خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۷۶۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مزایای انرژی همجوشی / تفاوت انرژی هسته‌ای با همجوشی در کجاست؟

مزایای انرژی همجوشی / تفاوت انرژی هسته‌ای با همجوشی در کجاست؟

انرژی همجوشی یا انرژی حاصل از فرآیند تولید عناصر سنگین از عناصر سبک‌تر، روزنه امید جدیدی برای زمین رو به گرم شدن است. این نوع انرژی معایب و آلودگی‌های انرژی‌های تجدیدناپیر دیگر را ندارد و مقرون به صرفه‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جهان در حال حرکت به سمت انتشار صفر کربن است، در همین حین انسان به منابع انرژی پایدار و مقرون به صرفه نیاز فوری دارد.

به نقل از ویژوال‌کاپیتالیست ، یکی از امیدوارکننده‌ترین فناوری‌ها در این زمینه، همجوشی است که توجه دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی مانند شورون و گوگل را به خود جلب کرده است. بلومبرگ برآورد کرده است که ارزش بازار همجوشی ممکن است به تدریج به 40 تریلیون دلار برسد.

همجوشی فرآیندی است که اتم‌های عناصر سبک‌تر را به هم می‌چسباند تا عنصری متفاوت و سنگین‌تر را تشکیل دهد. برای ترکیب عناصر سبک‌تر انرژی زیادی لازم است. اما در حین عمل ترکیب انرژی بسیار بیشتری از انرژی ورودی آزاد می‌شود. مهار این انرژی اساس کار یک راکتور همجوشی است.

با وجود تلاش برخی شرکت ها از دهه 1990، ثابت شده است که واکنش‌های همجوشی برای انسان بسیار دشوار است. اما افزایش اخیر در پیشرفت‌های اخیر در فناوری و بخش سرمایه‌گذاری باعث شده تا خوش‌بینی به این فناوری سازگار با محیط زیست بالا برود.

اگر این فناوری موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند انرژی پاک و فراوانی را که حاضرین در کنفرانس تغییرات اقلیمی COP27 سازمان ملل در مورد آن رویاپردازی می‌کنند، به بشریت عرضه کند. در این گزارش به مزایای همجوشی، به عنوان یک منبع انرژی پاک پرداخته می‌شود.

منبع نهایی انرژی

همجوشی به خورشید و ستارگان نیرو می‌دهد، جایی که نیروی عظیم گرانش پلاسمای هیدروژن را فشرده و گرم می‌کند و آن را به هلیوم تبدیل می‌کند و از این فرآیند مقادیر زیادی انرژی آزاد می‌کند. در زمین هم دانشمندان از ایزوتوپ‌های هیدروژن یعنی دوتریوم و تریتیوم برای تامین انرژی نیروگاه‌های همجوشی استفاده می‌کنند. همجوشی طیف وسیعی از مزایا را ارائه می‌دهد، مانند:

فراوانی منابع

هر دو اتم لازم برای همجوشی هسته‌ای در زمین به فراوانی یافت می‌شوند. دوتریوم را می‌توان در آب دریا یافت و تریتیوم را می‌توان از لیتیوم تولید کرد.

پایداری

فرآیندهای تولید متراکم انرژی مانند همجوشی نیاز به محیط‌های وسیع برای تولید را به حداقل می‌رساند و می‌تواند جایگزین زیرساخت‌های فرسوده از جمله نیروگاه‌های قدیمی شود.

پاک بودن

در فرآیند همجوش هیچ آلاینده‌ای از جمله کربن‌دی‌اکسید که برای جو زمین مضر باشد منتشر نمی‌شود.

انعطاف‌پذیری

با توجه به بار نظارتی یا کنترل‌های صادراتی محدودکننده، تکنولوژی همجوشی، بدون اشغال کردن فضای زیاد و با حجم کوچک می‌تواند در نزدیکی شهرها قرار گیرد و از این نظر انعطاف‌پذیر باشد.

مزایای ایمنی

بر خلاف شکافت اتمی، همجوشی هیچ گونه زباله هسته‌ای رادیواکتیو با عمر طولانی ایجاد نمی‌کند. مشخصات تشعشعی آن شبیه به تجهیزات پزشکی و صنعتی پرکاربرد مانند سیکلوترون‌ها برای درمان سرطان است.

قابلیت اتکا

همجوشی بر اساس تقاضا و مستقل از آب و هوا است و آن را به گزینه‌ای عالی در مجموعه‌ای قابل اعتماد برای تولید برق تبدیل می‌کند.

تجاری سازی انرژی همجوشی

بیش از 130 کشور در حال حاضر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و رساندن آن به صفر تا سال 2050 هدف تعیین کرده‌اند. برخی نیز در حال بررسی آن هستند. همزمان انتظار می‌رود تا 30 سال آینده تقاضای جهانی انرژی 47 درصد افزایش پیدا کند.

در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید متناوب هستند و برای تکمیل آنها به یک منبع انرژی پاک نیاز است، همجوشی، زمانی که به صورت تجاری اجرا شود، می‌تواند انرژی پاک را در مقادیر فراوان به صورت قابل اتکا و مقرون به صرفه ارائه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.