خبر مهم:

کد مطلب: ۵۶۷۹۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خطر بزرگ طرح صیانت برای بازار پول و ارز/ تحمیل خودتحریمی دیگر این بار از سمت مجلس

خطر بزرگ طرح صیانت برای بازار پول و ارز/ تحمیل خودتحریمی دیگر این بار از سمت مجلس

کارشناسان هشدار می‌دهند که تصویب طرح صیانت مجلس یازدهم و ایجاد محدودیت برای اینترنت فقط مساله کاربران عمومی اینترنت نیست و درآمدهای ارزی و ارتباطات مالی کشور را هم در شرایط تحریم و عدم عضویت در fatf به شدت به خطر می‌اندازد.

طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» عنوانی که از هر طرف بخوانی‌اش هیچ ربطی به محتوی طرح ندارد.

طرحی که حالا چند روزی است که بین کاربران بلوا به پا کرده تا آن‌جا که حتی چالش بحران آب و رشد سریع قیمت‌ها و خبرهای نگران کننده از وین را به حاشیه برده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از انتقادات بزرگ به این طرح این است که طبق این قانون، زمامداری کامل فضای مجازی به کمیسیون عالی شورای عالی فضای مجازی سپرده شده است.

یعنی تهیه ضوابط صدور یا تمدید اعتبار خدماتی مثل جی‌میل،گوگل، دخالت در سطوح مالکیت و مدیریت و حتی تعرفه دسترسی به apiها و سرویس‌های پرداخت و بانکی و… و نحوه احراز هویت کاربران و یا حتی ضوابط استفاده سرویس‌های داخلی از گوگل وب سرویس و… قرار است توسط نمایندگان دستگاه‌های نظامی، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی انجام شود.

همچنین طبق این قانون، گوگل، واتس‌اپ، اینستاگرام و هر سرویس خارجی باید مجوزی شبیه ای‌نماد بگیرند.

آن هم درحالی که ایران به‌دلیل عدم پذیرش FATF اساسا امکان تعاملات بین‌المللی را از بین برده و حتی با رفع تحریم‌ها هم چنین مناسباتی را از پیش مسدود کرده است.

نمایندگان برداشت درستی از مسائل بانکی ندارند

در این میان اما وضعیت ارتباطات و راه‌های مالی کشور بعد از اجرای احتمالی طرح، حلقه مفقود مانده است.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی، با ابراز نگرانی درباره اجرای این طرح به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به این که ما امکان دسترسی به شبکه سوئیفت را به دلیل تحریم‌ها نداریم و ارتباطاتمان از طریق راه‌های مجازی دیگر است، در این شرایط طبیعتا ایجاد محدودیت برای نهادها و بنگاه‌های مالی که با شرکای خارجی یا صرافی‌ها یا موسسات مالی ارتباط دارند، بسیار مشکل‌ساز است.

به گفته او تمام فعالیت بخش‌ خصوصی که با فعالان خارجی آنلاین در ارتباط هستند و جابجایی اسناد، فاکتورها، بروشورها، قراردادها، اطلاعات یا حتی خود معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل انجام می‌شود.

به اعتقاد این کارشناس گرچه سوئیفت شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی است و هیچ چیز دیگری جایگزین آن نیست اما تجار و صراف‌ها در حال حاضر فقط می‌توانند با داخل از راه‌های غیررسمی مثل واتس‌اپ و تلگرام در ارتباط باشند و بعد هم از طریق ارتباط با صرافی‌ها پول جابجا ‌شود.

او تاکید می‌کند: مسدودیت تمام‌ راه‌ها درحالی که تحریم هم هستیم برای ارتباطات مالی ما بسیار آسیب‌زا است. نمایندگان نه تنها در طرح بلکه در برخی طرح‌های دیگر بانکی‌شان هم نشان می‌دهند که برداشتی از مسائل بانکی ندارند.

آب‌باریکه دور زدن تحریم را می‌بندند

کمیل طیبی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، نیز نسبت به اجرای طرح نگران است و از تاثیر اینترنت در ایجاد بازار رقابت‌پذیر و از نقش این بازار در رفاه عمومی می‌گوید. او تاکید می‌کند: دخالت در شبکه اینترنت و ایجاد محدودیت نشانه گرفتن رفاه جامعه است.

