کد مطلب: ۶۵۴۹۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مالکان در چه شرایطی می‌توانند حکم تخلیه بگیرند؟

مالکان در چه شرایطی می‌توانند حکم تخلیه بگیرند؟

ستاد ملی مقابله با کرونا از دو سال پیش صدور حکم تخلیه برای مستاجران را ممنوع اعلام کرده است مگر در شرایط خاص. مالکان چه زمانی می‌توانند این حکم را دریافت کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امسال هم مصوبه سقف افزایش اجاره بها و ممنوعیت صدور حکم تخلیه برای مستاجران ادامه دارد. با وجودی بر اساس این ابلاغیه مالکان منازل اجاره‌ای نمی‌توانند برای مستاجران، حکم تحلیه دریافت کنند، اما قانونگذار موارد استثنایی را نیز برای آن در نظر گرفته‌ است.

بر این اساس موجران به شرطی که خود آنها یا فرزندشان قصد سکونت در واحد مسکونی را داشته باشند، می‌توانند حکم را دریافت کنند. همچنین مالک در صورت فروش ملک یا ازدواج فرزندان خود، می‌تواند مستأجر را وادار به تخلیه ملک کند.

چندی پیش، مصطفی قلی‌خسروی به ایرنا گفت: هرچند این مصوبه شرایطی را فراهم کرد که موجران با فروش‌ صوری ملک خود اقدام به جواب کردن مستاجران کردند، اما اجرای آن با رفع نواقص اصلی، می‌تواند بازار اجاره را کنترل کند.

او گفت که در سال گذشته موجران به بهانه‌هایی مثل چک برگشتی، ازدواج فرزند ذکور و همچنین فروش صوری، بسیاری از مستاجران را جواب کردند.

افزایش اجاره بیش از سقف مصوب

در این میان، در مواردی نیز ممکن است افزایش میزان اجاره بیش از سقف تعیین شده، مستاجران را وادار به تخلیه واحد مسکونی کرده باشد.

منصور غیبی، کارشناس مسکن در همین رابطه به تجارت‌نیوز گفت: واقعیت‌های ملموس جامعه با اینگونه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها منطبق نیست. مگر به زور قانون که آن هم معمولا با تنش‌هایی میان مالک و مستاجر همراه است.

او افزود: گاهی مستاجران به همین دلیل تصمیم به جابه‌جایی می‌گیرند؛ حتی با وجودی که قانونا حکم تخلیه صادر نمی‌شود.

عدم وجود تعادل در بازار اجاره

غیبی توضیح داد: افزایش هزینه‌های زندگی، تعدادی از مالکان را وادار می‌کند که اجاره را به گونه‌ای افزایش دهند که بخشی از این هزینه‌‌ها را پوشش دهد. از آن سو مستاجران نیز به دلیل کاهش سرمایه اندوخته، قادر به خرید مسکن نیستند. در نتیجه تقاضا برای اجاره افزایش کرده است. در چنین شرایطی، طبیعی است که قیمت‌ها بالا می‌رود.

او با اشاره به عدم وجود تعادل در بازار اجاره، افزود: مستاجران در برخی موارد به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های به روز برای اجاره، مجبور به کاهش متراژ مسکن و جابه‌جایی به منطقه پایین‌تر می‌شوند. این موضوع تبعات اجتماعی و فرهنگی نیز در پی دارد و امنیت فکری افراد را به خطر می‌اندازد.

برای مطالعه بیشتر و آگاهی از پیش‌بینی بازار اجاره گزارش تحولات و پیش‌بینی بازار اجاره را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یعنی قانون جنگل زورگیری خوب این جوری یعنی من مالک واحدم نیستم وحق مالکیت بنده سلب شده و قراردادها املاک الکی پس جرا باید برای یک اجاره چندین میلیون بدهیم به املاک قراردادش که فایده نداره . نخیر اینطور نیست سایتهای مثل تجارت نیوز اخباری بدون پشتوانه شایع پراکنی میکنند

  • ناشناس

    اگر مستاجرخالی نکرد میبایستی علاوه بر تمامی هزینها میبایستی اجرت المثل روزانه درج در قرارداد را هم نیز پرداخت کند

