کد مطلب: ۲۲۸۴۰۵

اقتدار ملی و رشد اقتصادی در پرتو صنعت هسته‌ای

اقتدار ملی و رشد اقتصادی در پرتو صنعت هسته‌ای

امنیت ملی و قدرت چانه‌زنی هر دولت در عرصه بین‌المللی برگرفته از شاخص‌های قدرت ملی و وزن ژئوپلیتیکی آن دولت است که تاثیر مستقیمی بر مرزها و اقتدار ملی دارد.

در قرن حاضر دستیابی به انرژی هسته‌ای یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در تولید قدرت و امنیت ملی هر کشوری است و دولت‌ها و کشورهایی که دسترسی کامل و استقلال فرآیند تولید انرژی اتمی و چرخه سوخت هسته‌ای را دارند از قدرتمندترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، متاسفانه در فضای ناعادلانه و تبعیض آمیز مناسبات هسته‌ای در جهان کنونی که تلاش دارند تا پیشرفت و دسترسی ایران و کشورهای در حال دست یابی به چرخه سوخت هسته‌ای رابه تاخیر بیندازند یا غیر ممکن کنند، به نظر می‌رسد ایران می‌تواند از موقعیت و ظرفیت‌های ذاتی و طبیعی خود بهتر استفاده کند.

ایران با دارا بودن 13/28 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی (5/15 ذخایر جهانی) و 5/137 میلیارد بشکه نفت خام (5/11 ذخایر جهانی) مقام دومین کشور دارنده بیشترین ذخایر نفت (پس از عربستان) و گاز (پس از روسیه) را دارد.

چرخه سوخت هسته‌ای ایران زمانی می‌تواند منجر به تولید قدرت ملی معنی دار شود که انرژی هسته‌ای درعلوم مختلف و تولیدات صنعتی وارد شده و به تولید انبوه برسد و مسئولان با تجمیع سه عنصر نفت، گاز طبیعی و انرژی هسته‌ای ایران را به قدرت اول انرژی جهانی تبدیل کنند.

براساس آمار آژانس بین المللی انرژی اتمی، سهم انرزی های فسیلی در بین سال‌های 2002 تا 2030 حدود 81 درصد است که متشکل از 35 درصد نفت،21 درصد گاز طبیعی و 25 درصد زغال سنگ است که مهم‌ترین تأمین کننده انرژی جهان هستند.

به عبارت دیگر همچنان مهم‌ترین منابع انرزی منابع هیدروکربنی است و تقاضای انرژی جهان در حدود 60 درصد در میان سال‌های 2002 تا 2030 رشد خواهد داشت که به طر متوسط در هر سال 1.7 درصد رشد را نشان می‌دهد.

بیستم فروردین ماه هر سال سالروز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شده است که با تلاش دانشمندان و جوانان این مرز وبوم از دستاوردهای قابل توجهی توسط رییس جمهوری رونمایی می‌شود.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته قرار است دکتر روحانی رییس جمهوری از 83 دستاورد در بخش‌های مختلف رونمایی کند و این در حالی است که دستاوردها نسبت به سال گذشته افزایش دوبرابری داشته است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری سال گذشته در یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، گفت: مگر ممکن است یک ملت و جوانان غیور آن بدون مدیریت علمی، انقلابی، جهادی و بسیجی بتوانند در مدت یک سال این تعداد پروژه مهم را به ثمر برسانند و برای ملت ایران و جهانیان به نمایش گذارند.

روحانی به ظهور و بروز انرژی هسته‌ای در بخش‌های مختلف زندگی روزمره ما اشاره کرد و افزود: این نشانگر آنست که فناوری هسته‌ای برای کشور ما یک ضرورت است.

وی یادآور شد: این که رهبر معظم انقلاب همواره بر ادامه این روند در دستیابی به فناوری هسته‌ای تاکید دارند، اصراری درست و به حق بوده و از سوی دیگر ملت ایران که در طول سال‌ها با عمل، صبر و استقامت خود می‌گفتند که انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست، سخن، شعار و آرمانی درست را دنبال می‌کردند

جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین دارنده ذخائر نفت وگاز در جهان در صورت دستیابی کامل به چرخه سوخت هسته‌ای و بکارگیری آن در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و درمانی و.. می‌تواند در کانون مناسبات انرژی جهان قرار گیرد و به عنوان قدرت اول انرژی در جهان باشد.

بنابراین با این رویکرد و درایت سیاسی و برنامه‌ریزی مسئولان عالی رتبه این موضوع می‌تواند عامل مهمی در افزایش قدرت ملی ایران باشد و امید است در آینده نزدیک ایران به قدرت اول انرژی و تأثیر گذار در مناسبات منطقه‌ای و بین اللملی تبدیل شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.