کد مطلب: ۵۴۷۳۱۳

در گفتگوی زنده اینستاگرامی با تجارت‌نیوز مطرح شد:

جزئیات مالیات بر دارایی/ در چه صورت مشمول مالیات نمی‌شویم؟

جزئیات مالیات بر دارایی/ در چه صورت مشمول مالیات نمی‌شویم؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز به شرخ جزئیات بیشتری از طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌پردازد. عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی نیز در ادامه با چند انتقاد، جزئیات و راه‌های دور زدن این مالیات را به چالش می‌کشد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با تجارت‌نیوز، طرح مالیات برعایدی سرمایه را مالیات بر سوداگری می‌خواند و جزئیات مشمولان آن را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهد که در لینک زیر می‌تواند بخوانید.

در ادامه این گفتگو عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی، اضافه می‌شود تا طرح ارائه شده را بررسی کرده و انتقادات مورد نظرش را مطرح کند:
اولین نقدی که او وارد می‌کند این است که مجموع سرمایه افراد در این طرح مالیاتی در نظر گرفته نشده.

او توضیح می‌دهد: ممکن است کسی یک بنز چهار میلیارد تومانی داشته باشد و دیگری دو پراید صد میلیونی. در این حالت فرد دوم باید مالیات پرداخت کند و اولی مشمول این مالیات نمی‌شود.

در ادامه گفتگوی چالشی مشکانی و طغیانی را در این باره می‌خوانید:

طغیانی : ما در بحث مالیات بر خودرو و مسکن لوکس این مورد را در نظر گرفتیم.

مشکانی : رشد قیمت و تورم فعلی با رشد شدید نقدینگی در ارتباط است نه سوداگری. نقدینگی از سال ۹۲ تا امروز ۷ برابر شده با نگاه فریدمنی سطح عمومی قیمت‌ها هم باید ۷ برابر می‌شد. مثلا قیمت ملک در تهران سال ۹۲، چهار میلیون تومان بوده و امسال ۲۸ میلیون تومان یعنی ۷ برابر شده است.

امروز پایه پولی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و بودجه‌ای در مجلس نوشته شده که ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بر سطح پایه‌پولی اضافه می‌کند. این بودجه ظرف دو سال ۵۰ تا ۷۰ درصد بر سطح تورم اضافه می‌کند باباین اگر فردی خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی بخرد به خاطر همین میزان تورم که دستپخت بودجه دولت و مجلس است، ظرف دو سال به ۱۷۰ میلیون تومان می‌رسد. اگر بر اساس احساس نیاز این ماشین را بگیرم شما ۴۰ درصد مالیات از این ۷۰ میلیون تومان دریافت می‌کنید.

افزیش قیمت دارایی‌های مردم ناشی از تورم است. مثلا کسی که خانه‌ای ۱۰۰ متری را خریده و فروخته، اگر ۴۰ درصد از رشد قیمت را مالیات بدهد، با آنچه می‌مماند دیگر قادر نیست یک خانه ۱۰۰ متری بخرد و باید آن را با ۷۰ متری جایگزین کند که این به معنی کاهش قدرت خرید مردم است. این مالیات بر تورم است و قدرت خرید مردم را ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش قدرت خرید مردم را به همراه می‌آورد.

تولیدکننده‌ای که ۲۰ درصد مالیات می‌پردازد، سود واقعی داشته در حالی، که افزایش قیمت طلا، مسکن، خودرو و ارز در اثر تورم است و هیچ سود واقعی وجود نداشته. در واقع شما از سود اسمی مردم مالیات دریافت می‌کنید. در این طرح من حداقل ۲۰، ۳۰ شکاف‌هایی پیدا کردم که می‌توان از طریق آن قانون را دور زد.

پول بی‌پشتوانه چاپ می‌کنید و تورم تولید می‌کنید، بعد از همان تورم از مردم مالیات می‌گیرید. در واقع شما به دولت برای چاپ پول انگیزه می‌دهید.

طغیانی : یکی از دلایل رشد نقدینگی کسری بودجه است. اما چرا؟ چون دولت از محل مالیات درآمد کافی ندارد. درآمد مالیاتی آمریکا از مالیات بر عایدی ۸ درصد کل مالیاتشان است. ضمنا کسری بودجه تنها عامل رشد قیمت‌ها و تورم نیست. یکی از عواملی افزیش قیمت‌ها افزایش نرخ ارز که با سوداگری ارزی ایجاد می‌شود. این که مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از متوسط تورم، افزایش قیمت دارد، به دلیل همین سوداگری‌هاست.

