کد مطلب: ۳۸۲۳۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز بازارهای ارز، طلا و بورس در هفته پیش رو / شاید این بار روند ارز برگردد / افزایش امید طلایی‌ها

چشم‌انداز بازارهای ارز، طلا و بورس در هفته پیش رو / شاید این بار روند ارز برگردد / افزایش امید طلایی‌ها

در هفته اخیر روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه پس از چند هفته ریزش مثبت شد. با این حال همان طور که تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود بازار سهام بیشترین بازدهی هفتگی را داشت. آیا این روند در هفته پیش رو نیز تکرار خواهد شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اینکه طی چند هفته بازار سرمایه تنها بازار با بازدهی مثبت در میان بازارها خود را نشان می‌داد در هفته اخیر روند قیمت‌ها در بازارهای طلا و سکه نیز مثبت شد. کاهش رشد تولید در آمریکا چشم‌انداز بازار جهانی طلا را آنقدر تقویت کرد که حتی نزولی بودن روند دلار در بازار داخلی هم نتوانست مانع مثبت شدن روند قیمتی در بازار داخلی طلا طی هفته اخیر شود. در عین حال پس از حادثه دو نفتکش در دریای عمان قیمت جهانی طلا از قبل هم بیشتر شد. اما در مجموع همانطور که برای تجارت‌نیوز نیز قابل پیش‌بینی بود در هفته گذشته بورس بیشترین بازدهی را برای فعالان این بازار به همراه داشت.

در هفته گذشته شاخص بورس 2.8 درصد رشد کرد، طلای 18 عیار 1.4 درصد بازدهی مثبت داشت، قیمت سکه امامی 0.3 درصد افزایش یافت و بازار ارز به عنوان تنها بازار با بازدهی منفی شاهد 1.4 درصد کاهش قیمت بود.

این کارنامه درحالیست که دو هفته قبل بورس تنها بازار با بازدهی مثبت و آن هم در حد ۱٫۱ درصد بود. دلار بازدهی منفی ۳٫۲ درصدی، طلا بازدهی منفی ۱٫۸ درصدی و سکه هم بازدهی منفی ۱٫۵ درصدی را تجربه کرد. در واقع به نظر می‌رسد در هفته سوم خرداد ماه تغییرات در بازارها نسبت به هفته قبل از آن برای فعالان این بازارها امیدوارکننده‌تر بوده است. شاید اگر همین روند ادامه پیدا کند پیش‌بینی برخی فعالان بازار ارز مبنی بر احتمال کندتر شدن افت دلار و شاید هم مثبت شدن روند آن البته بعد از چند هفته پی در پی منفی بودن، اتفاق بیفتد.

سخنان رئیس کل بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که این گمانه چندان ضعیف نیست. عبدالناصر همتی با بیان اینکه بانک مرکزی بر بازار مسلط است، گفته است: در شرایط فعلی راه‌های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده‌ایم و روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند.

باید دید ادعای تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز در هفته پیش‌رو چقدر می‌تواند این بازار را تحت کنترل مانند هفته‌های گذشته نگه دارد. اما به جز این مورد، چه پیش‌نشانگرهای اقتصادی و سیاسی دیگری می‌توانند روند بازارها را برای فعالان تا حدی مشخص کند؟

سیگنال‌های سیاسی به بازارها

شاید یکی از مهمترین اتفاقات سیاسی هفته گذشته حضور نخست وزیر ژاپن در ایران بود. با انتشار جزئیات مذاکرات وی درباره آمریکا با مقامات ایرانی به نظر نمی‌رسد این اتفاق تاثیر بنیادی قابل توجهی بر بازارها بگذارد و بعید است که عاملی برای ریزش شدید در بازاری مثل طلا و تقویت چشمگیر در بازاری مثل بورس شود.

اما اتفاق غیراقتصادی دیگر حمله نفتی در دریای عمان است. پس از این اتفاق، قیمت نفت چهار درصد افزایش یافت. قیمت جهانی طلا هم در روز جمعه 1.01 درصد زیاد شد و هر اونس طلا به 1355 دلار و 49 سنت رسید. در همین حال در روز جمعه روند صعودی قیمت نفت نیز ادامه یافت و به 61 دلار و 81 سنت رسید. این دو اتفاق می‌تواند سیگنال‌هایی برای بازار داخلی طلا و بازار سهام داشته باشد.

علاوه بر این، نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد نیز برای بازارهای ایران سیگنال‌های مثبتی داشت. اظهارات رئیس جمهور چین مبنی بر اینکه چین بدون توجه به اتفاقات به توسعه روابط با ایران ادامه می‌دهد از جمله این اخبار بود.

سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

اما علاوه بر اتفاقات سیاسی در چند روز اخیر اخبار اقتصادی هم بودند که شاید بتوانند بر آینده بازارهای کشور تاثیر بگذارند. یکی از مهمترین آنها پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران در سال آینده بود که بر این اساس، بانک جهانی با پیش‌بینی کاهش یافتن اثر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران در سال آینده اعلام کرد اقتصاد ایران در سال 2020 از رکود خارج می‌شود و رشد اقتصادی از منفی 4.5 به مثبت 0.9 درصد می‌رسد.

در همین حال انگلیس، آلمان و فرانسه بر انجام سریعتر اولین تراکنش اینستکس تاکید و در بیانیه‌ای اعلام کردند: متعهد هستیم به همکاری با ایران ادامه دهیم.

از اخبار داخلی اقتصادی نیز می‌توان به تعویق راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اشاره کرد. در هفته اخیر تجارت‌نیوز گزارش داد که آغاز به کار بازار متشکل ارزی به تیر ماه افتاد. بدین ترتیب یکی از عواملی که از نگاه برخی در هفته‌های اخیر بر روند نزولی شدن دلار تاثیر داشت حداقل در این هفته به مانند گذشته نقش پررنگی نخواهد داشت.

اما در عین حال رئیس کل بانک مرکزی گفته است: «هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی که تعیین کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است. از این رو به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم که از نظر مبانی اقتصادی مشکلی در تثبیت بازار اقتصادی نداریم.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو از سه عامل اخبار سیاسی مانند حضور مقامات خارجی در ایران، بازار متشکل ارزی و تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز، تنها عامل سوم به مانند هفته‌های گذشته طبق ادعای رئیس کل بانک مرکزی پررنگ باقی مانده اما آیا این عامل می‌تواند مانع از تغییر روند قیمت‌ها در بازار ارز شود؟

از سوی دیگر در بازارهای طلا و سکه نیز به نظر می‌رسد عوامل خارجی همچنان نقش تقویت‌کننده دارند و جدای از در نظر گرفتن روند دلار به عنوان عامل موثر در بازار داخلی طلا، به نظر می‌رسد این بازار در هفته پیش‌رو امید به بازدهی بیشتر از هفته اخیر دارد.

بازار سهام نیز علاوه بر عوامل تقویتی هفته‌های اخیر با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به نظر می‌رسد چشم‌انداز رو به رشد خود را دارد مگر اینکه روند دلار بتواند این رشد را تسریع ببخشد یا اینکه اخبار سیاسی خاصی بتواند روند منظم رو به رشد این بازار را تحت تاثیر قرار دهد و رشد آن را کند کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.