کد مطلب: ۴۸۱۳۲۸

توصیه سیف به همتی برای کنترل بازار ارز

توصیه سیف به همتی برای کنترل بازار ارز

رئیس کل پیشین بانک مرکزی در یادداشتی خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی باید با اختیارات کامل، اعتماد به نفس و اطمینان از حمایت‌های حاکمیت به شیوه مناسب در بازارهای فردایی ورود کرده و سعی کند در عمل کنترل آنها را به دست گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ولی‌الله سیف، رئیس کل پیشین بانک مرکزی آدرس منشا تشدیدکننده نوسان در بازار ارز را در قالب یادداشتی به عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی ارائه کرد.

سیف در این یادداشت به نوسانات ارزی اخیر واکنش نشان داد و این نوسانات را بی‌سابقه ارزیابی کرد.

او در این یادداشت با اشاره به بازار فردایی ارز تاکید کرد:«بانک مرکزی باید با اختیارات کامل، اعتماد به نفس و اطمینان از حمایت‌های حاکمیت به شیوه مناسب در این بازارها ورود کرده و سعی کند در عمل کنترل آنها را به دست گیرد.»

در این یادداشت که پس از مدت‌ها سکوت در کانال تلگرامی ولی‌الله سیف منتشر شده ، آمده است: در شرایط حاضر شاهد شدت التهاب در بازار ارز هستیم که موجبات نگرانی مسؤلین، فعالان اقتصادی و آحاد مردم را فراهم کرده است. این پدیده جدیدی نیست و در گذشته هم سابقه داشته است ولی می‌‌‌توان گفت از حیث شدت و دامنه نوسانات و همچنین طول دوره زمانی، در مقایسه با گذشته بی‌سابقه است. از اوایل سال ۹۷ تا به‌حال نرخ ارز بیش از ۴۰۰ درصد افزایش را به خود دیده است و علاوه بر آن شاهد نوسانات شدیدی هم بوده‌ایم که فعالیت‌های اقتصادی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و ظاهراً همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرده است: تردیدی نیست دلیل اصلی این امر، محدودیت‌های ناشی از تحریم و همچنین تورم شتابنده‌ای است که در اقتصاد با آن مواجه هستیم. درعین‌حال عواملی وجود دارند که در صورت عدم کنترل، موجب افزایش شدت و دامنه نوسانات می‌شوند. یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار، بازارهای غیر رسمی هستند که در شرایط نوسانی و التهاب در بعضی از نقاط تهران، برخی شهرستان‌ها و برخی کشورهای همسایه توسط سفته‌بازان و نوسان‌گیران ایجاد شده و رونق می‌گیرند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: بی‌تردید در صورتی‌که حاکمیت نسبت به این عوامل بی‌تفاوت باشد و آنها را به حال خود رها کند، سفته‌بازان اعلام نرخ ارز در بازار را به‌دست گرفته و عملاً کنترل بازار را از دست بانک مرکزی خارج می‌کنند.

مهمترین این بازارها، بازار معاملات فردایی است که متأسفانه این روزها شاهد رونق مجدد فعالیت آن هستیم. البته در این مجال قصد تبیین علمی اهمیت این بازارها و نحوه عملکرد و تاثیرگذاری آنها بر اقتصاد کشور را ندارم. در مورد عوامل و متغیرهای میان و بلند مدت تأثیرگذار بر بازار ارز هم در فرصتی دیگر نکاتی را به عرض خواهم رساند.

اما آنچه در کوتاه مدت و به فوریت باید انجام شود این است که بازار غیر رسمی معاملات فردایی -که تجربه نشان داده، علیرغم دستورات و اقدامات قهری توانسته است به فعالیت‌های خود ادامه دهد و عملاً با استفاده از کانال‌های تلگرامی و شبکه مجازی تعیین کننده نرخ ارز در اقتصاد باشد، به نوعی تحت کنترل بانک مرکزی قرار گیرد.

بانک مرکزی باید با اختیارات کامل، اعتماد به نفس و اطمینان از حمایت‌های حاکمیت به شیوه مناسب در این بازارها ورود کرده و سعی کند در عمل کنترل آنها را به دست گیرد و به دلالان و نوسان‌گیرانی که برای تامین منافع خود، اقتصاد کشور را با چالش روبرو می کنند اجازه ضربه‌زدن به اقتصاد ملی را ندهد.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشاالله

  • دا دا

    سلامالان هم اگه سیف خودش بر سر کار بودش احتمالا همتی هم همچین مطالبی رو تو صفحه شخصی خودش براش نوشته بودش.عزیزم اینکه کی بر سر کار هستش کیا براش یاداشت میزارن تو صفحه شخصی خودشون اصلا مهم نیستش.این فقط یه بازی هستش که خیلی از اقایون مسئول و وابستگان عزیزشون کاملا بر این موج ها سوار میشنو سودهای که خارج از ذهن من و شما هستش رو میبرن.تنها بازنده اصلی این بازی مردم هستنشما که کار بلد بودید عزیز جان پس چرا ممنوع الخروج شدید؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    تو اگه بلد بودی خودت کنترل میکردی،

  • ناشناس

    این سیف اگه بیلزن بود باغچه خونه خودشو بیل میزد

  • ناشناس

    باز این اومده به همتی توصیه میکنه :))))))))
    مردم از خنده :)))))))

  • سینا

    تمام این افزایش ها چه در بورس چه در طلا و دلار فقط برای گرون فروشی اونا به مردم و تامین کسری بودجه بوده.مگر تو کشور بجز دولت و شرکت های دولتی کی بطور عمده دلار و سکه داره؟!

    • ناشناس

      من از منتقدان دواتیشه دولت هستم اما درحال حاضر تمام درامد ارزی دولت بانرخ4200 برای دارو وکالاهای اساسی صرف میشود وهیچ منفعتی برای دولت ندارد.منصفانه صحبت کنیم.

  • سام

    مثلا تو دوره خودش چه گلی به سر مردم زد؟؟

  • ناشناس

    در جنگ اقتصادی فعلی علیه مردم ایران دلالان ومزدوران داخلی پیاده نظام وخط شکن بوده وانچنان مزدوری میکنند که حتی از ضعیف ترین سیگنالهای خارجی هم نمی گذرند البته ملت از این خیانتهای زیاد دیده ودر وقت مناسب انها را بی نصیب نخواهد گذاشت