این کارشناس همچنین عنوان می‌کند: اگر این طرح اجرا شود در طولانی مدت بلای عظیمی سر ارتباطات مالی و فعالیت‌های اقتصادی نازل می‌کند.

او ادامه می‌دهد: در شرایط تحریم و fatf همین آب باریکه ارتباط مالی ما هم قطع می‌شود و با این کار ما خودمان را از امکان استفاده از رمز ارز‌ها و اقتصاد دیجیتالی که می‌تواند از تحریم‌ها عبور کند، هم محروم می‌کنیم.

به گفته طیبی با محدودیت اینترنت منابع عرضه ارز ما به شدت دچار مشکل می‌شود. چرا که انتقال پول در بخش صادرات غیرنفتی ما با این طرح مختل می‌شود و جریان انتقال سرمایه می‌خوابد.

او همچنین یاد آوری می‌کند که یکی از مسائلی که طی از کرونا برای ارزآوری نیاز داریم گردشگری است که با محدودیت اینترنت آن هم مختل می‌شود.

طیبی می‌گوید: حتی روابط بین بانکی هم از بین می‌رود ما زیرساخت داخلی برای این نوع ارتباط را نداریم و پلت‌فرم‌های داخلی پاسخگوی روابط بانکی داخلی ما هم نیستند. بنابراین حتی با از بین رفتن تحریم‌ها و روشن‌ شدن تکلیف fatf، محدودیت اینترنت خودتحریمی بزرگی است.

به باور این کارشناس حتی اگر تحریم‌ها را هم بردارند با قطع ارتباط اینترنتی ما با دنیا، ارتباطات مالی ما همچنان با حلقه‌های گم شده مواجه است. به خصوص حالا که گزارش‌ها می‌گوید گردش مالی در نیمه دوم دوره کرونا رشد بسیار داشته و آن هم به علت تحولات تکنولوژیک در جهان بوده است.

تاثیر طرح صیانت بر بازار ارز

عباس آرگون، نائب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران، نیز معتقد است مطرح کردن این طرح در حال حاضر حتی اگر هیچ خللی هم در ارتباط مالی ما ایجاد نکند، برای مردم نااطمینانی ایجاد می‌کند و هزینه می‌آفریند.

او می‌گوید: باید دید طرح در نهایت چه می‌شود اما هر محدودیت و کاهش دسترسی قطعا تاثیر منفی دارد و بیشترین تاثیر آن را هم برای بخش خصوصی است اما نمی‌توانم اطلاعات شفافی در این باره بدهم چرا که طرح هنوز تصویب نهایی نشده و اظهار نظر من درباره تبعاتش می‌تواند تاثیر روانی روی جامعه داشته باشد.

آرگون ادامه می‌دهد: این طرح فضا را ملتهب و نااطمینانی‌ها را بیشتر می‌‌کند. برای مثال در همین چند روز اخیر دلار افزایشی شد که بخشی از رشد آن تحت تاثیر همین خبر بود.

ضمنا حتی اگر شرایط تحریم هم بهتر شود ولی این طرح به همین شکل اولیه اجرا شده باشد، سرمایه‌گذار خارجی میلی به سرمایه‌گذاری در کشور ما نخواهد داشت و این قطعا برای ما تبعات مالی دارد.

برای اطلاع از سایر ابعاد این طرح بر بازار ارز گزارش طرح صیانت چگونه دلار را گران می‌کند؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    نگرانم که این هوس کنترل کامل جامعه موجب از هم پاشیدگی جامعه بشه و مردم از این طرحها احساس خفگی بکنن و به فکر رهایی بیفتن (خداوند میفرماید: بترس از کسانی که جز من علیه تو یاوری ندارند)

  • مجتبی

    کسی که از خدا بترسه از فضای مجازی ترسی نداره که بخواد چیزی رو فیلتر کنه، اگر جامعه دچار فساد شده دلیلش فضای مجازی نیست

  • ناشناس

    کاش میشد فرار کرد،خدا نجاتمون بده از دستشون