کد مطلب: ۵۵۴۹۰۵

تشویق دولت‌ها به خرید خودروهای برقی

تشویق دولت‌ها به خرید خودروهای برقی

کووید-۱۹ گرچه بازار خودرو را دچار افت و خیز بسیاری کرد که به احتمال زیاد سال‌ها بر بازار این صنعت اثر خواهد گذاشت، اما فروش خودروهای الکترونیک را بیش از پیش شتاب بخشید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «مجمع جهانی اقتصاد» در گزارش اخیر خود تاکید کرده که فروش جهانی خودروهای برقی هر سال نسبت به دهه پیش رشدی ۳۰درصدی را ثبت کرده است. در این میان سیاست‌های اتخاذی سه کشور در جهان، به رونق این انقلاب در صنعت خودرو کمک کرده که پیشروترین آنها، نیوزیلند است.

هر شهروند نیوزیلندی که در پی خرید خودروهای برقی باشد، کمکی ۸۶۲۵ دلاری از دولت دریافت می‌کند که بالاترین میزان کمک رسانی دولتی برای خرید خودروهای برقی در جهان است. همچنین اگر شهروندی بنا بر خرید خودروی برقی دست دوم داشته باشد، کمکی ۳۴۵۰دلاری دریافت خواهد کرد. نیوزیلند هدف خود از ارائه این بسته‌های مشوق مالی، بهینه‌سازی مصرف سوخت و حرکت در راستای اهداف زیست محیطی اعلام کرده است.

دومین کشوری که بیشترین تسهیلات برای خرید خودروهای برقی در نظر گرفته، آلمان است. این کشور یارانه‌ای تا سقف ۹هزار دلار برای خرید خودروهای برقی به شهروندان خود اعطا می‌کند. همچنین بیش از هزار ایستگاه شارژ سریع برای اتومبیل‌های برقی در سراسر این کشور تعبیه شده است تا سرعت خدمات رسانی به این دست خودروها را بیشتر کند.

سومین کشوری که در این رده‌بندی قرار دارد کشوری اروپایی است. شهروندان نروژ در صورت خرید خودروهای برقی از مالیات خرید خودرو و مالیات سفر در جاده معاف هستند. همچنین این خودروها مشمول تخفیفی ۵۰درصدی برای استفاده از پارکینگ‌های عمومی و باربری خودرو با کشتی می‌شوند.

سرانه خودروهای برقی در نروژ بالاترین در جهان است و پیش‌بینی می‌شود که اقبال به خودروهای برقی در این کشور بیشتر نیز شود. با این وجود مجمع جهانی اقتصاد تاکید کرده است که حمایت‌های دولتی برای تشویق مردم به خرید وسایل حمل و نقل برقی به احتمال زیاد برای مدت زیادی دوام نداشته باشد چرا که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۷ خودروهای برقی ارزان‌تر از خودروهای فسیلی شوند.

جدا از گزارش مجمع جهانی اقتصاد به نظر می‌رسد برخی عوامل، تاثیری جدی بر افزایش تولید و خرید خودروهای برقی طی سال‌های اخیر داشته است. دلیل اول این افزایش، سرمایه‌گذاری برخی‌ شرکت‌های معتبر در این صنعت و در نتیجه تولید باتری‌هایی بسیار ارزان‌تر از گذشته بوده است. به این ترتیب، بهای نهایی خودروهای برقی، بسیار کاهش یافته و افراد بیشتری قادرند خودروهای برقی را تهیه کنند.

در نتیجه صنعت خودروهای برقی، قادر به رقابت با صنعت خودروهای احتراق داخلی شده است.عواملی چون افزایش بهای بنزین، دغدغه‌های زیست محیطی و امکان تولید ارزان‌تر خودروهای برقی، از عوامل اصلی توسعه شتابان تولید خودروهای برقی است .عامل دیگر اثرگذار بر گسترش تولید خودروهای برقی، نوسانات مداوم قیمت سوخت و افزایش بهای آن، نسبت به دهه‌های گذشته بوده است.

