کد مطلب: ۳۸۳۶۸۲

بحران نظام بانکی چقدر جدی است؟

بحران نظام بانکی چقدر جدی است؟

برخلاف مدیر عامل بانک صادرات ایران که معتقد است نظام بانکی کشور دچار بحران نیست ولی باید اصلاح نظام بانکی صورت بگیرد، چند تن از اقتصاددان وضعیت نظام بانکی را بحرانی قلمداد کردند که پرداخت بدهی 35 هزار میلیاردی موسسات غیرمجاز، تحریم و کسری بودجه از جمله عوامل موثر در آن است.

به گزارش تجارت‌نیوز در سخرانی ماهانه انجمن اقتصاددانان ایران که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد؛ حجت‌اله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات به طرح اظهارات خود در خصوص اولویت‌ها و چالش‌های اصلاح نظام بانکی پرداخت.

وی چالش‌های بیرونی نطام بانکی را نااطمینانی در اقتصاد، سیاست‌های پولی و مالی، محدودیت‌های بین المللی، تحریم‌ها و نرخ ارز برشمرد.

همچنین در تشریح چالش‌های درونی بانک‌ها به سه عامل ناترازی ترازنامه‌ها، بهره‌وری و نظام‌ راهبری بانک اشاره کرد.

وی عنوان کرد که تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را با چالش مواجه کرده است.

از دیگر مواردی که صیدی به آن اشاره کرد این بود که در برخی از بانک‌ها نرخ سود سپرده متوازن نیست و پول را گران‌تر جذب می‌کنند.

وی گفت:نرخ سود بانک‌ها از 17 تا 20 درصد باید باشد که به طور متوسط ما هیچ بانکی را نداریم که متوسط درآمد تسهیلاتش ۲۰درصد باشد اما بهای تمام شده پول به ندرت زیر ۲۰ درصد می‌آید.

صیدی در خصوص FATF گفت: اجرای کامل FATF هیچ گونه مشکلی را برای کشور ایجاد نمی‌کند ولی دچار چالش‌های سیاسی شده است.

وی در خصوص مشکلات فعلی نظام بانکی در تعامل با بانک‌های خارجی گفت: در حال حاضر ما نه تنها نمی‌توانیم یک ریال وام بگیریم بلکه هزینه‌های ما هم به دلیل تحریم‌ها بالا رفته است و در این بین رابطه کارگزاری‌ها با بانک‌ها نیز دچار مشکل شده است؛ به نحوی که کارگزاری‌های خارجی برای این که با مشکل برنخورند ارتباط خود را بانک‌های ایرانی قطع کرده‌اند.

وی در پایان اظهارات خود نظام بانکی کشور را نیاز به جراحی دانست که در این جراحی درد و خون‌ریزی هم وجود دارد.

مدیرعامل بانک صادرات چهار راهکار را برای اصلاح نظام بانکی برشمرد که شامل پایبندی به قوانین و مقررات در عمل، حذف تدریجی مطالبات معوق، افزایش سرمایه نقدی بانک‌ها و تکلیف بدهی دولت به بانک‌ها است.

اختلاف نظر درباره وجود بحران در نظام بانکی

در پایان این جلسه صیدی به سوال حاضران پاسخ داد که در این بین چند از استادان اقتصاد از جمله هادی بهروز زنوز به این صحبت صیدی که نظام بانکی کشور دچار بحران نیست نقد کرد و در این خصوص گفت: نظام بانکی کشور با بحران مزمن مواجه است که قصور سیاست‌گذار از جمله علل آن است.

زنوز در این خصوص گفت: نظام بانکی کشور دچار بحران است و سرچشمه آن به نیمه دهه 1380 برمی‌گردد که موسسات غیرمجار و بانک‌های خصوصی مشکل‌ساز شدند.

وی در این خصوص افزود: بحران بانکی کمی پررنگ‌تر از چیزی است که مطرح می‌شود. بخشی از این بحران ناشی از اهمال بانک مرکزی در نظارت بوده است.

این اقتصاددان در پایان عنوان کرد: پرداخت بدهی 35 هزار میلیاردی موسسات غیرمجاز از سوی دولت، کسری بودجه و تحریم از علل بحران بانکی است و در ادامه تورم شدید، انتظارت بدبینانه و سرعت بالای گردش نقدینگی نیز به آن دامن زده است. به این ترتیب پول از بانک مرکزی بیرون و به سرعت وارد بازارهایی مثل طلا، مسکن، خودو و… می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.