کد مطلب: ۶۱۵۰۰۸

خبر مهم درباره خودروی برقی ایرانی

خبر مهم درباره خودروی برقی ایرانی

مدیر صنعتی یک شرکت دانش بنیان، ضمن تاکید بر اینکه تولید انبوه خودروی برقی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است، از رونمایی نمونه صنعتی خودروی برقی ایرانی تارا تا پایان سال خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تیرماه سال جاری نخستین نمونه آزمایشی خودرو تارا برقی گروه صنعتی ایران‌خودرو با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رونمایی شد. حالا بعد از گذشت چندماه تولید خودروی برقی ایرانی در چه وضعیتی قرار دارد؟

به نقل از خبرآنلاین ، در مراسم رونمایی خودروی تارا برقی، فرشاد مقیمی (مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو) ضمن تاکید بر اینکه کاهش آلایندگی‌ها علت اصلی ورود به حوزه تولید خودروهای برقی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها با ادامه روند مصرف گاز CO۲ و گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر تولید فعلی CO۲ در جهان می‌رسیم. همچنین با توجه به اینکه خودرو یکی از این منابع آلایندگی‌ها به حساب می‌آید، ایران‌خودرو با طراحی خودروی برقی تارا حرکت خود در این مسیر را آغاز کرده است.

این مدیر خودروساز به هدف‌گذاری برای داخلی‌سازی تمام اجزا و قطعات تارا برقی اشاره کرده و گفت: ایران‌خودرو در جهات کاهش فاصله فناوری خودرو داخلی با دنیا، در این بخش فعالیت‌های خود را رونق خواهد بخشید. حمایت نهادهای حاکمیتی برای ادامه مسیر ایران‌خودرو در طراحی و تولید خودروهای برقی ضروری خواهد بود. حاکمیت نقشه راه را ترسیم و وظایف هر بخش را تبیین کند تا حرکت آغاز شده گروه ایران‌خودرو، متوقف نشود. در نظر داریم تا از طریق ایجاد شبکه تامین به یک محصول دست یابیم که در تارای برقی این خواسته تحقق یافته است.

رونمایی از نسخه آزمایشی تارا برقی

حال طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو داوود خسروی، مدیر یک شرکت صنعتی دانش‌بنیان ضمن اشاره به رونمایی از نسخه آزمایشی تارا برقی در تیرماه سال جاری و تاکید بر اینکه تبدیل پلتفرم خودروی بنزینی به برقی و طراحی پلتفرم اختصاصی خودروی برقی، دو مسیر تولید خودروی برقی در جهان هستند که در کشور ما نیز مشابه سایر کشورها عمل می‌شود، گفت: طراحی پلتفرم جدید با مفهوم برقی هزینه قابل توجهی دارد. اگر خودروی برقی با اعمال تغییراتی در پلتفرم‌های بنزینی موجود، طراحی و تولید شود، هزینه میلیارد دلاری در بر نخواهد داشت؛ این روش از جمله روش‌هایی است که خودروسازان دنیا همچون پژو، رنو و خودروسازان شرق آسیا برای طراحی و تولید خودروی برقی استفاده کرده‌اند.

این مدیر صنعتی با بیان اینکه شرکت ما با رویکرد ساخت اجزای اصلی خودرو در داخل کشور، برای کاهش هزینه تولید و کاهش ارزبری، پروژه ساخت خودروی برقی را بر روی پلتفرم خودروی تارا آغاز کرده که منتج به نتایج بسیار خوبی هم تا این مرحله شده است، گفت: مجموعه پاورترین خودرو شامل الکتروموتور، باتری‌پک، درایو، شارژر و مبدل DC به DC به طور کامل توسط تیم‌های تخصصی طراحی شده و ساخت نمونه‌ها کاملا در داخل انجام شده است. برخی قطعات کوچک به ویژه قطعات جزئی الکترونیکی از منابع خارجی تامین می‌شود که داخلی‌سازی آن نیز با توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار برخی قطعه‌سازان است. براین اساس تا پایان سال جاری نمونه برقی خودرو تارا رونمایی خواهد شد.

وی افزود: بهره‌برداری از خودروی برقی، صرفا با تولید خودرو امکان‌پذیر نمی‌شود؛ چرا که استفاده از خودروی برقی، نیازمند ایجاد بستر و زیرساخت‌هایی در کشور همچون ایستگاه‌های شارژ سریع است که فراهم آوردن آن به عهده خودروساز نیست. همانطور که تامین جایگاه سوخت بنزین بر عهده خودروساز تولیدکننده خودروی بنزینی نیست. در تمام دنیا دولت‌ها به تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای خودروی برقی کمک می‌کنند.

تاسیس ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی

خسروی ضمن تاکید بر اینکه ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی بایستی در سطح کشور ایجاد شود تا خودروهای برقی در زمان ۲۰ دقیقه شارژ شوند گفت: ایجاد شرایطی برای پارکینگ‌های شخصی مالکان نیز ضروری است تا شارژ خودرو در زمان پنج تا هشت ساعت انجام شود. علاوه بر توسعه شبکه ایستگاه‌های شارژ خودرو، تامین برق مورد نیاز به‌ویژه در ماه‌های پیک مصرف برق نیز حائز اهمیت است.

ضرورت ایجاد زیرساخت در شرکت‌های قطعه‌سازی

وی بر ضرورت ایجاد زیرساخت در شرکت‌های قطعه‌سازی اشاره کرده و گفت:‌ قطعه‌سازان نیز برای به تولید انبوه رسیدن خودروی برقی نیاز به حمایت‌هایی به ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری در خطوط تولید دارند و ضروری است در این زمینه نیز تسهیلات لازم از سوی بانک‌ها در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

خسروی با بیان اینکه نمونه‌سازی محصول صورت می‌گیرد تا امکان تولید قطعات در داخل و وجود دانش طراحی و ساخت آن به اثبات برسد، خاطر نشان کرد: لازم است شرایطی فراهم شود تا زیرساخت لازم برای تولید انبوه ایجاد شود. در حال حاضر، در دنیا بخش قابل توجه‌ای از هزینه خودروی برقی، مربوط به پک باتری است که بین ۳۵ تا ۴۵ درصد قیمت خودرو را شامل می‌شود. در همه کشورها دولت به خریدار خودروی برقی یارانه‌های دولتی تخصیص می‌دهد تا بخشی از هزینه تولید را پوشش دهند. ضمن اینکه مشوق‌هایی مانند پارکینگ رایگان، امکان تردد در محدودیت‌های طرح ترافیک و تخفیف در بیمه و مالیات برای خودروهای برقی نیز در نظر گرفته می‌شود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای بایا شما توی CNG مانده اید ، صنعت موتور خوردروی شما متعلق به 48 سال پیشه ، الان باموتور سشوار میخواهید خودرو برقی هم تولید کنید؟
    ضمنآ الان که سشوار برقی درست نکردید اینقدر برق میره ، حساب کنید در حال مسافرت هستید و باطری خودرو خالیه و برق هم رفته .،
    این حرف های قلمبه سلمبه مال خارجی هاست که یک لحظه هم برقشون نمیره نه امثال شما.