کد مطلب: ۴۰۶۰۱۴

مرکز پژوهش‌های مجلس تحلیل کرد:

روش تامین مالی از طریق بورس / مشکلات شرکت‌های کوچک برای حضور در بورس چیست؟

روش تامین مالی از طریق بورس / مشکلات شرکت‌های کوچک برای حضور در بورس چیست؟

مشکلاتی از قبیل سطح بالای غیررسمی بودن بنگاه‌های کوچک و متوسط، نرخ بالای بهره و تورم که سبب تمایل کمتر جهت تامین مالی رسمی می‌شود از یک سو و مشکلات ساختاری شرکت‌ها مثل عدم تمایل به شفافیت اطلاعات و مشکلات بازار بنگاه‌های کوچک مانند عدم وجود مشوق در بازار و ممنوعیت ورود سرمایه‌گذاران حقیقی و… باعث شده که روند تامین مالی این شرکت‌ها برای حضور در بورس با مشکل مواجه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در جدیدترین گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده به موضوع تامین مالی بنگاه‌ها کوچک و متوسط پرداخته است.

عنوان این گزارش «موانع و راهکارهای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق بازار سرمایه» است و در ابتدای این گزارش آمده که اگرچه تامين مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران عمدتاً از طریق نظام بانكی صورت می‌گيرد، اما گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان همكاری‌های اقتصادی و توسعه، در سال‌های اخير ارتقای نظام بازار سرمایه را برای کمک به تأمين مالی این بنگاه‌ها پيشنهاد کرده است.

در توضیح هدف این گزارش ذکر شده است که هدف آن شناسایی موانع تامين مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق بازار سرمایه است و به این سؤال پاسخ می‌دهد که چه راهكارهایی برای رفع موانع موجود و بهبود نظام تامين مالی این بنگاه‌ها وجود دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس عوامل توسعه‌یافتگی نامناسب تامين مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق بازار را سطح بالای غیررسمی بودن بنگاه‌های کوچک و متوسط، نرخ بالای بهره و تورم که سبب تمایل کمتر جهت تامین مالی رسمی می‌شود، رویکرد اولیه تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار وام (بازار بانکی) به جای بازار سرمایه، تخصص نداشتن یا نبود موسسات رتبه‌بندی اعتبار برای رتبه‌بندی بنگاه‌های کوچک و متوسط، هزینه‌های ثابت بالای انتشار اوراق بهادارو… عنوان کرده است.

براساس این گزارش، در خود این شرکت‌ها نیز موانعی از قبیل مشکلات ساختاری مثل عدم تمایل به شفافیت اطلاعات به دلایلی نظیر عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، امكان‌ناپذیر بودن تهيه صورت‌های مالی براساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی و… از یک سو و مشکلات بازار بنگاه‌های کوچک و متوسط شامل عدم وجود مشوق در بازار، ممنوعیت ورود سرمایه‌گذاران حقیقی و محدود شدن خرید سهام به سرمایه‌گذاران نهادی تأمين مالی از طریق این بازار را با مانع روبه‌رو کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه پیشنهادهایی برای ارتقای بازار سرمایه در حمایت از تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه کرده است. در خصوص تامین مالی از طریق انتشار سهام اقداماتی از قبیل اعمال تسهيل بيشتری در مورد قواعد پذیرش، افشا و حاکميت شرکتی شرکت‌های کوچک و متوسط از طرف سازمان بورس، حذف موانع معامله سهام این بنگاه‌ها در بازار و حمایت سازمان بورس از این بنگاه‌ها به ویژه در مشاوره پذیرش و توسعه خدمات حقوقی و خدمات حسابرسی می‌تواند به این شرکت‌ها کمک‌کننده باشد.

اولین پیشنهاد این گزارش در مورد استفاده از اوراق مالی اسلامی، ایجاد بازار بدهی مخصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط و دومین پیشنهاد نیز این است که با تأسيس پایگاه داده‌های مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط و استفاده از خدمات موسسات رتبه‌بندی اعتبار و به پشتوانه دارایی‌های این بنگاه‌ها، امكان انتشار اوراق بدهی برای ایشان فراهم شود.

انتقال ریسک نکول به سرمایه‌گذاران با اعلام رتبه اعتباری اوراق منتشره این بنگاه‌ها و واگذار کردن تعيين نرخ سود با رعایت الزاماتی به بازار نیز از دیگر را‌هکارهای این بخش برای استفاده از اوراق مالی اسلامی است.

پيشنهادهایی نیز ناظر بر اصلاح بازار خاص شرکت‌های کوچک و متوسط، شامل تسهيل در مقررات در مورد قواعد افشا، پذیرش و حاکميت شرکتی این شرکت‌ها، حذف محدودیت معاملات سهام این بنگاه‌ها توسط سرمایه‌گذاران نهادی و وضع مشوق‌های مالياتی برای بنگاه‌هایی که در این بازار پذیرش می‌شوند، شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصلا هم پیشنهاد جالبی نیست،شرکتی که می خواد وارد بورس بشه، باید شفافیت داشته باشه، اگه شفاف سازی نکنه ، حتما مشکل جدی داره و ریگی تو کفششه ۰
    اگه قرار باشه هر شرکت ورشکسته و بدهکار رو وارد بورس بکنن و به سهام دار هم اطلاعات ندن و شفاف سازی نکنن ، دیگه هیچکس به بورس اعتماد نمیکنه۰