کد مطلب: ۳۱۵۴۸۹

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته پایانی مهر ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه عواملی روزهای منفی بورس را رقم زد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه عواملی روزهای منفی بورس را رقم زد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را قرمز رنگ به اتمام رساند و انتشار گزارش‌های شش ماهه نخست امسال شرکت‌های بورسی باعث شد که شاخص از قله 182 هزار واحدی به 181 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران در خصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار سرمایه در هفته پایانی مهر ماه خنثی است و تک سهم‌هایی از گروه‌های بنیاد محور و ارزی پیشتاز بازار این هفته سرمایه خواهند بود.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (28 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9207 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش پنج هزار و 646 واحد در رقم 188575 جای گرفت.

روز یکشنبه (29 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 12076میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 862 واحد در رقم 189437 جای گرفت.

روز دوشنبه (30 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 11774 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش هزار و 659 واحد در رقم 187778 جای گرفت.

روز سه‎شنبه (اول آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۱۰۰۴۲ میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش دو هزار و ۴۶۰ واحد در رقم ۱۸۵۳۱۸ جای گرفت.

روز چهارشنبه (دوم آبان‌ماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6511 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش چهارهزار و 258 واحد در رقم 181060 جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، دو رویدای که بورس را احیا کرد تمدید مهلت FATF، نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های شش ماهه نخست عملکرد شرکت‌های بورسی، تثبیت نرخ دلار و معافیت مالیاتی شرکت‌ها در صورت افزایش سرمایه از محل سود انباشته بود.

همچنین در جریان معاملات روز یک‌شنبه بازار سرمایه، رشد لاک پشتی شاخص رقم خورد و بازار آرام آرام سیر صعودی به خود گرفت که به گفته فعالان بازار سرمایه نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های شش ماهه نخست امسال و مهرماه شرکت‌های بورسی باعث تداوم رشد شاخص در این روز شد.

اما در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه اتفاقاتی افتاد که تمام اتفاقات بورسی در دوشنبه‌ای خاص، پرخبر و پرهیجان! را در تجارت‌نیوز می‌توانید بخوانید. چند دلیل عمده برای منفی شدن شاخص وجود داشت، اما بحث نرخ ارز پالایشگاه‌ها یکی از نکات مبهم باقیمانده در بازار بود که خوشبختانه این موضوع شفاف شد.

همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه گزارش‌های مثبت و روز منفی بورس؛ جای خالی تحلیل را گرفت و گزارش‌های دور از انتظار شرکت‌ها در صنایع خودرو، بانک و تا حدودی پالایشگاه‌ها باعث ریزش شاخص کل بورس شد.

‎اما در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه دو عامل باعث رفتار توده‌ای سهامداران شد ، و مجدد بازار روند نزولی به خود گرفت و به گفته فعالان بازار گزارش‌های دور از انتظار شرکت‌ها و نزدیک شدن به تحریم‌های 13 آبان منجر به تداوم ریزش شاخص در آخرین روز جریان معاملاتی هفته جاری شد.

ریزش بازار توجیه بنیادی ندارد

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص روند بازار سرمایه در هفته پایانی مهر ماه، گفت: با شروع فصل پاییز سه اتفاق پیش روی بازار سرمایه بود. اولین اتفاق انتشار گزارش‌های شش ماهه نخست شرکت‌های بورسی بود که این گزارش‌ها در زمان قانونی خود انتشار پیدا کرد. دومین اتفاق انتشار گزارش‌های مهر‌ماه شرکت‌ها است که تا 5 آبان ‌ماه نیز مهلت انتشار این گزارش‌ها است و سومین اتفاق تحریم‌های 13 آبان‌ماه است که باید منتظر تاثیر تحریم‌های 13 آبان‌ماه بر بورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم گزارش‌های شش ماهه بسیاری از شرکت‌ها به دلیل شناسایی سود تسعیر ارز بهتر از حد انتظار بازار بود و گزارش برخی شرکت‌هایی که فروش داخلی داشتند هم فراتر از حد انتظار سهامداران بود به طوری که میزان سود این شرکت‌ها رشد خوبی پیدا کرده است.

هلالات افزود: درخصوص بررسی روند بازار سرمایه نمی‌توان گفت که در حال حاضر بازار براساس تحلیل بنیادی باید رشد شارپی داشته باشد، اما ریزش شدید این‌روزهای بازار و تداوم فشار فروش هم دور از ذهن است، بنابراین روند نزولی شاخص کل بورس از نظر تحلیل بنیادی به هیچ عنوان توجیه منطقی و کارشناسانه‌ای ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به عبارت ساد‌ه‌تر در واکاوی وضعیت بازار سرمایه نه می‌توان گفت که بازار به حدی ارزنده است که باید شاهد رشد شارپی آن باشیم و نه می‌توان گفت که بازار از لحاظ ریسک باید افت سنگینی داشته باشد. حتی اصلاح قیمتی سهام هم با توجه به گزارش‌های ش ماهه شرکت‌ها خیلی منطقی نیست.

توقف رشد صعودی شاخص با تثبیت نرخ دلار

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص روند بازار سرمایه در هفته پایانی مهر ماه، گفت: بازار سرمایه در AA ماهه نخست امسال رشد قابل توجی تجربه کرد و تصور می‌شد که رشد قابل ملاحظه بازار که عمدتا به دلیل کاهش ارزش پول ملی، تغییر بااهمیت ارزش جایگزینی بنگاه‌ها و افزایش قدرت سودآوری شرکت‌هایی که متاثر مثبت از افزایش بهای ارز بودند اتفاق افتاده با دلار هشت هزار تومان تطبیق پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این‌ روزها نرخ دلار تجاری با نرخ دلار بازار آزاد متفاوت بوده که در حال حاضر نرخ دلار تجاری در محدوه هشت هزار تومان است. با این محاسبات بخش قابل توجهی از انتظار رشد قیمت سهام ناشی از افزایش بهای ارز از طریق ارزش جایگزینی برای استخراج ارزش بنیادی بنگاه‌ها به جز معدود شرکت‌ها و صنایعی نظیر پالایشگاهی‌ها و خودرویی‌ها محقق شده است.

اسلامی بیدگلی افزود: برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بافرض ثبات نرخ دلار در سامانه نیما از این پس رشد ناشی از افزایش بهای دلار در بازار سهام ادامه‌دار نخواهد بود و این موضوع باعث شد که روند صعودی شاخص کل بورس متوقف شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه شاهد حضور تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار هستیم که طبیعتا این دسته از سرمایه‌گذاران در برخورد با نوسانات عکس العمل‌های سریعتری از خود نشان می‌دهند حجم نوسانی که بازار سرمایه در هفته گذشته تجربه کرده قابل توجه بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.