کد مطلب: ۳۵۹۱۹۳

تلنگر دوباره ‌خصوصی‌ها به دولت؛ بار دیگر مطالبه ارز تک نرخی

تلنگر دوباره ‌خصوصی‌ها به دولت؛ بار دیگر مطالبه ارز تک نرخی

رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: ضرورت تک نرخی کردن ارز، تصمیم‌گیری در مورد قیمت حامل‌های انرژی و بنزین، شفاف‌سازی درباره ترازنامه بانک‌هایی که دولت قصد ادغامشان را دارد و همچنین روشن‌سازی وضعیت تولید خودروسازان برای سال آینده چهار مطالبه‌ای است که از دولت انتظار داریم در سال 98 برای برطرف‌سازی این چالش‌ها پیش‌قدم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایندگان بخش خصوصی پایتخت امروز برای آخرین بار در امسال گرد هم آمدند. وجه تمایز این نشست با سایر برنامه‌های اتاق تهران این بود که تعداد قابل توجهی از منتخبان جدیدالورود در کنار اعضای کنونی هیات نمایندگان دوره هشتم حاضر شدند. بررسی وضعیت اقتصاد روز کشور، ارائه راهکار برای بازگویی مشکلات و اصلاح حکمرانی اقتصادی و ارائه گزارشی درباره همکاری اتاق با موسسه فریزر از جمله موضوعاتی بود که در چهل و هشتمین نشست اتاق مورد توجه قرار گرفت.

مطالبه فعالان بخش خصوصی از دولتی‌ها بار دیگر از سوی رییس اتاق بازرگانی تهران تکرار و مطرح شد.

«ضرورت تک نرخی کردن ارز»، «تصمیم‌گیری در مورد قیمت حامل‌های انرژی و بنزین»، «شفاف‌سازی درباره ترازنامه بانک‌هایی که دولت قصد ادغامشان را دارد» و همچنین «روشن‌سازی وضعیت تولید خودروسازان برای سال آینده»، چهار درخواستی ویژه‌ای است که مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران از دولت انتظار دارد تا برای رفع موانع در این حوره‌ها در سال 98 پیش‌قدم و چاره‌ای اندیشیده شود.

ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز مطالبه نخست رییس اتاق بازرگانی تهران از دولتی‌ها بود. در همین حال مسعود خوانساری گفت: هم‌اکنون اقتصاد ایران گرفتار ارز چند نرخی است و متاسفانه همین موضوع منجر به شکل‌گیری رانت و فساد شده است. به‌نحوی که هم‌اکنون ارز نیما، سنا، بازار آزاد و ارز دولتی یا همان چهار هزار و 200 تومانی باعث ایجاد رانت و فساد در بازار شده و اقتصاد را دچار مشکل کرده است.

زمزمه اختصاص منابع ارزان به خودروسازان

اصلاح قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی نیز به عنوان دومین مطالبه خصوصی‌ها مطرح شد. در این باره نیز رییس پارلمان اتاق بازرگانی تهران تصریح‌کرد: دولت باید هرچه سریع‌تر در مورد قیمت حامل‌های انرژی و بنزین تصمیم‌گیری کرده و از هدررفت منابع کشور جلوگیری کند.

او در عین حال به تصمیم دولت مبنی بر ادغام پنج بانک در بانک سپه اشاره کرد و گفت: دولت باید درباره ترازنامه این بانک‌ها شفاف‌سازی کند و اگر قرار است ضرر و زیان آنها را در این ادغام جبران کند، کاملا مشخص کند که از چه منبعی این هزینه را پرداخت خواهد کرد؛ چراکه ادغام بانک‌ها نباید همچون ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز و صندوق‌های قرض‌الحسنه از جیب دولت پرداخت شود.

خوانساری در بخش دیگر سخنانش از زمزمه اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان با تصمیم دولت خبر داد و گفت: دولت قرار است مبلغ مورد اشاره را به خودروسازان بدهد تا یک میلیون خودروی ارزان تولید کنند؛ اما این جای سوال وجود دارد که بر چه مبنایی قرار است این منبع مالی تخصیص داده شود.