به ویژه زمانی که در سال ۲۰۰۸، نرخ هر گالن بنزین در آمریکا به ۴ دلار رسید، بحث خودروهای برقی و استفاده از آنها، دوباره مطرح شد. اکنون در بسیاری از کشورها و به ویژه کشورهایی که فاقد منابع عظیم نفت و گاز هستند، بهای بنزین، قابل‌توجه است و با توجه به کاهش منابع نفتی در دهه‌های آینده، به نظر می‌رسد بهای بنزین برای مصرف‌کنندگان نهایی، ممکن است بیش از پیش افزایش یابد.

این در حالی است که با توجه به ابداعات و نوآوری‌های گسترده در زمینه تولید برق، به ویژه به شیوه‌های پاک و با استفاده از منابع تجدیدپذیر، بهای نهایی برق برای مصرف‌کنندگان کمتر خواهد شد و در نتیجه استفاده از خودروی برقی هزینه بسیار کمتری نسبت به خودروی احتراق داخلی خواهد داشت.

سومین عامل تاثیرگذار بر این صنعت نیز افزایش دغدغه‌های زیست محیطی در میان جوامع مختلف است. خودروهای برقی، خودروهایی پاک هستند و نسبت به خودروهای احتراق داخلی و به ویژه خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز، آلایندگی ناچیزی دارند. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که هم دولت‌ها و هم شهروندان آنها، ترجیح می‌دهند از خودروهای برقی به جای خودروهای احتراق داخلی استفاده کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار خودروهای برقی را در صفحه خودرو تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا چرا ایران به این سمت نمیره ؟ مافیای خودرو اینقدر ارزش داره که طبیعت و آینده مون رو داغون کنیم؟!!!

    • ناشناس

      چرا ۱۲ سال پیش مخترع ایرانی خودروی برقی درست کرد نه محبت زیست تعید کرد نه خانم ابتکار میتونید گوگل سرچ کنید و کارگاهش مصادره شد بنده خدا رفت شرکت تسلا

  • Mbm

    دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.خوبه که ایران هم برای ساخت خودرو برقی اقدام کنه.و در اولین قدم کلیه تاکسیهای تهران را برقی کند.در مرکز شهر دایره فرضی به قطر 10کیلومتر ایجاد کنه و در این دایره فقط خودرو برقی اونم تاکسی رفت آمد داشته باشه.و…..

    • ناشناس

      اون دوران که اتوبوسهادرتهرانپارس مثل ماشینهای شهربازی رفتُ آمدمیکردندگذشت منظوراینه که بدون نیازبه اتصال به سیم حرکت کنند

  • ناشناس

    بابا اینا چیه میگین میفهمی اگه اینو بیارن ایرا 1000000 هزار میلیارد قیمت میخوره خوب ندیدن ایرانیا. وقتی ماکسیما یا نیسان پیکاپ مال سال 80.میگن 600 میلیون خ ودتون حساب کنید این برسه ایران چقدر قیمت میخوره اینا پژو براشون گشاده ازش دل نمیکنن

  • ناشناس

    فقط یک سوالتوی جاده هر وقت بنزین تمام میشد یک ظرف کنار جاده می ایستادیم هی میگفتیم بنزین حالا کنار جاده باید بگیم برق برق اقا کمی برق داری حتما تصاعدی حساب میشه برای شمال خوبه شهر هاش نزدیکه اگر سیماش زنگ نزنه

  • arb

    تا الان انحصار طلبی دولتها مانع از توسعه صنعت خودرو در کشور شده.باید دید که آیا در دولت جدید،به این روند مسموم پایان داده میشه؟

  • ناشناس

    برقی یعنی مصرف سوخت های فسیلی!بنابراین تغییری در آلودگی هوا حاصل نخواهد شد،فقط جیب وارد کنندگان اینگونه خودروها پرتر خواهدشد!

  • ناشناس

    برق یعنی مصرف سوخت های فسیلی!