خبر فوری:

کد مطلب: ۴۶۵۶۴۳

دلالی با ارز با استفاده از کارت ملی اجاره‌ای!

دلالی با ارز با استفاده از کارت ملی اجاره‌ای!

تقریبا تمام دنیا در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند و خیلی از مرزها بسته است، با این حال بعضی‌ها در ایران کارت‌ملی اجاره می‌کند تا بتوانند از صرافی‌های بانک ارز با نرخ دولتی بگیرند و با فروش آن در بازار آزاد سود کسب کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تقریبا تمام دنیا در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند و خیلی از مرزها بسته است با این حال بعضی‌ها در ایران کارت‌ملی اجاره می‌کند تا بتوانند از صرافی‌های بانک ارز با نرخ دولتی بگیرند و با فروش آن در بازار آزاد سود کسب کنند.

خبرگذاری ایرنا در شرح این واقعه بهت‌آور می‌نویسد: این روزها اگر از جلوی صرافی‌ها عبور کرده باشید، احتمالا شاهد حضور پرتعداد خریدارانی خواهید بود که با هدف خرید سهمیه دوهزار یورویی، صف بسته‌اند. این افراد با هدف خرید ارز به نرخ صرافی بانکی و فروش ان به نرخ آزاد که تا چند هزار تومان می‌رسد، چنین رنج و مشقت را به جان می‌خرند و حتی ریسک ابتلا به کرونا در تجمعات را می‌پذیرند.

طبق قانون به هر نفر سالانه دوهزار یورو تخصیص پیدا می‌کند و افراد متقاضی می‌توانند با ارائه کارت‌ملی، ارزهای مورد نظر خود را به نرخ صرافی بانکی تحویل بگیرند. افرادی که برای خرید این سهمیه مراجعه کردند به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول افرادی هستند که به امید کسب سود بیشتر و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید می‌کنند. به نظر می‌رسد چون چشم‌انداز قیمت ارز، صعودی است این افراد اقدام به خرید می‌کنند. زمانی که با این گروه صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تحت تاثیر فضای کاذب بازار عرض قرار گرفته و شناخت کاملی از این بازار ندارند، طوری که حتی احما می‌دهند که شاید قیمت ارز به یکباره کاهش پیدا کرده و متضرر شوند. گروهی دومی که جلوی صرافی‌ها صف کشیده‌اند، افرادی هستند که پول لازم برای خرید دوهزار یورو(بیش از 40 میلیون) را ندارند اما توسط دلالان اجیر شده‌اند تا خرید کنند و در مقابل، دستمزد بگیرند. این گروه در واقع کارت‌ملی خود را به دلالان اجاره داده‌اند.

برخی از آنها هیچ اطلاعی از قیمت روز دلار و یورو نداشته و حتی پیش‌بینی هم درباره افزایش یا کاهش قیمت ارز در روزههای آتی ندارند. آنها فقط آمده‌اند سهمیه ارزی سالانه خود را به ازای هر کارت‌ملی دوهزار یورو یا معتدل آن است، بگیرند.

دختر جوانی که جلوی یک صرافی در حاشیه میدان فاطمی تهران ایستاده و تازه سهمیه دلار خود را دویافت کرده، می‌گوید نیازی نیست ما کاری انجام دهیم، مبلغی که برای خرید ارز باید بپردازیم را به حسابمان واریز می‌کنند. بعد ما با در دست داشتن کارت‌ملی به صرافی می‌رویم و پس از آنکه دلار را خریدیم، به همراه رسید به فرد اصلی (دلال) می‌دهیم و در مقابل مبلغی را که بابت اجاره توافق کرده بودیم، می‌گیریم. او که همراه دوستانش در صف خرید حاضر شده، می‌گوید بانت این کار 250 تا 300 هزار تومان درآمد دارد. مرد دیگری می‌گوید برای اولین‌بار دست به چنین کاری می‌زند و اصلا نمی‌داند در روزهای آینده دلار ارزان می‌شود یا گران.

می‌گوید برایش فرقی نمی‌کند چه اتفاقی خواهد افتاد چون پول لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز را ندارد و تنها به خواسته دوستش که اعتقاد دارد انواع ارز، از جمله دلار و یورو همچنان گران می‌شوند، درصف ایستاده و هرچقدر تحویل بگیرد را به دوستش تقدیم می‌کند.

این اتفاق عجیب و باور نکردنی در شرایطی رخ می‌دهد که به خاطر انتشار ویروس کرونا مرزها در سراسر دنیا بسته هستند. دوبی و ترکیه هم به سختی و با شرایط خاص اجازه نشست و برخاست هواپیماهای ایرانی را صادر می‌کنند.

از طرف دیگر همیشه ارائه بلیت پرواز در کنا ر پاسپورت و کارت‌ملی برای دریافت سهمیه ارز مسافرتی الزامی بود اما مشخص نیست در شرایط فعلی، آن هم وقتی دلار و یورو دچار نوسان شده‌اند و مدام گران می‌شوند چرا حساسیت و وسواس برای تخصیص ارز توسط صرافی‌های بانکی دیگر رعایت نمی‌شود.

منبع: روزنامه هفت‌صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قوه قضایه حتما باید ورود کنه و جلوی این افراد رو بشدت بگیره

  • ناشناس

    سلام ما نمی‌دانستیم مه مالیات به کارت ملی میخورد . دویست تومان از دلال گرفتیم اون دلار خرید حالا چه اتفاقی می افتد ما لنگ پولیم یه تا بچه یک شیر خوار زیاد به شیر و پوشک دارد آخر گناه ما چیست هرروز دارم با این خبر ناراحتی میکنم .

  • ناشناس

    اگر بخواهیم از دست این دلال ها شکایت کنیم باید چیکار کرد کجا باید رفت ممنون میشم جواب بدین