کد مطلب: ۳۸۱۹۱۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با دو عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران:

استقبال بخش‌خصوصی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی / قیمت ارز هر چه زودتر تثبیت شود

استقبال بخش‌خصوصی از حذف ارز 4200 تومانی / قیمت ارز هر چه زودتر تثبیت شود

دو عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران از حذف ارز 4200 تومان استقبال کردند و می‌گویند نرخ دولتی ارز تاثیری در اقتصاد و سبد خانوارها نداشته و حذف آن باعث برچیده شدن رانت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سناریوی حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی جدی‌تر از قبل شده است. در ۳۱ اردیبهشت ماه امسال مشاور بانکی اتاق ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز از احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی سخن گفته بود؛ هر چند که این موضوع اوایل در هاله‌ای از ابهام قرار داشت اما حالا به نظر می‌رسد دولتی‌ها هم از تخصیص نرخ ارز دولتی برای اقلام صرف نظر کرده‌اند. این بار همزمان با انتقادات مکرر از تبعات دلار 4200 تومانی سازمان برنامه و بودجه به طور علنی جایگزینی کالا برگ با ارز ترجیحی را پیشنهاد داده است.
همچنین امروز در راستای حذف ارز 4200 تومانی قرار است جلسه‌ای با صرافان برگزار شود.

دلار 4200 برای دولت تزئینی است

در همین حال عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بخش‌خصوصی از جدی شدن حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی استقبال می‌کند یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: از نظر بخش‌خصوصی دلار با نرخ چهار هزار و 200 تومانی به خودی خود در چرخه اقتصاد کشور حذف شده است؛ چرا که دلار چهار هزار و 200 تومانی خیلی در بخش اقتصاد عملیاتی نشد و امروز هم کارکردی ندارد.

علاء میرمحمدصادقی افزود: البته این دلار چهار هزار و 200 تومانی استثنا بود و تنها برخی ارگان‌های دولتی می‌توانستند از این نرخ ارز استفاده کنند و بخش‌خصوصی هیچ‌گاه از این نرخ استفاده نکرده است. ما هم از حذف ارز چهار هزار تومانی استقبال می‌کنیم.

او در ادامه تصریح کرد: نرخ دولتی دلار در حالی چهار هزار و 200 تومان است که به نظر می‌رسد هیچ فردی حق استفاده از آن را نداشته و ندارد. در حقیت انگار دلار دولتی را تا به حال نه به فردی داده‌اند و نه کسی حق مطالبه آن را دارد. این نرخ برای دولت بیشتر جنبه تزئینی دارد.

میر محمد صادقی درباره قیمت دلار اظهار کرد: در حال حاضر بخش‌خصوصی به دنبال تثبیت نرخ ارز است. قیمت واقعی دلار بیشتر از هشت هزار تومان نیست؛ این در حالی است که امروز نرخ دلار در بازار آزاد تا قیمت 13 هزار تومان رسیده است. معتقدیم چنانچه نرخ ارز روند تثبیتی به خود بگیرد، وضعیت اقتصاد کشور نیز روان خواهد شد.

قیمت کالاها با تخصیص دلار 4200 تومانی ارزان نشد

از سوی دیگر دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که بخش‌خصوصی تا چه میزان از حذف نرخ دلار چهار هزار و 200 تومانی استقبال می‌کند؟ به تجارت‌نیوز گفت: حذف ارز 4200 تومانی بیشتر باب میل بخش‌خصوصی کشور است. سوالی که باید از دولتمردان پرسید، این است که آیا با پابرجایی نرخ ارز دولتی قیمت گوشت ارزان شد؟ ارز دولتی تنها برای واردات مواد اولیه و مواد غذایی اختصاص یافت؛ این در حالی است که واردکنندگان نتوانستند با نرخ ارز دولتی کالای مواد خوراکی را وارد کشور کنند.

بهمن عشقی افزود: بخش‌خصوصی کشور معتقد است که نرخ ارز چهار هزار و 200 تومانی تاثیری در سبد مصرف خانوار نداشته است؛ به عنوان مثال آیا با تخصیص ارز دولتی قیمت گوشت و مرغ ارزان شد؟ در حال حاضر قیمت گوشت با ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

او اظهار کرد: بخش‌خصوصی کشور هم از جایگزینی کوپن به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی استقبال می‌کند؛ چرا که این شیوه خیلی بهتر از اختصاص ارز دولتی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خان اوغلان خدایی. تحلیلگر اقتصاد سیاسی

    پیش بینی پیامدها و نتایج حذف ارز 4200تومانی 1. اولین پیامد آن باید گرانی دوبرابری برخی اقلام کالاهای اساسی یعنی کالاهایی است که با ارز دولتی تامین می شوند .در عین حال علیرغم امکان گرانی میزان آن کمتر از 30درصد خواهد شد چون بیشتر ارزهای دولتی اختصاص یافته به کالاهای مزبور توسط سودجویان به کالای مصرفی مردم مبدل نشده اند و بخشی ازرانی قبلا تحقق یافته است.2. یکی دیگر از نتایج که مثبت می باشد افزایش توان ارزی دولت در بدترین شرایط و زمان است. بدیهی است حتی اگر حدود 5 تا 10 میلیارد دلار از تعهد ارزی دولت در بدترین زمان تحریم کاهش یابد انتظار و تلاش آمریکا برای افزایش سرسام آور نرخ ارز و دلار با کاهش تعهد ارزی دولت محقق نخواهد شد و بازی شطرنج در جنگ ارزی که به نفع امریکا جریان داشت کمی مختل خواهد گردید.3. تاثیر گرانی به جای کمبود بر فرهنگ مصرف و صرفه جویی یکی دیگر از نتایج مهم پیش بینی می شود.4. افزایش انگیزه برای برگشت ارز صادراتی یا تبدیل آن به بخشی کالاهای مورد نیاز مصرفی. پیشنهاد. به منظور سنجش بهتر آثار و نتایج تصمیم دو مرحله ای اقدام مناسب و مطلوب ارزیابی می شود.