کد مطلب: ۳۹۳۱۷۷

با ادغام بانک‌های نظامی تکلیف مشتریان چه می‌شود؟

با ادغام بانک‌های نظامی تکلیف مشتریان چه می‌شود؟

اواخر ‌سال گذشته بود که بحث ادغام بانک‌های نظامی با بانک سپه مطرح شد و شنیده‌ها حاکیست که پنج بانک نظامی تا پایان سال با بانک سپه ادغام می‌شوند، با این حال باید دید تکلیف مشتریان این بانک‌ها چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پنج بانک نظامی به ‌زودی با بانک سپه ادغام می‌شوند و شعب آنها تا پایان ‌سال یکی می‌شود. اواخر ‌سال گذشته بود که بحث ادغام بانک‌های نظامی با بانک سپه مطرح شد.

در اسفندماه ۱۳۹۷ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مجمع بانک مرکزی، خبر از تصمیم دولت برای ادغام بانک‌های نیروهای مسلح داد و گفت: «بانک مرکزی، مصوبات لازم در این زمینه را گرفته و جای نگرانی برای سپرده‌گذاران نیست.»

حالا با گذشت پنج ماه از اعلام این خبر، توسط رئیس‌جمهوری مقدمات ادغام بانک‌های نظامی و بانک مرکزی درحال انجام است و بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر با بانک سپه ادغام می‌شوند تا در قالب یک بانک قرار بگیرند.»

تکلیف شعب بانک‌های ادغامی چه می‌شود؟

روز گذشته محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه از انجام کارهای مربوط به ادغام بانک‌های نظامی با بانک سپه خبر داد و گفت: «کمیته‌ای در بانک مرکزی مستقر شده که درحال انجام کارهای مربوط به این پروژه هستند.»

براساس اعلام مدیرعامل بانک سپه، فعالیت‌های ادغام وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شده و مراحل اصلی ادغام هم انجام شده است. تعداد شعب بانک سپه پس از ادغام به ۴۶۰۰ شعبه می‌رسد و تعداد پرسنل نیز از ۱۵‌هزار به بیش از ۴۲‌هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

چقازردی گفته است که کارمندان بانک‌های نظامی نگران نباشند، زیرا آنها به به بانک سپه منتقل می‌شوند. قرار است تا پایان ‌سال هم تابلوهای شعب این بانک‌ها یکسان‌سازی شود. البته این احتمال هم می‌رود که برخی از شعب بانک سپه حذف شده و حتی برخی شعب بانک‌های ادغامی نیز جایگزین شعب بانک سپه شوند.

سهامداران بانک‌های نظامی چه کنند؟

اما اگر سهام بانک‌های نظامی را خریده‌اید، چه کنید؟ فروش سهام این بانک‌ها از دهه دوم فروردین‌ماه ۹۸ کلید خورد و اشخاص حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح نسبت به واگذاری سهام‌های خود اقدام کردند.

در واقع سهامداران بانک‌های نظامی با اختیارات خودشان می‌توانند سهامشان را واگذار کنند و اگر هم تمایلی به این کار نداشته باشند، باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که درخصوص سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهند و تصمیم‌گیری کنند و هر حقوقی که به این افراد تعلق بگیرد، به آنها ارایه می‌شود.

با این وجود مدیرعامل بانک سپه از انتقال عمده سهام بانک‌های نظامی به بانک سپه خبر داده است.

تکلیف مشتریان بانک‌های نظامی چه می‌شود؟

وقتی بحث ادغام بانک‌های نظامی با بانک سپه مطرح شد، کسی فکرش را نمی‌کرد ماجرا خیلی جدی باشد و همه چیز به سرعت پیش برود. ظاهرا بدهکاری‌های این بانک‌ها و احتمال بزرگ‌شدن مشکلات آنها از دلایل مهم بانک مرکزی برای ادغام آنها با بانک سپه بود. از همان ابتدای کلیدخوردن پروژه ادغام بانک‌های نظامی با بانک سپه به آنها اعلام شد که باید توازن و دارایی‌های خود را منتقل کنند تا هیچ شبهه‌ای پیش نیاید.

یک مقام مسئول در بانک سپه درخصوص این‌که شعب این بانک‌ها تا چه زمانی به فعالیت خود ادامه خواهند داد، می‌گوید: «درحال حاضر کمیته‌ای در بانک مرکزی مشغول فعالیت است تا کارهای مربوط به این پروژه نهایی شوند. فعلا شعب بانک‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و مشغول خدمت‌رسانی به مشتریان هستند. تا زمانی که شعب به‌طور کامل ادغام نشوند، همچنان خدمات این بانک‌ها ادامه دارد و مشتریان نگران نباشند.»

او درباره وضع حساب‌ها، کارت‌های عابربانک، چک‌ها و اقساط وام‌ها هم می‌گوید: «دارندگان حساب در بانک‌هایی که ادغام شده‌اند، فعلا به همان شکل قبلی به انجام امور بانکی خود خواهند پرداخت و کارت‌های بانکی، حساب‌ها، دفترچه‌های اقساط و چک‌ها فعلا بدون تغییر معتبر خواهد بود و سپرده‌گذاران باید برای انجام امور بانکی خود به شعب بانک‌های فعلی خود مراجعه کنند. بعد از ادغام و جابه‌جایی شعب بانک‌ها تصمیمات جدید توسط کمیته‌ای تحت نظارت بانک مرکزی در راستای نحوه ادغام این بانک‌ها اتخاذ خواهد شد که توسط همین کمیته اطلاع‌رسانی و مشخص می‌شود که تکلیف کارت‌ها، چک‌ها، حساب‌ها و اقساط چه خواهد شد. با وجود این‌که ادغام این بانک‌ها کلید خورده و عملیات زیرساختی آن آغاز شده است، اما فعلا هیچ تغییری در نحوه انجام امور بانکی از سوی مردم رخ نداده و هرگونه تغییر هم به اطلاع مشتریان خواهد رسید.»

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.