کد مطلب: ۳۹۶۰۹۵

یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

ارزانی دلار چقدر تورم را کاهش می‌دهد؟

ارزانی دلار چقدر تورم را کاهش می‌دهد؟

براساس گزارش سال گذشته مرکز آمار به ازای هر 100 درصد افزایش نرخ ارز 14.7 درصد به تورم افزده می‌شود؛ در سال جاری نرخ ارز با کاهش قیمت مواجه شده و ماه‌های آرامی را پشت سر گذاشته است. یک اقتصاددان در خصوص اثر این عامل بر روی نرخ تورم فعلی گفت: اثرگذاری نوسانات نرخ ارز در حال تخلیه شدن است , به نظر می‌رسد این اثرگذاری برای مدتی دیگر نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده در مرداد ماه سال جاری حاکی از این است که تورم نقطه‌به‌نقطه نسبت به تیر ماه 6.4 درصد کاهش داشته است.

اما تورم سالانه از حدود 40 درصد پایان تیر ماه با دو پله صعود به رقم 42.2 درصد در پایان مرداد ماه سال جاری رسیده که رشد بی‌سابقه‌ای داشته است.

لطفعلی بخشی، اقتصاددان معتقد است تورم سالانه نسبت به دیگر انواع تورم دارای اهمیت بیشتری است، ولی تورم نقطه به نقطه نیز روند را نشان می‌دهد؛ بنابراین هر دو تورم می‌تواند مهم باشد و بستگی به تفسیرها دارد.

مرکز آمار ایران در سال گذشته گزارشی را منتشر کرد که به ازای هر 100 درصد افزایش قیمت نرخ ارز، معادل 14.7 درصد به تورم افزوده می‌شود.

بخشی در خصوص اثرگذاری افزایش قیمت نرخ ارز گفت: اثرگذاری نوسانات نرخ ارز در حال تخلیه شدن است، به نظر می‌رسد این اثرگذاری برای مدتی دیگر ادامه داشته باشد، ولی این که چند درصد آن تخلیه شده است مشخص نیست.

وی در این خصوص افزود: ارز تنها عامل اثرگذار روی تغییرات نرخ تورم نیست. عوامل دیگری مثل حجم نقدینگی که دولت هر ماه به آن اضافه می‌کند نیز وجود دارد که نرخ تورم متاثر از آن است. دولت توانسته طی چند ماه اخیر نوسانات نرخ ارز را کنترل کند اما افزایش حجم نقدینگی طبق روال قبلی ادامه دارد.

این اقتصاددان در خصوص آینده تورم گفت: کشور در شرایط فعلی در حالت پرتنشی با دنیا قرار دارد، این تنش نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد. اگر خبرهای خوبی در راه باشد از سرعت رشد تورم کاسته می‌شود.

وی گفت: دولت مایل است که کاهش نرخ تورم ادامه‌دار باشد، اما این حرف دولت ماست و دولت‌های دیگری هستند که تاثیرگذارند. مثلا اگر تماس‌های بین رئیس‌جمهور فرانسه و وزیر امور خارجه ایران با خبرهای خوبی همراه باشد، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.