کد مطلب: ۳۷۲۹۸۷

روایت تجارت‌نیوز از تحلیل اویل‌پرایس:

آیا چین واردات نفت از ایران را ادامه می‌دهد؟

آیا چین واردات نفت از ایران را ادامه می‌دهد؟

علی‌رغم آنکه چین می‌تواند از طریق تامین‌کننده‌های مختلفی نفت مورد نیاز خود را خریداری کند، اما برخی کارشناسان معتقدند پایان معافیت‌های نفتی به معنای پایان روابط تجاری میان دو کشور در زمینه انرژی نیست. ایران یکی از کلیدی‌ترین شرکای اقتصادی و سیاسی چین است. اما آیا چین با دور زدن تحریم‌ها روابط خود با واشینگتن را در معرض خطر قرار خواهد داد؟

اگر چین تصمیم بگیرد با پایان معافیت از تحریم‌های نفتی ایران، خرید نفت از این کشور را ادامه دهد، تنش‌ها میان واشینگتن و پکن افزایش خواهد یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس ، تحلیلگران چینی اعلام کرده‌اند از آنجا که ایران یکی از سرمایه‌گذاران کلیدی در پروژه جاده ابریشم -موسوم به یک کمربند یک جاده- است، احتمالا چین به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پایان معافیت‌ها توجهی نشان نخواهد داد.

دو هفته پیش مقامات آمریکایی اعلام کردند معافیت‌های اعطاشده به هشت مشتری نفتی ایران را بار دیگر تمدید نخواهند کرد. بر اساس این معافیت‌ها که از پنجم نوامبر به این کشورها داده شده بود، هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان مجاز شدند به مدت 180 روز به میزان محدودی از ایران نفت خریداری کنند.

آمریکا همچنین اعلام کرد، کشورهایی را که از دوم ماه می (دوازدهم اردیبهشت) از ایران نفت خریداری می‌کنند، تحریم می‌کند.

بازار نفت به انتشار این خبر واکنش نشان داد؛ به‌گونه‌ای که تنها طی یک روز قیمت نفت سه درصد رشد کرد.

به نوشته گلوبال‌تایمز، روزنامه دولتی چین، پایان معافیت‌ها تاثیر چندانی بر بخش انرژی چین نخواهد گذاشت. همچنین چین می‌تواند از این مساله به عنوان اهرمی در جهت دستیابی به یک توافق با آمریکا و پایان جنگ تجاری استفاده کند.

حدود یک سال است که هر دو کشور بر کالاهای یکدیگر تعرفه وضع می‌کنند. در حالی که قرار بود هیات مذاکره‌کننده چینی روز چهارشنبه برای ادامه مذاکرات به واشینگتن سفر کند، روز یکشنبه، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد از روز جمعه، تعرفه‌ بر کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را از 10 درصد به 25 درصد افزایش دهد.

این خبر واکنش بازارهای مالی در سراسر جهان را به دنبال داشت. قیمت نفت هم با انتشار این خبر روز دوشنبه بیش از دو درصد افت کرد.

علی‌رغم آنکه چین می‌تواند از طریق تامین‌کننده‌های مختلفی نفت مورد نیاز خود را وارد کند، اما برخی کارشناسان معتقدند پایان معافیت‌های نفتی به معنای پایان روابط تجاری میان دو کشور در زمینه انرژی نیست. ایران یکی از کلیدی‌ترین شرکای اقتصادی و سیاسی چین است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت چین، شین‌هوآ، چین 6 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند و به این ترتیب این کشور هفتمین واردکننده بزرگ نفت از ایران است. در مقابل اما تحلیلگران دیگری بر این باورند که پکن با دور زدن تحریم‌ها و خرید نفت ایران، به روابط خود با واشینگتن آسیب نخواهد رساند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت عربستان سعودی به چین در چهار ماهه اول سال جاری میلادی (ژآنویه تا آپریل) به 1.37 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این رقم در چهار ماهه اول سال 2018 حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.