کد مطلب: ۷۸۱۱۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم بلاتکلیفی سهامداران بانک آینده/ چرا «وآیند» بازگشایی نمی‌شود؟

تداوم بلاتکلیفی سهامداران بانک آینده/ چرا «وآیند» بازگشایی نمی‌شود؟

با گذشت 18 ماه از تعلیق نماد بانک آینده در بورس، رئیس سازمان بورس آخرین خبرها از بازگشایی این نماد را اعلام کرد. اما علت تعلیق طولانی‌مدت وآیند چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وقتی روز 28 شهریور ماه، ناظر بورس از توقف و تعلیق معاملات سهام بانک آینده خبر داد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این تعلیق یک سال و نیم طول بکشد و سرمایه سهامداران این بانک پرحاشیه برای حدود 18 ماه قفل بماند. با این حال وجود ابهام در شفاف‌سازی صورت‌های مالی و سلب حق رای سهامداران در مجامع، باعث شده که نماد «وآیند» برای مدتی طولانی در بازار سرمایه غیرقابل معامله باشد.

طولانی شدن روند بررسی پرونده بانک آینده، طاقت سهامداران این بانک را نیز طاق کرده است. به‌طوری که در آبان ماه امسال، کارزاری برای تعیین تکلیف 75 هزار سهامدار خرد بانک آینده تشکیل و توسط پنچ هزار و 804 نفر امضا شد.

تداوم تعلیق نماد بانک آینده باعث شد که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در نشست خبری امروز خود به بازگشایی سهام این بانک واکنش دهد.

بازگشایی وآیند؛ شاید زمانی دیگر

عشقی در این نشست درباره تداوم تعلیق بانک آینده گفت: بانک آینده ابهامات جدی دارد که موضوع ایران مال یکی از آنهاست اما هنوز جمع‌بندی لازم درباره آن انجام نشده است و با این سطح ابهامات زمان بازگشایی نماد مشخص نیست.

اظهارات امروز رئیس سازمان بورس در حالی مطرح شد که عشقی در مرداد ماه امسال، بسته شدن نماد را یکی از خطوط قرمز سازمان بورس برشمرد و افزود: بسته شدن نماد، تنبیه سرمایه‌گذار است نه شرکت. به همین دلیل برای احقاق حقوق سرمایه‌گذار تلاش کردیم و بسیاری از نمادهای بازار پایه، باز شده است.

این در حالی است که همچنان رویه توقف معاملات سهام و تنبیه سهامدار برای بانک آینده ادامه دارد. با این تفاسیر بعید است که سهام بانک آینده حداقل در آینده نزدیک بازگشایی شود و به نظر می‌رسد که سهامداران این بانک همچنان باید به دنبال حق و حقوق خود باشند.

چرا سهام بانک آینده تعلیق شد؟

روز 15 دی ماه سال گذشته بود که با تداوم تعلیق سهام بانک آینده، بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به محمد فطانت‌فرد، مدیرعامل وقت بانک آینده، اعلام کرد که به دلیل تعیین تکلیف شفاف‌سازی وضعیت سهامداران بانک آینده و همچنین با توجه به صدور دستور موقت شعبه سوم دیوان عدالت اداری، این بانک مجوز برگزاری مجامع عمومی را ندارد.

این نامه در پی آن بود که در ابتدای دی ماه همان سال، بخشی از سهامداران بانک آینده، از این بانک به دلیل سلب حق رأی و نادیده گرفتن حقوق اساسی و مالکیت شکایت کردند.

رد این شکایت از سوی شعبه سوم دیوان عدالت اداری باعث شد که سهامداران عمده بانک شکایت خود را بار دیگر در یکی دیگر از شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مطرح کنند. 20 مهر ماه سال 1401 رای تجدید نظر نیز منتشر شد که بر اساس آن باز هم این شکایت رد شد.

بنابراین ابهامات سهامداری بانک آینده حل شد اما بانک مرکزی همچنان مجوز تشکیل مجمع عمومی را صاحبان سهام را برای بانک آینده صادر نکرده است تا تعلیق نماد این بانک در بورس همچنان ادامه یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احسان

    نقش آقای انصاری در این وقایع گفته نشد و گرفتاری سهامداران این بانک مسبب اصلی اش او می باشد

  • سهند

    معلوم نشدحق بادام نهاداست،بانک مرکزی،یامدیران آینده؟ولی درهرصورت وام های چندصدمیلیاردی،به کسانی میرسدکه ازطرف بزرگان سفارش میشود،این کم کم اعتمادمرودم راهم میکند،که موجودی خودراازبانک آینده بکشند.

  • ناشناس

    فکرکنم کم کم سپرده گزاران هم کم کم‌به فکر خروج پول خودباشند.

  • ناشناس

    ظاهراً منابع مالی خرج ساخت ایران مال شده 😐

  • ناشناس

    واقعا ما سهامداران خرد با این تورم افسار گسیخته چه گناهی کردیم

  • ناشناس

    پولداران راپول کردند و مابقی سهامداران رابدبخت کردند امان ازرانت وپول شویی ها وحیف وغارت اموال و دارایی مردم

  • امیر ب.

    انصاریها تا زمانی که تمام آنچیزی را که میخواهند از بانک و ایرانمال نبرند قطعا امکان بازگشایی سهم را نمیدهند چون الان ۶۰ درصد سهام بانک را دارند ولی بعد از برگزاری مجمع سهمشان بدلیل حکم قضایی می شود ۱۰ درصد. چه انگیزه ای برای برگزاری مجمع دارند. سرمایه و عمرمردم هم که به جهنم. چرا سازمان بورس و نهاد نظارتی مدیران را مجبور به شفاف سازی نمیکنند؟ چون زورشان نمیرسد. زیان بسیار عطیمی از محل عملیات این بانک به مردم تحمیل شده در صدرش تورم افسارگسیخته مخصوصا تورم مسکن. همه ما کار میکنیم که سودش را امثال انصاریها ببرند

    • ناشناس

      واقعا چند ساله پولو بلوکه کردند