کد مطلب: ۶۵۸۳۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی زیاد نشد؟/ چه کسانی مخالفند؟

چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی زیاد نشد؟/ چه کسانی مخالفند؟

به نظر می‌رسد بخشی از دولت مخالف جدی افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی دستمزدهای سال ۱۴۰۱ باشد. در نتیجه این مخالفت‌ها، افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی برای دو ماه معطل مانده است و حقوق بازنشستگان علی‌الحساب پرداخت می‌شود.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، سومین ماه از سال ۱۴۰۱ شروع شد اما سازمان تامین اجتماعی در دو ماه گذشته حقوق بازنشستگان را علی‌الحساب پرداخت کرده است. حقوق کارگران بازنشسته چرا زیاد نشد؟

در اخبار رسمی دلیل این تاخیر بوروکراسی اداری عنوان می‌شود. به ادغان خود سازمان تامین اجتماعی، هیات‌مدیره این سازمان افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ را تصویب کرده و برای اجرا معطل تصویب در هیات دولت است. اما آیا علت واقعی همین است و پای مخالفتی از ناحیه دولت با این افزایش در میان نیست؟

تجربه تکراری تاخیر در افزایش حقوق بازنشستگان

این توجیه رسمی، یعنی کشدار شدن تشریفات اداری مربوط به تصویب افزایش حقوق بازنشستگان اتفاقی سابقه‌دار است. بازنشستگان قدیمی یادشان هست که برخی سال‌ها اعمال افزایش مستمری گاهی تا سه ماه هم طول می‌کشید.

با این حال، سال ۱۴۰۱ اتفاقاتی در حوزه افزایش دستمزد افتاد که باعث شد، این توجیه زیر سوال برود. به صورت مشخص حالا این فرضیه مطرح است که شاید تاخیر در افزایش مستمری تامین اجتماعی با انتقادها به افزایش دستمزد کارگران ارتباط دارد.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری دراین باره به تجارت نیوز می‌گوید: دلیل عدم افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ نه بحران صندوق‌های بازنشستگی است و نه مشکل تامین منابع مالی ربط دارد. موضوع اصلی، مخالفت بخشی از دولت با افزایش حداقل دستمزدهای امسال است.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که مبنای افزایش حقوق بازنشستگا ن تامین اجتماعی، دستمزد جدید کارگران شاغل است، بدیهی است که تصویب افزایش حقوق در هیات دولت کشدار و طولانی شود. می‌دانیم غیر از وزیر کار، عمده اعضای دولت از مصوبه افزایش مزد شورای عالی کار دلخورند و تلاش دارند تا مزد به اندازه حقوق کارمندان افزایش یابد.

صادقی گفت: نتیجه این وضعیت از یک‌سو نقض مصوبه افزایش مزد شورای عالی کار در مورد کارگران بخش دولتی است و از سوی دیگر معطل شدن کارگران بازنشسته برای افزایش مستمری است.

ربط افزایش حقوق تامین اجتماعی به مزد کارگران

برای سال ۱۴۰۱ حداقل مزد کارگران از ۳۸ درصد برای سایر سطوح‌بگیران و تا ۵۷ درصد برای حداقل‌بگیران زیاد شد و همین میزان، مبنای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شد. اما به موازات این افزایش، اتفاقات دیگری هم افتاد و موجی به راه افتاد از معترضان جدید افزایش دستمزد کارگران. باور این گروه نوظهور تاثیرات منفی افزایش بر امنیت شغلی خود کارگران بود.

در ادامه این تحولات، رئیس کمسیون اقتصادی مجلس هم به این موج پیوست و خواستار کاستن از افزایش دستمزد کارگران شد. هرچند پاسخ رسمی دولت به این درخواست منفی بود اما درست لحظه‌ای که گمان می‌رفت، همه چیز پایان یافته و ابطال مصوبه افزایش مزد کارگران منتفی است، اتفاق دیگری افتاد.

زمزمه‌های مخالفت از درون دولت

در واقع معلوم شد که این بار در خود دولت همنوایی چندانی با وزارت کار و بخشنامه افزایش مزد آن وجود ندارد. چرا که کارگران شاغل در دستگاه‌های مختلف دولتی به نرخی متفاوتی مزد دستمزد گرفتند.

در حالت طبیعی زیرپا گذاشتن مصوبه افزایش دستمزدهای وزارت کار تخلف از قانون است و قابلیت پیگری دارد، اما در وضع موجود مبنای این تخلف مصوبه خود هیات وزیران است.

پانزدهم اردیبهشت، هیات وزیران تصویب کرد که برای سال ۱۴۰۱، دستمزد کارگران شاغل در بخش دولتی به اندازه حقوق کارمندان افزایش یابد. به بیان دیگر مبنای پرداخت دستمزد این گروه از کارگران نه افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی دستمزد که مصوبه ۱۰ درصدی افزایش حقوق کارکنان دولت است.

