خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۲۸۱۶

پرونده ویژه تجارت‌نیوز

توافق اوپک چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟/بازارها چه واکنشی نشان دادند؟

توافق اوپک چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟/بازارها چه واکنشی نشان دادند؟

در اولین روز پس از اعلام توافق اوپک، بازارهای مالی ایران طبق آنچه پیش‌بینی می‌شد، رفتار نکردند. دلار در صرافی‌های بانکی افزایش یافت، طلا گران شد، شاخص بورس چندان افزایش نیافت و در عین حال کارشناسان خوشبین به تاثیرگذاری برای روزهای آینده هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با کاهش روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت موافقت کردند و ایران از این کاهش معاف شد. اما توافق اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت چه تاثیری بر اقتصاد ایران و خصوصا بازارهای آن می‌گذارد؟

از نگاه برخی کارشناسان، توافق اوپک به واسطه کاهش تولید اعضا می‌تواند منجر به تقویت قیمت نفت شود. اتفاقی که رخ داد و توافق اوپک قیمت نفت را گران کرد . در همین مورد حتی محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک گفته است: دیگر نگران قیمت نفت نباشیم.

از سوی دیگر، معافیت ایران از کاهش تولید هم می‌تواند مانع از کاهش بیشتر صادرات نفت شود. بنابراین در مجموع این توافق، به نظر می‌رسد روند کاهش منابع ارزی کشور را آهسته کند و به تبع از این اتفاق، این توافق ممکن است تا حدودی به پایداری بازار ارز کمک کند. اما آیا در اولین واکنش‌های بازار این اتفاق رخ داده است؟

اولین واکنش ارزی به توافق اوپک ، گرانی دلار صرافی‌های بانکی بود. صرافی‌های بانکی معاملات هفته جاری را با دلار ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز کردند. بر این اساس نرخ خرید دلار از سوی آنها نیز با ۵۰ تومان اختلاف، ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان تعیین شده است. این ارقام را مهر اعلام کرده است. قیمت دلار اعلام‌شده روز شنبه در حالی‌ست که روز پنجشنبه بانک‌ها دلار را ۱۱ هزار و ۲۲۸ تومان از مردم می‌خریدند.

در همین حال مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که توافق اوپک چه تاثیری در نرخ ارز خواهد داشت؟ می‌گوید: کاهش میزان تولید نفت اوپکی‌ها با حفظ معافیت ایران از این کاهش تولید، علاوه بر کاهش بار روانی ثبات بیشتر نرخ ارز را به همراه دارد.

تاثیر توافق اوپک بر بازارهای ایران

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تهران از افزایش ۲۱۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار نسبت به هفته قبل خبر داده است.

در بازار طلا هم فعالان اقتصادی شاهد واکنش عجیب بازار طلا به توافق اوپک بودند. محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر تهران در این مورد در گفتگویی با تسنیم با اشاره به افزایش ۲۱۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار نسبت به هفته قبل، گفت: دیگر هیچ دلالی در بازار سکه و ارز نیست.

در همین مورد رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم در گفتگویی با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که توافق اوپک با قیمت طلا چه می‌کند؟ اظهار کرده است: کاهش میزان تولید نفت اوپکی‌ها با حفظ معافیت ایران از این کاهش تولید هنوز در بازار طلا و ارز تاثیر نگذاشته است. به هرحال کاهش یا افزایش تولید نفت در قیمت طلا و ارز بی‌تاثیر نیست و امیدواریم با سیاست‌هایی که در پیش گرفته شده، بازار ایران وارد التهابات جهانی نشود.

رشد اندک شاخص بورس

بازار سرمایه نیز واکنش قابل توجهی نداشت. امروز شاخص بورس با رشد 223 واحدی در رقم 167 هزار واحد جای گرفت.

مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر یورس در پاسخ به این سوال که توافق اوپک چه تاثیری بر بورس گذاشت؟ به تجارت‌نیوز گفت: قیمت نفت تقریبا به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تمامی صنایع بورسی اثرگذار است. به عنوان مثال نفت همبستگی بالایی با محصولات پتروشیمی داشته و رشد یا توقف ریزش آن اثر مستقیمی بر سودآوری صنعت پتروشیمی خواهد داشت.

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز در پاسخ به این سوال که توافق اوپک بر کدام صنایع بورسی بیشترین تاثیر را دارد؟ به تجارت‌نیوز گفته است: توافق اوپک باعث افزایش قیمت نفت شده است و در نتیجه کرک اسپرد بنزین و گازوئیل پالایشی‌ها افزایش پیدا می‌کند، به همین جهت توافق اوپک برای نمادهای پالایشی مثبت است.

توافق اخیر اوپک و تاثیر آن بر اقتصاد ایران موضوعی نیست که یک روزه بتوان درباره آن به قضاوت نشست، باید دید در روزهای آینده بازارهای مالی و فضای کلان اقتصادی ایران چه واکنش‌های دیگری خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید دید تاثیرات بلندمدت توافق اوپک چی میشه.