کد مطلب: ۲۴۲۹۴۸

بازار مسکن برای خروج از رکود به تسهیلات نیاز ندارد

بازار مسکن برای خروج از رکود به تسهیلات نیاز ندارد

پژوهشگر اقتصاد توسعه گفت: در طول ۶ سال گذشته مداوم به مسکن پول تزریق می‌شود، اما این بخش بیشتر اقتصاد دانش‌بنیان را می‌طلبد.

کمال اطهاری، پژوهشگر اقتصاد توسعه، در خصوص کاهش سود تسهیلات مسکن با هدف تحرک بخشی بازار مسکن اظهار کرد: بازار مسکن در یک دهه گذشته به تدریج از حالت رکود به قفل شدگی رفته است، این واژه زمانی به کار می‌رود که عوامل خارجی بر اقتصاد کشور موثر باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه مساله اشتغال اولین دلیل قفل شدگی بازار مسکن است، گفت: زمانی که بازار مسکن به این حالت دچار می‌شود ابزارهای مالی دیگر برای رها شدن از این وضعیت کفایت نمی‌کنند و مساله اشتغال خانه اولی‌ها را از مسکن دور می‌کند.

اطهاری افزود: دومین عامل قفل شدگی این است که مسکن بر روی زمین رانتی ساخته می‌شود، زیرا تراکم فروشی نوعی رانت است، به عنوان مثال قیمت زمین در شهر تهران به طور متوسط سه برابر اصفهان است در صورتی که درآمد خانوار تهرانی هیچ گاه سه برابر خانوار اصفهانی نیست.

این پژوهشگر اقتصاد توسعه بیان کرد: رانت زمین در تهران موجب شده قیمت زمین در این کلانشهر به ۶۰ درصد بهای واحد مسکونی برسد، در حالی که در وضعیت معمولی این میزان ۳۰ درصد و در کشورهای غربی نیز ۲۰ درصد است.

وی ادامه داد: عامل سوم مربوط به نوسانات ارزی در کشور است زمانی که قیمت ارز بالا می‌رود مسئله رجحان نقدینگی به وجود می‌آید و موجب می‌شود سرمایه‌ها به سمت مسکنی که حالت قفل شدگی دارد نرود و همه این عوامل موجب قرارگیری بازار مسکن در وضعیت نامناسبی شده است.

اطهاری تصریح کرد: تاکنون در هیچ کجای جهان مسکن به عنوان پیشران اقتصاد در نظر گرفته نشده است، اما در کشور ما از این بخش به عنوان لوکوموتیو اقتصاد نام برده می‌شود که این نگاه نادرست ناشی از هدایت نشدن صحیح اقتصاد ایران است.

وی در پاسخ به اینکه کاهش سود تسهیلات مسکن با هدف تحرک بخشی بازار مسکن طرحی اثرگذار است یا خیر، تاکید کرد: در طول ۶ سال گذشته مداوم به مسکن پول تزریق می‌شود، اما این بخش بیشتر اقتصاد دانش بنیان را می‌طلبد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    این واما همش مسکن های موقتی برای درد رکود مسکنه. با این وضعیت اشتغال و بیکاری مردم در بازپرداخت این وام ها قطعا با مشکل روبرو خواهند شد