مشکانی : نقدینگی ۷ برابر شده و قیمت ارز ۶ برابر. با نگاه فریدمنی، نرخ ارز در حال حاضر پایین هم هست. تورم کسری بودجه شما تخلیه شود نرخ دلار می‌تواند به ۳۵ هزارتومان هم برسد. افزایش قیمت از محل تورم و چاپ پول نامش سوداگری نیست.

طغیانی : شما فرض می‌کنید ما می‌خواهیم از مردم عادی مالیات بگیریم در حالی که روی پیشانی کسی ننوشته دلال.

مشکانی : ما در اقتصاد دلالی داریم اما علت آن کسری بودجه و تورم پولی است اگر این‌ها را نداشته باشیم، دلالی هم رخ نمی‌دهد. در سال آینده ما به پنج میلیون میلیارد تومان نقدینگی می‌رسیم. برخی طرح‌ها به تنهایی تا سه، چهار میلیون میلیارد تومان نقدینگی را افزایش می‌دهد با این حال حجم نقدینگی به ۱۰میلیون میلیارد می‌رسد که به تبع آن ۲۰۰ درصد تورم هم ایجاد می‌شود. پس دلال معمول رشد نقدینگی است نه علت افزایش قیمت‌ها. اسمش این است که مالیات از سوداگران گرفته می‌شود درحالی که این مالیات به جای ثروتمندان به قشر ضعیف بر خورد می‌کند کاملا نقض غرض می‌شود.

طغیانی : کسی بحثی ندارد که کسری بودجه و نقدینگی عامل تورم است اما مشکلات ما در مالیات موجب می‌شود مشکل کسری حل نشود. دولتی که درآمد مالیاتی‌اش یک چهارم درآمدهای مالیاتی در دنیا است طبیعتا کسری دارد. آقای مشکانی فقط نقدینگی را در نظر می‌گیرد درحالی که موضوع افزایش نرخ ارز خود یکی از عواملی تورم است. سود همان عایدی تولیدکننده نسبت به سرمایه‌اش است که از آن مالیات می‌دهد. اگر از دلال مالیات گرفته نشود تولیدکننده از فعالیت تولیدی‌اش پشیمان می‌شود.

درست است که دلالی معمول تورم است اما این دلیل خوبی نیست که کاری برای رفع آن نکنیم. این مالیات ابدا به قشر متوسط به پایین برخورد نمی‌کند. کدام قشر متوسط دارایی مازاد دارد که بخواهد با آن دلالی کند؟ این قشر به یارانه نیازمندند.

این را هم بگویم که قوانین مالیات بر عایدی منعطف هستند و سالیانه می‌تواند موارد و نرخ‌ آن‌ها در بودجه تغییر کند. با این حال برخی فقط نقد و آنچه ۱۸۷ کشور دنیا دارند را رد می‌کنند.

مشکانی : این کشورها تورم تک رقمی دارند نه این که تورم ۵۰ درصدی داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    اون شخصی که ماشین گرانقیمت سوار شده ماشین کسه دیگه را احتکار نکرده وفقط تلاش کرده وپیشرفت کرده وماشین خوب سوار شده ولی کسی که دوتا پراید گرفته واز یکیش استفاده میکنه ماشین وحق کسه دیگه را ازش گرفته.اتفاقا این گونه مالیات بسیار عالی است چون امید به کار وپیشرفت را از جوان نمیگیرد وآن کسی هم که دلالی میخواد بکند جلویش گرفته میشود ولزومی ندارد شخصی دوپراید بخرد یک خودرو برای یک شخص کافی است.اینو که نوشتم فکر نکنید من الان ماشین میلیاردی دارم من ارزانترین ماشین بازار را دارم ولی حق را نوشتم تا این گونه افراد دلال وسودجو مردم را از گول نزنند.هر انسان یک خودرو نیاز دارد ووقتی هم پیشرفت کرد میتواند خودروی بهتر وبهتر سوار شود نه اینکه چند خودرو احتکار کند واز یکی استفاده کند

