کد مطلب: ۳۱۷۴۵۵

سلسله گزارش‌های نقادانه تجارت‌نیوز از کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌ها

بدهکار ۲۰ هزار میلیاردی سیستم بانکی/ اسپانسری که پارسال ۲۰ هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت جذب کرد

بدهکار 20 هزار میلیاردی سیستم بانکی/ اسپانسری که پارسال 20 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت جذب کرد

بدهی پنج هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها و بدهی 15 هزار میلیارد تومانی به بانک مرکزی از آمارهای قابل توجه بانک آینده است. در عین حال این بانک 10.7 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی مطالبه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانکی که اسپانسر بزرگترین مجتمع‌های تجاری ایران است در سال گذشته بیش از 7.6 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری‌های خود سود داشته است. با این حال این بانک در پایان سال گذشته بیش از 98 درصد دارایی خود یعنی 112 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

مطالبات هزار میلیارد تومانی مشکوک‌الوصول، بدهی پنج هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها و بدهی 15 هزار میلیارد تومانی به بانک مرکزی از دیگر آمارهای قابل توجه بانک آینده است.

در عین حال این بانک 10.7 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی مطالبه دارد. این بانک در سال گذشته بیش از 20 هزار میلیارد تومان سپرده‌های بلندمدت جذب کرده که به نظر می‌رسد به شائبه‌های پرداخت نرخ سود متفاوت نسبت به دیگر بانک‌ها بی‌ارتباط نباشد.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه سال ۱۳۹۶ بانک آینده حاوی نکات قابل توجهی است.

بانک آینده در تیر ماه سال 1391 از ادغام بانک تات، ‌مؤسسه اعتباری صالحین و ‌مؤسسه اعتباری آتی، با سرمايه‌ پايه 800 میلیارد تومان شکل گرفت. ادغام صورت گرفته با حواشی زیادی همراه بود.

بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک آینده طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال 1396 معادل 1600 میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

از 114 هزار میلیارد تومان دارایی بانک آینده تا پایان سال 1396، معادل 76 درصد از آن به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی بوده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک آینده در پایان سال 1396 دارای 114.1 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1395 با 44 درصد رشد مواجه بوده است. دارایی‌ بانک آینده بیش از سه برابر دارایی بانک انصار است.

سود چند هزار میلیاردی از وام‌های بانکی

بازده دارایی‌ها در بخش سود تسهیلات اعطایی نشان داده‌ می‌شود که برای بانک آینده در پایان سال 1396 با افزایش 16 درصدی نسبت به سال 1395 به 7.6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

از 114 هزار میلیارد تومان دارایی بانک آینده تا پایان سال 1396، معادل 76 درصد از آن به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی بوده است.

همچنین بانک آینده در سال گذشته 259 میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته که این میزان در مقایسه با سال 1395 معادل 70 درصد رشد داشته است.

بانک آینده هیچ مطالبه‌ای از دولت نداشته و همچنین به بخش‌های دولتی (به غیر از بانک‌ها) هیچ نوع تسهیلاتی پرداخت نکرده است.

همچنین این بانک تا پایان سال 1396 در قسمت دارایی‌های خود 718 میلیارد تومان در بخش بازار سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری داشته که نسبت به سال 1395 به میزان 60 درصد آن را کاهش داده است.

اسپانسر پروژه بزرگ «ایران مال»

بانک آینده در سال 1395 و 1396 در بخش املاک سرمایه‌گذاری نداشته اما در جریان پروژه‌های بلندمدت بزرگی سرمایه‌گذاری کرده است. از جمله بزرگترین پروژه‌هایی که بانک آینده در آن سرمایه‌گذاری کرده، پروژه بزرگ ایران مال است. ایران‌مال یک شرکت سهامی عام و متعلق به بانک آینده است.

بازار بزرگ ایران موسوم به «ایران مال» به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان جز عظیم‌ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که بین دو کلان‌شهر تهران و کرج واقع شده که در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزار مترمربع احداث شده است.

از دیگر پروژه‌های در حال ساخت بانک آینده در سال‌های گذشته می‌توان به پروژه چند منظوره فرمانیه (کاربری تجاری اداری فرهنگی) به مساحت 350 هزار مترمربع، پروژه مشهد مال به مساحت 620 هزار مترمربع و مجتمع تجاری فرهنگی ایران اشاره کرد.