رییس اتاق تهران همچنین سال ۹۷ را سالی سخت برای اقتصاد ایران دانست و عنوان کرد: علیرغم اینکه این سال سخت است اما فعالان اقتصادی با حضورشان در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی ثابت کردند که بر سر موضوع‌های اقتصادی حساس هستند.

اتاق بازرگانی

رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: موفقیت اتاق بازرگانی تهران هیات نماینده آن است که به لحاظ هماهنگی، همسویی و وجوه کارشناسی دوره منحصربه‌فردی را رقم زدند.

سال 97 دشوار بود

خوانساری ادامه داد: ۹۷ سال دشواری برای اقتصاد ایران به‌شمار می‌رفت، به‌خصوص در نیمه اول آن شاهد بحران ارزی و صدور بخشنامه‌های متضاد از سوی دولت و بانک مرکزی بودیم که نوعی به‌هم‌ریختگی را در اقتصاد به وجود آورد اما علیرغم همه مشکلات، فعالان اقتصادی سرنوشت خود را به دولت و تصمیمات دولتی گره نزدند.

رییس اتاق بازرگانی تهران درباره میزان عملکرد اتاق بازرگانی تهران در دوره هشتم اشاره کرد و افزود: نظرسنجی‌ها نشان داد اگرچه بالای ۸۰ درصد از پرسشگران نظرسنجی اتاق بازرگانی تهران از آینده اقتصاد ناامید هستند اما نسبت به تصمیمات و عملکرد اتاق بازرگانی دیدگاه مثبت داشته و کارنامه اتاق را قابل قبول می‌دانستند.

او معتقد است که یکی از دلایل موفقیت اتاق بازرگانی تهران هیات نماینده آن است که به لحاظ هماهنگی، همسویی و وجوه کارشناسی دوره منحصر به فردی را رقم زدند و البته برای اعضای خود مسئولان و کارگزاران نظام مفید بودند.

خوانساری گفت: هیات نمایندگان آتی اتاق بازرگانی تهران نیز شاخصه‌های منحصربه‌فردی دارد که از جمله آن قرار گرفتن جوانان و استارتاپ‌ها در کنار اعضای مسن‌تر اتاق است، در حالی که به نظر می‌رسد با تلفیق بین اقتصاد سنتی و اقتصاد مدرن بتوان شرایط متفاوت‌تری را در دوره نهم رقم زد.

از نگفتن مشکلات سودی نمی‌بریم

از سوی دیگر، پدرام سلطانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر ضرورت گفتمان اصلاح حکمرانی اقتصادی و عمومی در کشور اشاره کرد و گفت: شرایط کنونی اقتصاد، بهترین فرصت برای یک گفتمان عمومی در کشور است. بنابراین از نگفتن مشکلات و پنهان کردن آن سودی نمی‌بریم و همگی باید بیانگر باشیم.

او افزود: تعامل در دوره هشتم اتاق بازرگانی تهران ممتاز بوده و اگر این فرهنگ را در سطح جامعه تعمیم دهیم، مدل مدیریت ما اصلاح‌پذیری بیشتری خواهد داشت.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در بیان نقد طی سال‌های اخیر رشد کرده‌ایم، ادامه داد: مدارای بیشتری در رابطه با نقد در جامعه به وجود آمده اما هنوز به مرحله نقدپذیری نرسیدیم. از همین رو می‌توانیم مدلی از اصلاحات را به جامعه معرفی کنیم تا ضعف‌های بزرگ‌تر اصلاح شود.

به گفته سلطانی، رشد اقتصادی، بالندگی بخش خصوصی و بزرگ‌تر شدن کیک اقتصاد تنها با تعامل با دنیا محقق می‌شود. بنابراین با حفظ مواضع خود باید با دنیا کار کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.