    • ناشناس

      خوشحال نباش شما هم به جرم داشتن یک ماشین خوب که به قول خودت بازحمت خودت خریدی ومالیات نقل وانتقال وارزش افزوده اونو رودادی،حالا به لطف تصمیمات مسیولین که باعث تورم که خود نوعی مالیات است،افزایش قیمت داشته حالا ماشین هفتصد مییلیونی تو شده دومیلیارد،شما هرسال باید مالیات ماشین لوکس بدی برادر!!!!!!!آیا تو باعث گرونی این ماشین شدی؟ایا توسود کردی که مالیات بدی؟توباید تاوان سقوط ارزش پول ملی رو بدی

    • ناشناس

      این چه نوع طرز تفکری هست؟؟؟؟
      وقتی یک کارمند مجبور میشه با یک پس انداز اندکش یک ماشین بخره و بده دست کسی کار کنه چرا باید بابتش مالیات بده ولی اون ثروتمندی که برای تمام فرزندانش لوکس ترین ماشینها رو میخره و چون به نامشون میکنه مالیات نمیده
      التماس تفکر

    • ناشناس

      میتونی به اسم خانم بخری!
      ناراحت نباش.

    • ناشناس

      اگه ماشینت رو حداقل 5 سال نگه داری، مالیات بر عایدی تعلق نمی گیره.

  • علی

    اگر برفردی که یک خودرو لوکس دارد مالیات بست وبر فردی که دوخودرو پراید دارد ویکی را استفاده میکند مالیات نبست دو چیز خیلی مسخره در کشور ایجاد میکنید که همه فرار میکنند از این کشور.اول اینکه با این نوع مالیات میگویید که جوان عزیز شما حق پیشرفت وتلاش برای خوردو خوب وزندگی خوب کردن ندارید واگر بخواهی خوب زندگی کنی باید مالیات بدهی پس تلاش نکن وتلاش وکار را نابود میکند.دوم اینکه میگویید دلال عزیز که دوتا پراید خریدی واز یکی استفاده میکنی ودومی را احتکار کردی گرونتر بفروشی تو داری کار خوبی میکنی.

  • علی

    چرا نظر من ثبت نمیشود؟به زیان شما دلال است؟

    • ناشناس

      بله، باز هم دلال ها صدایشان بلند شد.
      اگر با تورم مشکل دارید، به جای مسکن و خودرو برید ضایعات و … بخرید و انبار کنید.
      قیمت آنها هم با تورم افزایش پیدا می کند.
      دلال ها باید شرشان را از سر کالاهای مصرفی مردم مثل مسکن، خودرو و عوامل محرکی مثل ارز و طلا کم کنند.

  • ناشناس

    این طرح اگر با کاهش نرخ سود بانکی به زیر ۵ درصد همراه بشه واز سپرده های بانکی مالیات گرفته بشه کامل میشه،ولی تاسف انگیزه که هیچکس اسمی از سود بانکی نمیبره،نقدینگی وانتظارات تورمی علت اصلیش ربا خوری بانکها هستش ولا غیر،وقتی بانک ۲۰ درصد سود بده طبعا کسی که کالا داره حداقل ۲۵ درصد قیمتش رو تو یه سال افزایش میده،پس رابطه سود بانکی با تورم کاملا مستقیمه.

    • ناشناس

      مجبور نیستی نظر بدی اگر عاقل نیستی
      جوجه در 5 سال گذشته ببین تورم از 400 درصد هم رد شد ولی سود بانکی ثابت ماند
      نتیجه : هرکس پول در بانک گذاشته ضرر 400 درصد کرده و پولش بی ارزش شده
      نظر جنابعالی : هرکس پول در بانک گذاشت دولت مصادره کنه

  • ناشناس

    شما با خرید یک ماشین یا لوازمات اولیه زندگی دیگران مالیات یک عمر زندگی از مردم میگیرید

