کد مطلب: ۵۳۳۱۷۸

علی مطهری:

درباره FATF و رابطه با آمریکا می‌توان رفراندوم برگزار کرد

درباره FATF و رابطه با آمریکا می‌توان رفراندوم برگزار کرد

علی‌مطهری، نامزد انتخابات در گفتگویی نظرات خود را در مورد کارنامه دولت روحانی، رفراندوم، FATF و ارتباط با کشورهای دیگر بیان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزیده‌هایی از این گفتگو در ادامه می‌آید:

- درصد مشارکت در این دوره از انتخابات قابل قبول خواهد بود زیرا حساسیت این دوره برای مردم تا حد زیادی روشن است. البته آنها گلایه‌هایی در خصوص مشکلات معیشتی و یا اتفاقاتی که در یکی، دو سال اخیر رخ داد، دارند اما به اعتقاد من فضای این انتخابات با فضای انتخابات مجلس متفاوت است.

-در مورد بهبود وضع معیشت مردم معتقدم دو کار باید به صورت همزمان صورت گیرد. یکی این که روابط خارجی‌مان را بهبود ببخشیم و دیگر این که باید بر استعدادها و امکاناتی که داریم تکیه کنیم.

-این که آقای روحانی به قول‌های خودش عمل نکرد و در برخی از موارد عقب‌نشینی کرد قابل انکار نیست. انتظار این بود که ایشان وعده‌هایی را که داده است پیگیری کند خواه به نتیجه برسد یا نرسد، مهم این بود که مردم ببینند مطالبات‌شان پیگیری شده است.

- اگر بخواهیم درباره دولت آقای روحانی قضاوت کنیم باید بگوییم با توجه به شرایطی که در این دوره حاکم بوده است عملکردش متوسط بوده است. گرچه تصمیم درباره مسئله بنزین یا کنترل ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار ضعیف بوده است.

-معتقدم یک رئیس جمهور اگر از ابتدا عقب‌نشینی نکند و اجازه دخالت‌های بیرونی را در امور اجرایی ندهد می‌تواند موفق باشد و اهداف خودش را پیش ببرد. اما وقتی کسی از همان ابتدا عقب‌نشینی می‌کند و در همه موارد اجازه می‌دهد دیگران در کارش دخالت کنند کار برایش دشوار می‌شود.

- قانون اساسی می‌گوید رئیس جمهور فهرست کابینه خود را مستقیماً به مجلس ارسال می‌کند. دیگر صحبتی از این نیست که با کجا و کجا باید هماهنگ شود.

-به نظر من یک رئیس جمهور یا وزیر خارجه وقتی که به خارج از کشور می‌رود اختیار تام دارد. این معنی ندارد که وقتی بخواهد با کسی دست بدهد اجازه بگیرد. باید مطابق نظر خودش عمل کند. اگر اشتباه بود بعدا به او تذکر می‌دهیم.

-این که رفراندوم در چه موضوعی برگزار شود مهم است، رفراندوم درباره چی؟ در حال حاضر رفراندوم را به عنوان یک ضرورت نمی‌بینم، ضمن اینکه معمولا مسائل تخصصی یا ایدئولوژیک قابل رفراندوم نیستند.

-نظر آقای روحانی بیشتر روی قضیه fatf است که مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از یک سال است که آن را متوقف کرده و نمی‌تواند تصمیم بگیرد. البته این هم یک موضوع تخصصی است اما چون به بن‌بست رسیده ممکن است بگوییم کارشناسان و متخصصان به صدا و سیما بیایند نظرشان را اعلام کنند و بعد مردم در این باره رأی دهند. یا درباره رابطه با آمریکا شاید بتوان این حرف را زد زیرا به نوعی به بن‌بست رسیده است.

- نظر من در زمینه FATF مثبت است. پیوستن به این سازمان به نفع کشور است چرا که مبادلات بانکی ما را تسهیل می‌کند و یک گشایشی در صادرات و واردات ما ایجاد می‌شود . نپیوستن، مشکلات زیادی دارد.

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات پیگیری کنید.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اجازه دخالت!!! مگه رییس جمهور اختیار دارد که بخواهد اجازه دهد یا ندهد!