در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که تصویب و ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تا بیش از دو ماه طول بکشد. با این حال مقامات سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صف طولانی موضوعات در دست بررسی هیات دولت را دلیل تاخیر معرفی می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفم برای کسانیکه در راس نشسته و اسم خودشون رو کارشناس اقتصادی گذاشته اند زیربناهای اقتصادی مملکت رو که نابود کردید و این حقوقی که سازمان به کارگران می‌داده کفاف یک سفره کارگری هم که نبوده هیچ الان مقروض صاحبخونه و بقال و….. شدیم چون شما درد ما رو نفهمیدید و نمی‌خواهید بفهمید اگر زندگی دار مکافاتی داشته باشد این قرعه دیر یا زود به نام شما هم خواهد افتاد

  • ناشناس

    بنده فوق لیسانس بازنشسته با سابقه ۳۱ حقوق ششونیم و دفتردارم فوق دیپلم با سابقه سی سال بازنشست ۱۱ میلیون حقوق با حکم کشوری دارددر کشور چه کسی احساس مسئولیت میکند چه کسی برنامه مینویسد

  • ناشناس

    سلام من بازنشسته هستم با شیش نفر عایله به خدا قسم چهار روز پول نون ندارم

  • ناشناس

    سلام
    30سال حق بیمه دادیم وحقوق بازنشستگان مگه از جیب دولت در میاد صندوق بازنشستگان از دولت جداس ودولت به تأمین اجتماعی. بدهکار هم است تاز با این گرانی به فکر بازنشستگان باشین

  • ناشناس

    دوستان بازنشسته تامین اجتماعی 38 درصد حق ماست و چون طبق جدول واریزی حق بیمه ما محاسبه شده داخل سازمان ، اما دولت بخاطر لشکری و کشوریو نفت فقط 10 درصد داد که همه مثل هم باشند ، این بزرگوار که اینو تصویب کرد نمیدونه ما بازنشستگان تامین اجتماعی مثل بقیه ارگانها پول سنوات نداشتیم و طبق پرداختی بیمه 35 سااله یا کمتر و طبق فرمول و محاسبه دقیق باید بیشتر بگیریم . تامین اجتماعی هم ذینفع ، چون با این ترفند داره فقط بین خود بازنشستگان همسان سازی میکنه نه با شاغلین سر کار . دوستان ساکت ننشینید و به اعتراض به حقتون ادامه بدید

  • ناشناس

    در افزایش حقوق بازنشستگان اول باید سابقه بیمه پردازی فرد را در نظر بگیرند یعنی باید برسی شود فرد بازنشسته چند سال بیمه پرداخت کرده است مثلا یک فرد با سابقه بیمه پردازی 30 تا 35 سال را با یک فرد دیگر که 10سال سابقه بیمه پردازی دارد افزایش حقوق آنها را نیاید مثل همدیگر افزایش داد چون آن فردی که 30 تا 35 سال بیمه پرداخت کرده است مبلغ خیلی زیادی را بابت سال های زیاد پرداخت کرده است ، دوم باید مبلغ بیمه پردازی که هر فرد در ماه بابت بیمه پرداخت کرده است با هم فرق دارد مثلا یک فرد بابت بیمه در ماه مبلغ 300000 تومان پرداخت کرده است و یک فرد دیگر 3000000 تا 4000000 تومان بابت بیمه پرداخت کرده است ، سوم عنوان شغل در نظر گرفته شود یعنی کسانی که عنوان شغل آنها راننده دستگاه سنگین بوده است مثل راننده بلدوزر ، راننده لودر ، راننده بیل مکانیکی و غیره و یا کسانی که کارگر ساده بوده اند باید هر فردی طبق شغل خودش با افراد هم شغل خودش حقوق آنها همسان سازی شود و سالانه افزایش حقوق داشته باشد .
    در اینجا به دو پله 10 در صد و 57 در صد اکتفا شده است در صورتی که این درست نیست از حقوق کف تا حداکثر حقوق بازنشستگان پله های زیادی وجود دارد پس نمی شود از پله کف بپری پله آخر ، باید از حقوق کف که به سمت حقوق حداکثر که بالا می رویم هر 500000 تومان یک پله حساب شود ، پس این عادلانه نیست که کف 57 درصد و سایر هم 10 در صد باشد پس تکلیف پله های وسط چی می شود پله های وسط حقوقشان از بین می رود .
    اگر اینطور باشد خوب نیازی نیست که مردم 30 تا 35 سال بیمه بپردازند چون با این وضع فرقی ندارد که 35 سال یا 10 سال بیمه پردازی داشته باشند .

  • علی

    فقط مونده بود زورتون به این بازنشسته های بیچاره برسه..اون موقع که حق بیمه پرداخت میکردن جیب شمارو پر میکردن خوب وبدن.حالا که پیر شدن و ناتوان باید سوار گردنشون بشید؟با 3.5 م در ماه کدام قسمت مخارج وحشتناک این تورم 300 درصدی رو پوشش بدن؟شما واقعا انسان هستید یا از کره دیگه ای اومدین؟

  • آذر ظریف

    چرا فرقی بین کسی که 30 سال سابقه بیمه داره با کسی که 20 سال حق بیمه پرداخت کرده نیست این انصاف نیست

  • ناشناس

    چرا حقوق بازنشسته ای که جوانی خودشو روی ماشین های سنگین وجاده سازی برای دولت ب پیری رسانده باید3,500باشه کی اجازه نداده که اضافه بشه خوداین شخصی که اجازه نداده ماهی چقدمیگیره ،،که راضی ب افزایش حقوق بازنشسته ها نیست،خجالت بکشیدجم کنید کاسه کوزه هاتونو

  • 6

    انشاالله سر صندوق جبران میکنیم