  • ناشناس

    مشکل دریافت مالیات و کوتاه کردن دست محتکر و سوداگر نیست .ابتدا باید ببینیم چرا اینقدر محتکر و سوداگر داریم!اقتصاد ایران مشکل اساسی دارد.سرمایه گذاری خارجی و ارتباط با اقتصاد جهانی خیلی اهمیت دارد و کسر بودجه همه دولتها بدلیل بدنه حجیم دولت و نا کارآمدی آن و حیف و میل منابع بیت المال به اشکال مختلف.باید دید که همین مالیاتهای دریافتی در این سالها که روبه افزایش هم هست کجا هزینه شده .آیا حذف یارانه انرژی و پرداخت بخشی از آن به مردم به شکل صدقه به مردم کمکی کرده!آیا مالیات ارزش افزوده موجب کمک به اقشار آسیب پذیر یا رفاه مردم شده!آیا با اعدام سلطان سکه ،سکه ارزان شد!مردم بدلیل نا کارآمدی مسئولین جهت حفظ ارزش دارایی پول خود را به کالا تبدیل میکنند.بیشترین و موثرترین منابع مالی در دست دولت ،بانکها،ونهادها است تغییر تمام قیمتها هم توسط همین ها انجام میشود أما همین ها هم بدلیل اقتصاد بیمار این فعالیتها را انجام میدهند.اصلاحات اقتصادی باید به شکل ریشه ای حل شود.اگر با تورم پایین و بستر کسب و کار مناسب کسی سراغ ملک،ارز،طلا،خودرو …رفت به او سوداگر و محتکر بگویند و از مجازات ،جریمه،و مالیات استفاده کنند.وقتی در طول این سالها این همه مسؤل گزینش شده به جرم اختلاس،رانت ….دستگیر شده اند و یا گریخته اند و گروهی هم در قدرت هستند چطور انتظار دارید مردم باور کنند که طرحها و قوانین در جهت منافع انهاست!!ایران کشوری با منابع سرشار و مردمانی با سواد و با استعداد است چرا باید پس از گذشت این همه سال هر روز بدتر از دیروز باشیم!!و در رسانه های مختلف مسئولین بیایند و بگویند بهترینم!!هر جا هم کم آوردند مشکل را به دشمن خارجی و داخلی و تحریم و سوداگر و دلال و محتکر نسبت دهند .چرا کسی به ناکار آمدی خود اعتراف نمیکند.آدرس غلط به مردم دادن عوام فریبی است .تا ابد نمیتوان مردم را فریب داد.

    • ناشناس

      نمیدانم چرا آقایان نمیتواند این مسایل را درک کنند ویا متوجه میشوند وساده ترین راه یعنی دلال نامیدن مردم رامطرح میکنند،چرا میترسند بگویند ریشه عمده این مسایل روابط خارجه است که چراالان هیچ مجری از کاندیدای ریس جمهور در مورد ان نمیپرسد،درود بر آقای کارشناس که با منطق جواب محکمی داده است،مالیات رو نهایتا مصرف کننده نهایی باید بدهد وآسیب ان بر مستضعفین جامعه است.

    • ناشناس

      برخی از مردم دلال هستند و برخی نیستند.
      دلال یعنی زالوی جامعه.
      دلال تقاضای اضافی ایجاد کرده و تورم تولید می کند.
      در همه دنیا، حتی در کشورهایی که کمتر از 2 درصد تورم دارند، برای جلوگیری از افزایش تورم، از ابزارهایی مثل مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد استفاده می کنند.
      دلالان بزرگ ایران که از برخی سیاستمداران بی آبرو پشتیبانی می کنند، با نفوذ در مجلس و دولت همواره مانع اجرای مالیات بر عایدی سرمایه شده و برای فریب مردم، عامل تورم را فقط تحریم عنوان می کنند.

  • کارگر

    سلام ،مشکل فقط مالیاته،مالیات رو باید از تاجر ها بگیرید نه از مایی که کارگریم وباهزارتا قرض ووام یه خونه توشهرستان داریم.برای مایک ونیم میلیون مالیات اومده.چطور نصف حقوقم که اون رو هم درست حسابی نمیدن از زن وبچه ام بزنم بدم پای مالیات.خدا رو خوش میاد.موندید معطل چطور این یارانه هارو که ریزه ریزه به مردم میدید کلی ازشون پس بگیرید.

  • ناشناس

    ااصن طرح خوبی نیست چون همین الان هم مردم سخت زندگی میکنند

    • ناشناس

      تجربه دنیا نشان می دهد که بهبود اوضاع زندگی مردم فقط با چیدن دُم دلال ها اتفاق خواهد افتاد.

  • ناشناس

    مالیات از ثروت بنگاه ها و نهادهای دولتی و بانکی و خودروسازان و صادرات و واردات خودرو و کالاها باید در بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کنید چون آنها ۹۵درصداحتکار کننده بودند چرا مالیات از مردم فقیر را زودتر از مالیات از ثروتمندان دولتی و بانکی تصویب میکنید؟؟!! این عدالت نیست

  • ناشناس

    کسی که دلاله خونه و ماشینو بنام نمیزنه بلکه وکالتی یا قولنامه ای به بعدی میفروشه و اثری ازش نمی مونه، ری استارت کردین با این طرح هاتون./..