خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۱۳۰۵

سهامداران چشم انتظار برگ برنده/ بورس سبز پوش به تعطیلات می‌رود؟

سهامداران چشم انتظار برگ برنده/ بورس سبز پوش به تعطیلات می‌رود؟

بر اساس آخرین خبرها، روز گذشته در معاملات بورس تهران یک نشانه مثبت ظاهر شد که اگر این نشانه تداوم داشته باشد، می‌تواند ورق را به نفع سهامداران برگرداند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس سبز می‌شود؟

بالاخره پس از ۱۶ روز معاملاتی، در روز گذشته قدرت خریداران حقیقی نسبت به فروشندگان حقیقی بیشتر شد.

به نقل از اقتصادنیوز ، آخرین بار که چنین اتفاقی رخ داد ۳۰ خرداد ماه بود که پس از آن در طول ۱۶ روز کاری هر روز قدرت فروشندگان بیشتر از خریداران بود.

اما سرانجام دیروز این طلسم شکسته شد و عدد شاخص قدرت خریداران حقیقی به ۱٫۰۷ رسید. زمانی که این عدد بیشتر از یک باشد نشان می‌دهد خریداران قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان حقیقی دارند و زمانی که کمتر از یک باشد، شرایط برعکس است.

افزایش قدرت خریداران باید ادامه دار باشد

البته همین که فقط در یک روز معاملاتی این اتفاق رخ داده کافی نیست و باید این موضوع به طور متوالی در روزهای بعدی نیز مشاهده شود تا بتوان آن را به عنوان یک نشانه برای برگشت بورس به مدار مثبت در نظر گرفت.

در کنار شاخص قدرت خریداران حقیقی، جریان خروج پول حقیقی از بازار نیز باید متوقف شود که فعلا این اتفاق رخ نداده است. دیروز هم حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار ثبت شده که نشان دهنده عدم اعتماد حقیقی‌ها به آینده بازار است.

روز گذشته البته ارزش معاملات خرد هم کمی رشد داشت و به حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان رسید. اما از آنجا که چهارشنبه رکورد کاهش ارزش معاملات خرد شکسته شده بود، افزایش ارزش معاملات خرد در بازار دیروز را نمی‌توان سیگنالی مثبت دانست چراکه معمولا پس از هر بار رکوردشکنی در این مورد، روز پس از آن ارزش معاملات کمی افزایش می‌یابد.

معاملات کم رمق در روزهای شلوغ مجامع شرکت‌ها

این هفته احتمالا دوباره رکورد کاهش ارزش معاملات خرد شکسته خواهد شد که دلیل آن متوقف شدن تعداد زیادی از نمادها است. به دلیل برگزاری مجامع تعداد زیادی از شرکت‌ها، نماد آن‌ها متوقف می‌شود و با عدم معامله در این نمادها که بسیاری از آن‌ها نمادهای پرمعامله بازار هستند، طبیعی است که ارزش معاملات خرد نیز کاهش قابل توجهی داشته باشد.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد برای معاملات امروز هم باید کاهش شاخص‌ها را پیش بینی کرد. بخشی از فشار فروش در ۳۹۰ نمادی که دیروز منفی بودند به معاملات امروز کشیده خواهد شد و معاملاتی کم رمق و با شیف منفی را رقم خواهد زد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هفتاد درصد کدهای حقیقی ها افتاده دست حقوقی ها وهر کاری که دوست دارند با بورس انجام میدن