کد مطلب: ۴۰۷۴۵۲

افزایش ۴۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار

افزایش ۴۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به تعطیلی کشتارگاه‌ها و ازدیاد تقاضا در روز‌های اخیر، قیمت مرغ گرم ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به تعطیلی کشتارگاه‌ها و ازدیاد تقاضا در روز‌های اخیر، قیمت مرغ زنده ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عظیم حجت، عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۴۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی تعطیلی کشتارگاه‌ها و ازدیاد تقاضا در روز‌های اخیر را دلیل اصلی افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت مرغ زنده و ۴۰۰ تومانی مرغ گرم در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که تا پایان هفته روند افزایش ۲ درصدی قیمت در بازار استمرار یابد.

حجت درباره آینده بازار مرغ افزود: با پایان ماه صفر و ازدیاد تقاضا به مناسبت جشن‌ها و مراسم‌های مختلف پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت هر کیلو مرغ به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه عرضه روزانه مرغ در طول هفته تفاوت دارد و از طرفی بارگیری‌ها مدیریت شده نیست، از این رو تغییر قیمت ۲ درصدی مرغ زنده و مرغ گرم در طول هفته ایام امری بدیهی است.

وی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت جوجه یکروزه در ایام تعطیلات نوسانی نداشته است و همواره باید منتظر ماند و دید که هفته آینده در بازار چه اتفاقی رخ می‌دهد.

حجت با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی از ثبات نسبی در بازار برخودار است، بیان کرد: با توجه به روند منظم بارگیری نهاده‌های دامی انتظار می‌رود که قیمت ذرت و کنجاله سویا در همین حد باقی بماند.

این مقام مسئول درباره تاثیر عرضه تولید داخل همزمان با فصل برداشت بر روند قیمت در بازار گفت: علی رغم فصل برداشت ذرت و عرضه به بازار بعید است که قیمت ذرت داخل کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه شود، ضمن آنکه ستاد تنظیم بازار به سبب هزینه نقل و انتقال وجه برای خرید کالا بعید است که قیمت مصوب ذرت را کمتر از یک هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کند.

به گفته وی، با وجود کیفیت متفاوت ذرت تولید داخل در استان‌های مختلف، قیمت‌ها متغیر است و همواره از الان نمی‌توان اظهار نظری در خصوص کاهش قیمت ذرت در بازار داشت.

احتکار مرغ در واحدهای مرغداری صحت ندارد

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ به بازار وجود ندارد، اظهار کرد: اگر میزان جوجه ریزی واحد‌های مرغداری ۹۵ میلیون قطعه به بالا باشد، از این رو این امکان وجود دارد که میزان مصرف را مدیریت کرد چرا که با نگهداری هر قطعه مرغ به مدت زمان یک هفته بیشتر در فارم، می‌توان تولید گوشت مرغ را تا نیم کیلو افزایش داد و هر چه میزان جوجه‌ریزی بالا رود، با کنترل وزن گیری و عرضه سریع می‌توان بازار را مدیریت کرد.

این مقام مسئول جوجه‌ریزی واحد‌های مرغداری در مهر ماه را ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: بنا بر آمار رسمی ۹۵ میلیون قطعه ثبت در سامانه شده است، چرا که ۵ درصد جوجه ریزی در فارم‌های فاقد مجوز رسمی تولید انجام می‌شود که مرغ تولیدی آن‌ها به بازار عرضه می‌شود.

حجت با اشاره به اینکه احتکار مرغ در واحد‌های مرغداری صحت ندارد، بیان کرد: با وجود آنکه در وزن و سن خاصی، قابلیت نگهداری مرغ وجود دارد و امکان نگه‌داری مرغ در پروسه زمانی طولانی مدت منجر به افزایش تلفات می‌شود، از این رو مرغداران اقدام به چنین کاری نمی‌کنند چرا که در صورت نگه‌داری مرغ به مدت زمان طولانی مدت این امکان وجود دارد که یک دوره جوجه‌ریزی دچار چالش شود. به عنوان مثال اگر مرغ زنده با وزن بالای ۲ هزار و ۷۰۰ کیلو در واحد‌های مرغداری حتی یک روز اضافه در واحد‌ها نگه‌داری شود، از این روبا هدر رفت یک قطعه در هر روز مرغداران با زیان چشمگیری مواجه می‌شوند که به همین خاطر بنده موضوع احتکار مرغ در واحد‌های مرغداری را تایید نمی‌کنم.

وی ادامه داد: با وجود افزایش تقاضا برای جوجه‌ریزی در پیک مصرف طی ماه‌های دی و بهمن انتظار می‌رود که مسئولان تدابیری بیندیشند تا قیمت جوجه از حالت تعادلی خارج نشود چرا که تجربه نشان داده است که ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت در شب عید در امر نرخ‌گذاری دخالت می‌کند که به همین خاطر تولیدکنندگان انتظار دارند که مسئولان امر بر نهاده‌های تولید مه تاثیر به‌سزایی در قیمت تمام شده دارند، نظارت داشته باشند.

پیگیری‌ها برای کاهش تعرفه صادرات مرغ به جایی نرسید

این مقام مسئول با اشاره به تاثیر شیوع بیماری نیوکاسل بر صنعت مرغداری گفت: شبکه دامپزشکی در خصوص مقابله با بیماری نیوکاسل در استان‌هایی که درگیری بالاست، تمهیداتی اندیشیده است به طوریکه واکسیناسیون طیور بومی در اطراف واحد‌های مرغ مادر، تخم‌گذار و گوشتی آغاز شده است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین پیگیری‌ها برای کاهش عوارض صادراتی مرغ گفت: تاکنون اتفاق خاصی در خصوص کاهش تعرفه رخ نداده است، در حالی‌که با توجه به شرایط منطقه و پتانسیل بالای صنعت مرغداری از مسئولان دولتی به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی انتظار می‌رود که رایزنی‌هایی در خصوص صادرات به عراق صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه خبری از صادرات رسمی مرغ نیست، افزود: با توجه به آنکه روند با ثباتی در صادرات مرغ به سبب اتخاذ تصمیمات یک شبه مبنی بر افزایش تعرفه‌ها وجود ندارد، به همین دلیل ورود رقبا به بازار‌های هدف و اشباع شدن محصول توسط آن‌ها موجب شده بازار‌های صادراتی را از دست بدهیم و تنها به صورت محدودی مرغ به صورت قاچاق به بازار‌های هدف صادر می‌شود که آمار دقیقی از این میزان در اختیار نیست.

حجت در پایان تصریح کرد: اخذ عوارض بالای صادرات مرغ، نبود صرفه اقتصادی برای صادرکنندگان و بی‌اعتمادی تجار بازار‌های هدف نسبت به قوانین صادراتی زمینه را برای قاچاق فراهم کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.