آینده

کاهش موجودی نقد

موجودی نقد بانک آینده در سال گذشته روند رو به کاهشی داشته، به طوری که موجودی نقد این بانک در دوره مذکور 113 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1395 معادل دو درصد کاهش داشته است. در سال گذشته موجودی نقد بانک انصار شش برابر بانک آینده بوده است.

در بخش سود و زیان، درآمد مشاع بانک (درآمد به پشتوانه سپرده‌های مردم) در پایان سال گذشته به 19.5 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 1395 با رشد 26 درصدی مواجه بوده است. از این میزان سود به دست آمده حدود 60 درصد آن به سپرده‌گذاران پرداخت شده و 40 درصد آن سهم بانک بوده که سهم قابل توجهی است.

قسمتی از درآمد مشاع که مربوط به سود به دست آمده و دریافت جریمه‌های دیرکرد از دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی است در سال 1396 با 16 درصد رشد به حدود 12 هزار میلیارد تومان رسیده است. این درحالی‌ است که بانک آینده به دلیل مسائل مرتبط با نرخ سود همواره مورد انتقاد بوده است.

بانک آینده در سال گذشته به بانک‌ها و موسسات اعتباری بیش از پنج هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال 1395 معادل 225 درصد افزایش داشته است.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌های بانک آینده در سال 1396 حدود 7.6 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1395 رشد 45 درصدی داشته است.

در مجموع کل درآمدهایی که در سال 1396 مختص به بانک آینده بوده به 10.2 هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با سال 1395 معادل 69 درصد رشد داشته است.

صورت مالی بانک آینده نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته بیش از 98 درصد دارایی خود یعنی 112 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

بدهی 20 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها و بانک مرکزی

بانک آینده در دوره مذکور به بانک‌ها و موسسات اعتباری بیش از پنج هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال 1395 معادل 225 درصد افزایش داشته است.

بانک آینده در حالی 10.7 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی مطالبه دارد که بیش از 15 هزار میلیارد تومان به این نهاد بدهکار است. بدهی بانک آینده به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در سال 1396 نسبت به سال 1395 معادل 188 درصد افزایش داشته است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک آینده مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی درقالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

در سال 1396 مجموع سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک آینده حدود 90 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1395 با افرایش روبرو بوده است.

سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک آینده در سال 1396 نسبت به سال 1395 بیش از 20 هزار میلیارد تومان معادل 30 درصد افزایش داشته است.

همچنین 1.8 درصد از بدهی‌های بانک آینده معادل 2 هزار میلیارد تومان متعلق به سپرده‌های دیداری و پس‌اندازی افراد بوده که در سال گذشته نسبت به سال 1395 با رشد 66 درصدی همراه بوده است.

بانک آینده در سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت جذب کرد.

مانده تسهیلات بانک در پایان سال 1396 نسبت به سال 1395 با رشد 80 درصدی همراه بوده است.

حجم بسیار بالای مطالبات مشکوک‌الوصول

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در بانک آینده در پایان سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال 1395 معادل 48 درصد رشد داشته است.

از متغییر هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به عنوان نقطه ابهام بانک‌ها نام برده می‌شود زیرا بانک‌ها باید براساس میزان تعهد مشتریان در بازپرداخت وام‌ها ذخیره در نظر بگیرند. به گفته کارشناسان بانکی، برخی بانک‌ها برای اینکه سود بالاتری را اعلام کنند این میزان ذخیره را در نظر نمی‌گیرند و با نرخ سود بالاتر قرارداد مشتریان را تمدید و بحران را به آینده منتقل می‌کنند.

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک آینده تا پایان سال 1396 دارای یک هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال 1395 تغییری نداشته است.

سود خالص بانک آینده در سال 1396 با توجه به درآمد 10.2 هزار میلیارد تومانی و هزینه 10.1 هزار میلیارد تومانی حدود 74 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1395 معادل 71 درصد کاهش داشته است.

بانک آینده با نماد معاملاتی «وآیند » با سرمایه‌ای به حجم یک هزار و 600 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.