خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۳۱۴۰

تاثیر حواله درهم بر بازار ارز / عبور دلار از مرز ۱۵

تاثیر حواله درهم بر بازار ارز / عبور دلار از مرز ۱۵

در روزی که دلار با 300 تومان افزایش قیمت نسبت به روز قبل به سقف ۸ ماهه رفت، سکه تمام بهار آزادی روز آرام تری داشت و با ۶۰ هزار تومان افزایش به بهای ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چهارمین روز هفته، دلار سرانجام توانست بالای مرز ۱۵ هزار تومانی به کارخود پایان دهد؛ روز سه‌شنبه، شاخص ارزی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی قیمت ۱۵ هزار و ۲۳۰ تومان ایستاد. این بیشترین قیمتی بود که دلار از دهم مهر ماه ۹۷ تجربه کرد، امری که نوسانگیران ارزی نیز پیرامون آن مانور زیادی انجام دادند. در ساعات انتهایی روز برخی معامله‌گران حتی از عبور دلار از محدوده ۱۵ هزار تومانی و ۳۰۰ تومانی خبر دادند.

البته فلز گرانبهای داخلی نیز از اوایل مهرماه چنین سطوح قیمتی را ثبت نکرده بود. رشد بهای سکه در شرایطی رقم خورد که اونس طلا در بازارهای جهانی تا ساعت چهار بعدازظهر رویه افزایشی نداشت و دلیل افزایش فلز گرانبهای داخلی بیشتر رشد تقاضا در بازار داخلی بود که از نظر برخی معامله‌گران به واسطه بالا رفتن قیمت دلار ایجاد شده بود.

فعالان ارزی، دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به دلایل رشد قیمت دلار داشتند؛ با این حال، اکثر آنها معتقد بودند افزایش تنش‌های سیاسی و ابهام در مورد تصمیم‌های آتی یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضای احتیاطی در بازار بوده است.

به باور این دسته، پس از عدم تمدید معافیت‌های نفتی مجموعه اخبار دیگری نیز منتشر شد که عمدتا مثبت نبود و موجب شد که نگرانی‌های غیراقتصادی افزایش پیدا کند و زمینه ساز ورود بخشی از نقدینگی به بازارهایی چون ارز و سکه شود. به عنوان مثال، دیروز معامله‌گران پیرامون اخباری که در برخی رسانه‌های خارجی مبنی‌بر واکنش احتمالی ایران نسبت به منافع آمریکا در خاورمیانه منتشر شد، جوسازی زیادی کردند.

همزمان برخی از نوسانگیران عنوان می‌کردند که امروز ممکن است ایران از برجام خارج شود و تنش‌ها افزایش بیشتری یابد، خبری که نه تنها تایید نشد که تکذیب شد. با این حال، به نظر می‌رسد طی روزهای آتی نیز نقش اخبار در میزان تغییرات قیمتی بازار موثر باشد.

با وجود آنکه برخی معامله‌گران عامل تغییرات قیمتی را به اخبار سیاسی نسبت می‌دادند، گروه دیگری عوامل فنی و بیرونی را در رشد قیمت موثر می‌دانستند. به‌عنوان مثال، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، افزایش نرخ حواله درهم همچنان مهم‌ترین متغیری است که قیمت دلار در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برخی فعالان از عبور نرخ حواله درهم از محدوده چهار هزار و ۱۷۰ تومانی خبر دادند که می‌توانست ارزش دلار در بازار داخلی را تا محدوده ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی افزایش دهد.

در کنار اثر درهم، برخی دیگری از فعالان باور داشتند، تقاضای معامله‌گران فنی نیز به حجم تقاضای بازار افزوده شده است. از نظر آنها، برای معامله‌گران فنی مرز ۱۵ هزار تومانی اهمیت بسیاری داشت و شکست این مرز موجب شده است که انتظارات افزایشی این دسته از معامله‌گران فعال‌تر و در نتیجه تفاضای آنها حداقل به‌طور موقت بیشتر شود.

این در حالی است که به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، بخش زیادی از معامله‌گران بازار انتظار جهش دلار به بالای مرز ۱۵ هزار تومانی را نداشتند. از نظر این فعال ارزی، این دسته از معامله‌گران روز دوشنبه در آستانه مرز یاد شده اقدام به خالی فروشی کردند و به واسطه رشد قیمت دلار، روز سه‌شنبه ناچار شدند برای تحویل ارز وعده داده شده به‌عنوان خریدار وارد بازار ارز شوند.

شماری دیگری از فعالان نیز افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق را در رشد قیمت دلار بازار داخلی موثر دانستند.

در این میان، برخی معامله‌گران نیز به ناکامی استراتژی بازارساز برای مدیریت بازار اشاره کردند. به گفته آنها، بازارساز که دو روز پیش توانسته بود با چسباندن قیمت فروش صرافی‌های بانکی به بازار آزاد، زمینه‌ساز مدیریت قیمت‌ها شود، دیروز نیز چنین تاکتیکی را در پیش گرفت.

دیروز صبح صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را ۱۴هزار و ۹۵۰ تومان تعیین کردند که تنها ۵۰ تومان با قیمت بازار آزاد تفاوت داشت. با این حال، در ادامه روز قیمت دلار در بازار آزاد به سیر صعودی خود ادامه داد، ولی دلار در صرافی‌های بانکی تا نزدیکی ساعت ۵ بعدازظهر روی همان عدد ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان باقی ماند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.