  • ناشناس

    آقایون و خانم های محترم چه رویی سخنم با همه چه مالک چه مستاجر شرایط اقتصادی برای همه دشوار شده این دولت می‌خواهد مارابه جان هم بندازدومثل همیشه هیچ کاربدردبخوره نه میتوان انجام بدهدونه ازملکت داری چیزی سردرمیاردمخلص کلام سعی کنید دوستانه واوجوری که درخور شخصیت ملت ایران است رفتار کنید

  • بنده خدا

    اگرخودمون به همدیگه رحم ومروت نداشته باشیم چطوری ازخداوندانتظارداریم باما ارحم الراحمین باشه؟.حالاکه خداروشکر مثلا صاحبخونه هستی و یک یا دو یا چندواحدمسکونی به اجاره میدی، هیچ فکرمیکنی که مستاجرتون غیرازاجاره ماهانه، هزینه هایی مثل شارژماهیانه، هزینه آب و برق و گازوتلفن هم داره؟. اگه میگی گرونی شده،خب برای همه شده،بردی مستاجرها که فشارمضاعفی واردمیشه، رحم کنید، فرض کنید فرزندان خودتون هستند، اگه خداروقبول داری بخاطرخدا اجاره اضافه نکن، بعدببین خدا چجوری ازهزارراه و هزارجور جبران میکنه. خداشاهده من دوواحدمسکونی تابحال یکیشون ۱۲سال نشستند، طبقه همکف سرویس کامل۵۶متر باضافه۲۰مترحیاط، ازسال۱۳۸۸ تاسال۱۳۹۲ فقط ۵ میلیون(پنج میلیون تومن) پول پیش و بدون یکریال اجاره، که خداراشکرخودشون خونه خریدند و رفتند. طبقه اول واخد۹۶متری کامل ازسال۹۰تاسال۹۷ یعنی هفت سال، سه سال اول از۹۰تا۹۳ ده میلیون پیش باضافه پنج هزارتومن اجاره، و از۹۳ خودشون ۵تومن دیگه قرض الحسنه دادند بخاطرازدواج فرزندم، که شد ۱۵ میلیون و ۵هزارتومن هم اجاره، خداراشکر خونه ساختند و رفتند، یعنی بااین دوهمسایه مثل پدروفرزندبودیم، اما خدا به من آبروداده، عروس دامادهای خوب و عالی داده، همسایه ها و هم محله ای های خوب داده، خودمم بازنشسته دولت هستم و قناعت میکنیم، اما خوب و خوشیم. خدارا بینهایت شکر. بیاییم و به همدیگه رحم و مروت داشته باشیم تا خدا نهایت ارحم الراحمینی خودشو عنایت کنه.

    • ناشناس

      خدا خیر دنیا و آخرت رو بهتون بده که مطمئنا همینم هست

  • ناشناس

    آمارها نشون میده که این بخشنامه دعواهای تخلیه رو در دادگاه افزایش داده .بنابراین دستورات اینگونه هیچ کمکی به حال موجر و مستاجر نخواهد کرد.فقط یه عده کمی از مستاجرهای اهل دردسر از این موضوع سواستفاده میکنند .به هر حال اجاره نامه ها یکساله است و حتما مستاجرها به این موضوع توجه دارند.حکم تخلیه هم صادر میشه و این خبرها کاربرد رسانه داره نه بیشتر .

  • ناشناس

    بتوچه تو چکاره ای

  • ناشناس

    این خبر واقعیت دارد ملک اصلی ماله خداست بدبخت این دنیا زود گذر هست خوب باشیم

  • ناشناس

    ایندفعه دولت دست کرد ه تو جیب مردم

  • هومن

    سلام واقعا این قانون هایی ک میگزارید حق هست؟عادلانه ست؟ حداقل این سوال منو جواب بدین مستاجری که اذیت میکنه همش مراسم مهمانی داره تو این گرونی ها به تعداد مهمانات زیاد تا نیمه شب سرو صدا داره تکلیف ما چیه خونمون رو دادیم اجاره و صبح سر کار میریم و اینا تا لنگ ظهر خوابن و همش به خوش گزرونی ؟چندین بار هم تذکر دادیم بی فایدست و پشتشون گرم متاسفانه

  • رضا

    بدبخت مالک آی بدبخت مالک . چه خوبه دو دستی خونتو اجاره بدی بعد مستاجر نگاه کنه چشمات بگه برو هر غلطی میخای بکن تخلیه نمی کنم قانونم به نفع منه ! آخه قانونگذار که حق رو پایمال می کنه