کد مطلب: ۷۸۹۹۰۴

با فرض تداوم نرخ بالای فقر در ۱۴۰۲:

مرکز پژوهش‌های مجلس از بسته فقر رونمایی کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس از بسته فقر رونمایی کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس که معتقد است تورم لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد است و نرخ بالای فقر در سال آینده ادامه می‌یابد، بر ضرورت تداوم سیاست‌های حمایتی دولت تاکید کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی اولیه خود از لایحه بودجه 1402 با اشاره به نرخ بالای فقر، خواستار ادامه سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد جامعه شده بود. حالا ظاهرا این مرکز دست به‌کار شده و از یک بسته مبارزه با فقر رونمایی کرده است.

آنطور که بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است یکی از علل ایجاد نارضایتی در جامعه ناکارآمدی‌هایی است که در برخی حوزه‌های اقتصادی و معیشتی رخ داده و بنابراین دفاتر مرکز پژوهش‌های مجلس مصادیق فساد، فقر و تبعیض و کاهش سرمایه اجتماعی را در حوزه‌های مختلف شناسایی و بسته‌ای را آماده کردند تا باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، راهکارهایی برای خروج از این وضعیت ارائه شود.

بسته فقر چیست؟

پیشتر وزارت رفاه طی گزارشی از خط فقر ۱۴ میلیون تومانی خانوار چهار نفره تهرانی خبر داد. البته برخی بررسی‌ها رقم را بسیار فراتر تخمین می‌زنند؛ برای نمونه وحید محمودی- اقتصاددان در تحقیقاتی که انجام داده خط فقر یک خانوار دو نفره تهرانی را در سال جاری ۳۲ میلیون تومان می‌داند.

بانک جهانی نیز می‌گوید جمعیت زیر خط فقر به ۲۰ درصد رسیده است. به همین دلیل است که صاحب نظران اقتصادی و مراکز حمایتی مختلف راهکارها و پیشنهادات مختلفی را پیش روی دولت قرار می‌دهند؛ از توانمندسازی خانوار تا ادامه سیاست یارانه نقدی و اعطای کالابرگ.

حالا، مرکز پژوهش‌های مجلس که معتقد است تورم لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد است و قرار است نرخ بالای فقر در سال آینده ادامه یابد، بر ضرورت تداوم سیاست‌های حمایتی دولت تاکید کرده است.

بر این اساس،‌ آنطور که اعلام شده دفاتر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی اقداماتی مصادیق فساد، فقر و تبعیض و کاهش سرمایه اجتماعی را در حوزه‌های مختلف شناسایی و بسته‌ای را آماده کردند که جمع‌بندی دفاتر در یک مجموعه برای مدیران و مسئولان ارشد کشور ارسال شده است تا در نهایت طرح‌های عملیاتی و بسته‌های پیشنهادی را درباره فقر، تبعیض و فساد و کاهش سرمایه اجتماعی در اختیار آنها قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، البته این بسته تنها شامل مبحث فقر نمی‌شود و همانطور که در بالا اشاره شد شامل مواردی از قبیل تبعیض،‌ فساد و کاهش سرمایه اجتماعی هم می‌شود.

آنطور که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داده،‌ مجموعه‌ای که ذکر آن در بالا رفت احصا شده و 22 مصداق برای مبارزه با فساد شناسایی و ارائه شده است. در این بین ۲۴ مصداق موضوعی برای مقابله با تبعیض‌های ناروا هم ایجاد شده. در ادامه، 12 مصداق موضوعی برای مقابله با زمینه‌های شکل‌گیری و مظاهر فقر در جامعه شناسایی شد. 11 مصداق موضوعی برای سرمایه اجتماعی تدوین شد که به مسئولان کشور ارائه شده است.

ستاد ویژه رفع فساد راه‌اندازی می‌شود؟

همچنین قرار شده در ابتدای سال 1402، یک ستاد ویژه برای رفع فساد، تبعیض و ارتقای سلامت اداری آغاز به‌کار کند که باید دید راه‌اندازی چنین ستادی و ارائه بسته مبارزه با فقر و فساد در عمل چقدر به کاهش این معضلات -که حالا دیگر به قول یک فعال اقتصادی قبح انجام آنها در جامعه ریخته است- منجر خواهد شد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قابلیت رفع فقر را که ندارید ، ولی اگر با همین فرمون پیش برود فقرا را می توانید نابود کند !

  • ناشناس

    حضرت عباسی منکه نفهمیدم چیشدکسی فهمید