کد مطلب: ۷۲۵۰۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چه تاثیری روی بورس دارد؟

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چه تاثیری روی بورس دارد؟

میزان نرخ خوراک یکی از مهمترین معضلات بورس است که می‌تواند بازار سرمایه را صعودی یا نزولی کند. این نرخ امسال چقدر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ،هر ساله بورس درگیر نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست و به واسطه این نرخ می‌تواند روند صعودی یا نزولی عمیقی را تجربه کند. بر همین اساس روز گذشته رئیس‌ کمیته‌ پتروشیمی ‌کمیسیون‌ اقتصادی مجلس گفت: در صورت اصلاح‌ فرمول ‌تعیین ‌نرخ ‌خوراک ‌پتروشیمی‌ها، در مقطعی‌ نرخ خوراک شناور می‌شود. اما نسبت به قیمت فعلی باید ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

کاهش نرخ خوراک می‌تواند کمک بسیار زیادی به سودآوری شرکت‌ها کندو به نوعی مسیر آنها را تغییر دهد. یعنی با کاهش قیمت نرخ خوراک در فصل سرد سال قیمت تمام شده محصولات مشخص می‌شود و در نهایت صنایع با زیان مواجه نمی‌شوند. چرا که در حال حاضر چالش‌های صنعت پتروشیمی‌ بالاست و افزایش نرخ خوراک می‌تواند آسیب شدیدی به صنایع بزند.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در روزهای اخیر، مجلس دو جلسه با حضور مدیران وزارت نفت، انجمن شرکت‌های پالایشی و اتاق بازرگانی ایران برای اصلاح فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برگزار کرده است.

محسن علیزاده، رئیس‌ کمیته‌ بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فردای اقتصاد گفته است: مجلس به دنبال کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. امیدواریم با توجه به حساسیت بسیار بالایی که شکل‌ گرفته و رایزنی‌هایی که با وزارت نفت انجام داده‌ایم، همچنین مصوبات ‌شورای‌‌عالی بورس و شورای‌‌عالی هماهنگی قوا در این خصوص، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در دولت تصویب و نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی تعدیل شود.

وی در خصوص بازار سرمایه اظهار کرد: اساسا آنچه در دولت و مجلس به آن توجه می‌شود این است که بازار سرمایه را به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی اقتصاد کشور شناسایی کردند و همه دارند به رشد و توسعه بازارسرمایهکمک می‌کنند. در هفته‌های گذشته شاهد رشد خیلی خوبی در بازار بودیم و در برخی از روزها بازار ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد رشد کرد و این نشان می‌دهد که بازار ما به یک ثبات و آرامش رسیده است. همین فرآیند را دوستان ما در سازمان بورس و وزرات اقتصاد دنبال می‌کنند. البته به سادگی ‌هم این اتفاق نیفتاد. بانک‌ها و صندوق‌ها حمایت کردند.

تقابل نرخ خوراک و بورس

بخش قابل توجهی از بازار سرمایه ایران مربوط به پتروشیمی‌هاست و ۲۳ درصد از بازار فرابورس را نماد شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمی تشکیل می‌دهند. در این میان شرکت‌هایی وجود دارند که خوراک اصلی آنها گاز طبیعی است و قیمت‌گذاری گاز طبیعی بر سود و زیان این شرکت‌ها اثرگذار است. مهم‌ترین محصولات تولیدی آنها متانول، اوره آمونیاک، نیترات و … است و سهم بالایی در فرآورده‌های نیمه خام و بالادستی پتروشیمی دارند.

بر اساس اعلام نمایندگان، مجلس موافق اصلاح فرمول نرخ خوارک پتروشیمی‌هاست اما سازمان برنامه و بودجه و محاسبات کشور در خصوص این موضوع مقاومت دارند. کارشناسان عقیده دارند که این مقاومت منطقی نیست و به ماهیت بازار سرمایه و اقتصاد کشور ضربه می‌زند. اما به طور کلی تعیین نرخ معقول برای خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند به سودآوری این صنایع در بورس و اقتصاد کشور کمک کند.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.