خبر مهم:

کد مطلب: ۷۷۵۸۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ریزش ۶۰ درصدی تقاضا برای خرید مبلمان/ انتقاد تولیدکنندگان از کمبود مواد اولیه

ریزش 60 درصدی تقاضا برای خرید مبلمان/ انتقاد تولیدکنندگان از کمبود مواد اولیه

با عبور تورم نقطه‌ای از 52 درصد، تقاضا برای خرید مبلمان بیش از 60 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر تولیدکنندگان عنوان می‌کنند که حتی شب عید نیز باعث نشد که بازار مبلمان از رکود خارج شود و معدود سفارشاتی هم که ثبت شده به دلیل ممانعت تامین‌کنندگان از فروش مواد اولیه، تولید را با مشکل روبه‌رو کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از مردم در آستانه شب عید اقدام به تعویض و یا خرید مبلمان و وسایل چوب خود می‌کردند، اما با گذشت نرخ تورم از 52 درصد خرید و یا تعویض مبلمان از اولویت چند دهک اول جامعه به طورکلی حذف شده است.

تا همین چند ماه گذشته کف قیمت یک دست مبلمان هفت نفره از حدود 15 میلیون تومان آغاز می‌شد، اما قیمت آن امروز به بیش از 25 میلیون تومان رسیده است. البته این مبل‌ها از لحاظ کیفیت مناسب نیستند. برای خرید یک دست مبلمان هفت‌نفره با کیفیت باید بیش از 50 میلیون تومان هزینه کرد.

به طورکلی کف خرید یک دست مبلمان، سرویس خواب، میز ناهارخوری، جاکفشی، میز عسلی، میز تلویزیون چوبی و کنسول برای جهیزیه حدود 90 میلیون تومان تمام می‌شود، این در حالی است که هزینه تسهیلات وام ازدواج 120 میلیون تومان و برای افراد زیر 25 سال 150 میلیون تومان در سال جاری بود. هر چند بسیاری از جوانان به دلیل درخواست‌های عجیب و غریب بانک‌ها از جمله ضامن، موفق به دریافت این تسهیلات نمی‌شوند.

رکود شدید در بازار مبلمان

علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران، در گفتگو با همشهری از کاهش 50 تا 60 درصدی تقاضا برای خرید مبلمان خبر داده و گفته است: . امسال در تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه شده‌ایم چون یک‌سری از مواد اولیه داخلی و یک‌سری هم وارداتی است. متاسفانه بر تامین‌کنندگان مواد اولیه داخلی هم نظارت نمی‌شود و آنها هر طور دلشان می‌خواهد قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و به نحوی انحصار ایجاد کرده‌اند.

بر اساس گقته وی، سرمایه واحدهای صنفی که پول نقد نیست بلکه کالایی است که در مغازه‌های خود دارند. یک مغازه مبل‌فروشی هم مانند یک طلافروش وقتی کالای خود را بفروشد فردا باید آن را با قیمت گران‌تری تهیه کند و به این ترتیب مدام از تورم عقب می‌ماند.

ممانعت تامین‌کنندگان برای فروش مواد اولیه به دلیل نوسانات ارزی

حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولیدگنندگان و صادرکنندگان مبلمان، در گفتگو با تجارت‌نیوز به کمبود و افزایش شدید قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل نوسانات ارزی، واردکنندگان اقدام به فروش مواد اولیه نمی‌کنند.

وی در ادامه درباره وضعیت بازار شب عید توضیح داد: تولید مبلمان زمان‌بر است، از همین رو تولیدکنندگان در حال حاضر برای کسانی که از سه ماه گذشته اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند تولید می‌کنند.

بر اساس گفته وی، تامین‌کنندگان مواداولیه از فروش تا پایان سال خودداری کرده‌اند؛ چراکه نگران قیمت نرخ ارز در سال آینده هستند. همین امر منجر به این شده است که تولیدکنندگان مبلمان نتوانند به کسانی که قصد دارند قبل از پایان سال ثبت سفارش کنند، قیمت ثابتی دهند. در واقع همین مسئله منجر به این شد تا بازار مبلمان همچنان در رکود به سر ببرد.

کاهش شدید تقاضا برای خرید مبلمان

احمدیان خاطرنشان کرد: کاهش قدرت خرید مردم منجر به کاهش شدید فروش مبلمان شده است، چرا که مبلمان جزو کالاهای اساسی مردم به شمار نمی‌رود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال آینده شاهد افزایش هزینه تولید در راستای افزایش قیمت حقوق و دستمزد و حامل‌های انرژی خواهیم بود قطعا قیمت مبلمان افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه تولیدگنندگان و صادرکنندگان مبلمان تصریح کرد: از آنجایی که امکان تعویض و خرید مبلمان برای مردم سخت شده است بسیاری از بخش‌های خدماتی مانند تعویض روکش، رنگ‌آمیزی مجدد، برطرف کردن عیوب و … افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

او در انتها اعلام کرد: به این صنعتی که ارزش افزوده بالا و سهم هشت درصدی در اشتغال‌زایی دارد باید توجه بیشتری شود. اما با توجه به بی‌ثباتی نرخ ارز و عدم تامین مواد اولیه باعث شده زنجیره این صنعت با مشکل مواجه شود.

برای مطالعه بیشتر گزارش شوک ارزی به بازار لوازم خانگی را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی کرمی

    با این تورم و مشکلات اقتصادی مردم توان خرید مبل را ندارن قیمت ها که نجومی