کد مطلب: ۳۰۰۸۴۴

رشد ۱۱.۹ درصدی قیمت مسکن در زمستان گذشته

رشد ۱۱.۹ درصدی قیمت مسکن در زمستان گذشته

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در بازار کشوری مسکن با ۱۱.۹ درصد افزایش در مقایسه با پاییز ۹۶،به یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید.

مرکز آمار ایران در گزارشی جدیدترین آمار استخراج شده از وضعیت معاملات مسکن در شهرهای کشور را منتشر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در گزارش مرکز آمار ایران، تحولات قیمت و حجم معاملات خرید و فروش مسکن در دو فصل پایانی سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است که نشان‌دهنده افزایش سرعت رشد قیمت مسکن و حجم معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی در زمستان سال گذشته در مقایسه با یک فصل قبل از آن است.

بر اساس این گزارش، در پاییز ١٣٩٦،میانگین قیمت هرمترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهرهای کشور به یک میلیون و۶۳۰ هزار تومان رسید که نسبت به یک فصل قبل از آن (تابستان ۹۶) معادل ۶.۲ درصد افزایش داشته است؛حجم معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در شهرهای کشور نیز پاییز سال گذشته در مقایسه با تابستان سال ۹۶ معادل ۷.۷ درصد افزایش یافت. میانگین عمربنای واحدهای مسکونی معامله شده در بازار کشوری مسکن در پاییز ۹۶ معادل ۱۰ سال بوده است.

همچنین در پاییز سال گذشته، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌ مسکونی کلنگی نسبت به فصل قبل ، ۱.۲ درصد افزایش داشته است. در پاییز ١٣٩٦، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌ مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان با میانگین مساحت ٢٦٨ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل ، ۱.۲ درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به فصل قبل ۰.۷ درصد افزایش داشته است. در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌ مسکونی کلنگی معامله شده نزدیک به ۴ میلیون تومان با میانگین مساحت ٢١٣ مترمربع در استان تهران و کمترین آن ٦٠ هزار تومان با میانگین مساحت ٢٠٥ مترمربع در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

از سوی دیگر، کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده در این فصل مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با حدود ۳۵ هزار تومان و بیشترین میزان آن مربوط به استان تهران با ۲۱ میلیون و۷۰۰ هزار تومان است.از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور در پاییز ٩٦، استان فارس با ۱۴.۵ درصد، دارای بیشترین سهم و استان خراسان جنوبی با ۰.۳ درصد، دارای کمترین سهم است.

این در حالی است که در زمستان سال گذشته همزمان با بروز رونق در بازار معاملات مسکن شهر تهران سرعت رشد قیمت وحجم معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی در شهرهای کشور نیز با افزایش قابل توجه مواجه شد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در بازار کشوری مسکن با ۱۱.۹ درصد افزایش در مقایسه با پاییز ۹۶،به یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید.

همچنین حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان های مسکونی در شهرهای کشور نیز در همین بازه زمانی نسبت به فصل قبل از آن ۱۷.۳ درصد افزایش یافت. متوسط عمربنای واحدهای مسکونی معامله شده در بازار کشوری مسکن در زمستان سال ۹۶، معادل ۱۱ سال گزارش شده است.

همچنین زمستان سال گذشته،میانگین قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌ مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان با میانگین مساحت ٢٩٨ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ۱۰.۴ درصد افزایش داشته است، تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به فصل قبل ۲۹.۳ درصد افزایش داشته است.

در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌ مسکونی کلنگی معامله شده حدود ۴ میلیون و ۳۷۰ هزارتومان با میانگین مساحت ٢٥٣ مترمربع در استان تهران و کمترین آن حدود ۶۱ هزار تومان با میانگین مساحت ٣٤٩ مترمربع در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. از سوی دیگر، کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده در این فصل مربوط به استان بوشهر با ٢٥ هزار تومان و بیشترین میزان آن مربوط به استان تهران با حدود ۲۷ میلیون تومان است. همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور در زمستان ١٣٩٦، استان فارس با ۱۴.۱ درصد، دارای بیشترین سهم و استان خراسان جنوبی با ۰.۳درصد، دارای کمترین سهم است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.