرادی رو معلم کردن خوبه همه جا هم ادعا فرهنگشون می شه معلما خودشون به همه توهین می کنن اونوقت جنبه ی یه پیشنهاد رو هم ندارن شما وقتی معلم می شدید شرایط و حقوق معلمی و مهندسی نفت رو هم می دونستید اگه خیلی به استعداد خودتون ایمان داشتید می رفتید مهندسی نفت و با سختی کاردروسش هم کنار میومدید بعد هم آزمون می دادید و بعد کلی مرحله استخدام می شدید نه الان که رفتید چهار سال با پول دولت تربیت معلم خوردید و خوابیدید الانم خدا تومن ادعاتون می شه هیچی هم به دانش آموز یاد نمی دید

  • ناشناس

    به نظر بنده اشکال از خودما معلم هاست چرا؟چون اشکال ما این بود که قلم دست هرکس دادیم بر علیه ما شد. وزیری که من بهش درس دادم بر علیه من مهندسی که من درس خوندن ونوشتن بهش یاد دادم بر عیله من رئیس مجلس بر علیه من معلم .

  • ناشناس

    مسئله همین جاست که انقدر کیفیت آموزش مدارس دولتی پایین هست که دانش آموز حتی با وضع مالی متوسط به پایین مجبوره بره کلاس بیرون تا همون دکتر مهندسی که شما می گین بشه تا کمکی برای خانوادش باشه به جای این که بحث رو سرمایه داریش کنین یکم سطح مطالعه و کیفیت کاریتون رو ببرید بالا تا نتایج درخشانی دیده بشه بعد درخواست افزایش حقوق بدین مطمئنم حقوقتونم زیاد بشه بازم کیفیت کارتون رو نمی برید بالا چون معلم بودن روح خیلی بزرگ می خواد و فرد دلسوز و متعهد وگرنه اگه شما خوب درس می دادین اینقدر آموزشگاه های خصوصی رونق نداشت و اینقدر هم به خانواده ها فشار نمی یومد اینم محض اطلاع فرزندان افراد سرمایه دار نیازی به کنکور و درس زیاد برای پیشرفت ندارن بلکه این ما قشر ضعیف هستیم که تنها روزنه ی امید مون همین درس خوندنه این طرح رتبه بندی هم معلما فقط در مورد افزایش حقوق حرف می زنن نه افزایش کیفیت کار بهتره اسمش طرح افزایش حقوق باشه نه رتبه بندی

    • ناشناس

      عزیزم،دقیقا بفرمایید به دکترها کی درس داده دکتر شده؟؟؟همه از زیر دست معلم رد شدن،اندکی تفکر لطفا

    • ناشناس

      شمایی که داریداین حرفهارامیزنیداصلا میتوانیدپنج بچه دبستانی راساکت بکنید؟ چه برسدبه تدریس.حال معلمان درمدارس دولتی با سی وپنج وچهل دانش آموزدریک کلاس فقط میتواندبه عنوان یک نماینده کلاس آنهاراساکت کند.چه برسدبه تدریس وتربیت

  • ناشناس

    واقعا تاسف اور است .اکثر نطرات این است که معلمی را بعنوان یک شغل در نظر میگیرند و بر همین مبنا با مقایسه دیگر شغل ها برای حقوق معلمان نتیجه گیری میکنند .در تمام کشورهای مترقی ،معلمان بیشترین حقوق را از سایر اقشار دریافت میکنند حتی به مراتب بیشتر از پزشکان متخصص .و حقیقتا اینگونه هم باید باشد .من پدر دو فرزند هستم و دست معلمان را میبوسم و متاسفم که سیستم ما اینگونه به معلمان ظلم میکند .یادمان نرود معلمی شغل نیست .هنر تربیت ادمی است به انسان

    • ناشناس

      واقعا من هم متاسفم تو این شرایط کرونا که این همه پزشک و پرستار جونشون رو از دست دادن تا شما زنده بمونین این گونه در مورد این قشر زحمت کش حرف می زنین به نظر من هم پزشکی یک هنر است هنر نجات دادن جان آدم ها
      این را هم بگویم در کشور های پیشرفته به همه ی مشاغل ارزش می‌دهند و همه ی مشاغل به جای خود ارزشمند است و قابل تقدیر خواهشا قشر فرهنگی از تحقیر دیگر مشاغل دست بردارد
      در ضمن در کشور ما رتبه های یک رقمی و دورقمی و نخبه های کشور وارد رشته پزشکی می شوند زیرا پزشکی واقعا رشته سختی بوده و اگر نخبه ها وارد آن نمی شدند به این‌ میزان پیشرفت در این عرصه حساس نمی رسیدیم ولی در آن کشور ها شرایط استخدام و سختی کار و سواد معلم با کشور ما دارای تفاوت است به همین دلیل حقوقشان هم فرق می کند شما اول این شرایط را بررسی کنید سپس از ظلم حرف بزنید ودر آخر دوباره می گویم تمامی مشاغل محترمند دست از تحقیر دیگران برداریم

    • ناشناس

      چه تحلیل نابخردانه ای که معلم در کشور دیگر سوادش بیشتر هست . پس الان تو خیلی بی سوادی چون جنابعالی از کجا آموختی ؟ مرغ همسایه غاز هست . اصلا این فقط توهم جنابعالی است.

    • ناشناس

      سلام، اگر معلم نبود الان تو‌پزشک هم که صدها هزار برابر معلم حقوقت هست ، نبودی، التماس تفکر

  • ناشناس

    معلم حقش خیلی خیلی بیشتراز این افزایشه،رسالت بزرگی رو داره اجرا میکنه وسختایشو داره به جون می‌خره نوش جونت معلمممم جااان این افزایش البته اگه واقعا اجرا بشه

  • ولی لو

    تاتحریم ها برداشته نشود . نه رتبه بندی ونه همسان سازی و بیمه ودرمان و دارو و درمان و نه کار و شغل و آرامش و امنیت مفهومی نداشته و ندارد. راه حلش سازش با دنیا و خاتمه جنگ